characters characters

Managementul timpului si al energiei personale

Mai multa energie inseamna mai mult timp

Propus de: SuntParinte.ro   |   10 martie 2015    |   4089 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani.

Managenentul timpului
Organizarea timpului il ajuta pe copil sa nu mai amane. Stim cu totii: “maine” este taramul magic in care se afla 99% din productivitatea, motivatia si realizarile oamenilor. Transforma-l pe “maine” in “azi” si ajuta-l pe adolescent sa isi organizeze eficient timpul si energia. Articolul face parte din Ghidul de pregatire pentru Evaluarea Nationala.

Examenul tau


Nu doar managementul timpului il ajuta pe copil sa fie eficient, ci si managementul energiei. Iar cand se pregateste pentru examen, acestea sunt cu atat mai importante. Iata cum il poti ajuta pe copil sa aiba mai multa energie.

Managementul energiei personale se refera la energia fizica (cum anume avem grija de propriul corp), energia emotionala (obtinerea unui echilibru emotional), energia mentala (a-ti controla atentia si gandirea) si energia spirituala (capacitatea de a ne conecta cu scopul si obiectivele pe care le avem de indeplinit).

Energia fizica

  • Asigura-te ca in fiecare zi consuma un mic dejun bogat in vitamine si ca alimentatia sa include alimente sanatoase.
  • Asigura-te ca doarme intre 8 si 10 ore pe noapte, iar intervalul recomandat de specialisti este 10:00 pm- 07:00 am.
  • Incurajeaza-l sa practice cel putin o data pe saptamana sport pentru a se mentine in forma.
  • Invata-l sa isi monitorizeze nivelul de energie, daca inca nu stie cum evolueaza rezerva sa de energie de-a lungul zilei. Pentru a-si monitoriza nivelul de energie, poate sa seteze o alarma din ora in ora si sa isi noteze care este nivelul de energie la fiecare ora, pe o scala de la 1 la 5, de exemplu.
  • Recomanda-i sa faca pauze regulate atunci cand invata sau face alte activitati care ii solicita energia, chiar daca nu simte in momentul respectiv ca are nevoie de o pauza.
  • Ajuta-l sa identifice obiceiurile care ii “fura din energie”: poate fi vorba de adormit la ore tarzii, de timp petrecut in fata ecranului inaintea somnului, de amanare etc.

Energia emotionala

  • Invata-l sa foloseasca tehnici de relaxare in pauzele de invatare.
  • Spune-i ca poate cere ajutorul altora atunci cand simte ca nu se poate descurca singur cu ceea ce are de facut.
  • Recomanda-i sa isi stabileasca un sistem de recompensare pe care sa il foloseasca de fiecare data cand reuseste sa faca lucrurile pe care si le-a propus. Recompensele aduc o crestere a energiei copilului, dupa un efort sustinut.
  • Daca ai un copil anxios, care se ingrijoreaza frecvent in legatura cu multe lucruri, spune-i despre tehnica “programarii ingrijorarilor si distractorilor”. Acest lucru inseamna ca atunci cand simte ca este coplesit de griji, sa isi spuna ca le va aloca timp putin mai tarziu. Poate alege un moment din zi in care sa stea si sa se gandeasca numai la lucrurile care il ingrijoreaza. Tehnica functioneaza pentru ca, in loc sa se lase stapanit de griji, va castiga control asupra lor si, cel mai probabil, isi va da seama ca le acorda o importanta exagerata.
  • Invata-l sa isi monitorizeze nivelul increderii in el insusi. Energia emotionala depinde mult de increderea in sine. Oricine poate avea momente in care se simte descurajat. Invata-l sa fie atent la propriile emotii si sa aiba un plan de rezerva atunci cand simte ca nu are incredere in el: poate vorbi cu cineva apropiat, poate sa se gandeasca la noi modalitati de rezolvare a problemei sau poate cere ajutorul cuiva.
  • Ajuta-l sa se cunoasca pe sine insusi. Discuta cu el despre felul in care reactioneaza in diverse situatii, despre cum poate identifica si controla emotiile. De exemplu, atunci cand invata si intampina dificultati, are tendinta de a renunta si a face altceva in loc sa invete? Ajuta-l sa constientizeze acest obicei si gasiti impreuna alte solutii mai eficiente.

Energia mentala

  • Recomanda-i sa ia pauze dese in timpul invatarii, de preferat cate 10 minute, o data la 45 de minute de studiu. Unele materiale care sunt mai greu de invatat necesita pauze mai lungi pentru a se relaxa si a dobandi noi energii.
  • Explica-i faptul ca este esential sa elimine lucrurile care ii distrag atentia atunci cand invata: retelele de socializare, jocurile online, verificarea mailului, utilizarea telefonului.
  • Sugereaza-i sa isi creeze in fiecare seara o lista cu lucrurile pe care le are de facut a doua zi.
  • Invata-l sa foloseasca un calendar online sau unul pe care il are la indemana, pe birou, pentru o mai buna organizare a timpului.

Energia spirituala

Cand spunem energie spirituala, ne referim mai ales la motivatia copilului de a depune efort pentru scopuri pe termen lung, legate de valori in care crede si care ii aduc bucurie si ii valorifica potentialul. Iata cum il poti ajuta pe copil sa isi mentina la un nivel optim aceasta energie:

  • Vorbeste cu el des despre planurile sale de viitor, despre interesele si dorintele sale.
  • Ajuta-l sa descopere ce ii place sa faca, ce talente si aptitudini are.
  • Intreaba-l ce ar schimba el la lumea din jur daca ar putea si apoi incercati sa gasiti modalitati in care poate face acest lucru.
  • Incurajeaza-i compasiunea, generozitatea si moralitatea.
  • Explica-i ce inseamna motivatia intrinseca si cum o poate recunoaste la el insusi.

Managementul timpului nu este posibil fara managementul energiei. De multe ori, amanam sau nu terminam la timp ce avem de facut pentru ca nu avem energia necesara pentru acest lucru. Asadar, nu neglija acest aspect si asigura-te ca vorbesti copilului despre gestionarea propriei sale energii.

 

Evaluarea Nationala iti stresează copilul? Ajută-l sa invete cu placere folosind platforma ExamenulTau.ro.

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ce este procrastinarea
    „Fac temele mai tarziu!”. Cum il ajuti pe copil sa nu mai amane
    14 aprilie 2021   

    Procrastinarea sau tendinta de a amana se afla in stransa legatura cu stima de sine scazuta, cu convingeri irationale, frica de esec, depresia si obiceiurile neficiente de invatare.

  • Functiile executive in adolescenta
    Cum ii ajutam pe adolescenti sa devina responsabili si organizati
    06 aprilie 2021   

    Pregatirea pentru examene, exigentele scolare mai ridicate din gimnaziu si liceu, un numar mai crescut de ore si materii, relatiile sociale mai complexe si presiunea sociala mai ridicata sunt toti factori care solicita atat emotional, cat si intelectual preadolescentii si adolescentii.

  • Cum il ajuti pe adolescent sa fie mai organizat
    Cum il ajuti pe adolescent sa fie mai organizat
    29 septembrie 2020   

    Lipsa de organizare la adolescenti este adesea perceputa ca fiind un rezultat al nepasarii, lenei si chiar indiferentei. In realitate, aceasta poate ascunde rusine, anxietate, frustrare si consecinte dificile cu care adolescentii trebuie sa se confrunte.

Mai multe