characters characters

Mindfulness pentru copii

Cinci motive pentru care este bine sa il inveti pe copil despre mindfulness sau meditatie

Propus de: SuntParinte.ro   |   11 martie 2021    |   914 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.

mindfulness pentru copii
Cu totii ne dorim sa fim mai calmi, mai concentrati asupra a ceea ce facem si stapani pe situatie. Din pacate, stresul, timpul limitat si oboseala ne fac sa ne simtim agitati, distrasi si avand mai putin control asupra lucrurilor din jur decat am vrea. In asemenea situatie, sa stam pur si simplu si sa ne gandim nu pare cea mai eficienta solutie - am vrea mai degraba sa fim mai eficienti si sa rezolvam cat mai multe probleme. Totusi, momentele de liniste sunt ceea ce avem nevoie cand ne simtim agitati sau distrasi. Exercitiile de mindfulness sau meditatie pot fi utile mai ales in perioadele de stres, precum cea prin care trecem in prezent. Pentru ca rezultatele sa apara insa, este nevoie sa acorzi suficient timp acestei activitati, preferabil in fiecare zi.

Citeste si:

Exercitii de mindfulness pentru copii


Mindfulness pentru parinti


Mindfulness pentru copii: beneficii

Nu doar adultii au de castigat de pe urma exercitiilor de meditatie sau mindfulness, ci si copiii si adolescentii. Definit simplu, mindfulness inseamna a fi atenti la ce se intampla in prezent, fara a ne lasa coplesiti de ganduri despre viitor sau trecut. Poate fi un exercitiu de atentie asupra a ceea ce vedem, ce auzim, cum ne simtim fizic sau emotional in prezent etc. Iata cateva beneficii pe care le aduce mindfulness-ul pentru copii, potrivit cercetarilor.


Imbunatateste autocontrolul si concentrarea atentiei. Scopul in mindfulness este de a-ti concentra atentia doar asupra corpului si respiratiei. In mod natural, tindem sa ne pierdem aceasta concentrare si sa ne gandim la tot felul de lucruri (proiecte de facut, temeri sau griji etc.). Cand ne dam seama ca atentia ne-a fost distrasa de la obiectiv, ne readucem atentia asupra respiratiei si asupra felului in care ne simtim fizic. Acest exercitiu de schimbare voluntara a atentiei este extrem de util pentru copii, pentru ca ii ajuta pe viitor sa isi controleze mai bine atentia si in alte situatii (cand invata sau incearca sa asculte profesorul in timpul orelor).

Scade anxietatea si stresul. Din pacate statisticile ne arata ca foarte multi copii sufera de anxietate, iar anxietatea in copilarie si adolescenta poate duce la probleme emotionale la maturitate (tulburari de anxietate sau depresie, de exemplu). Motivele principale care duc la anxietate in randul copiilor sunt programul incarcat, presiunea din partea scolii, presiunea sociala si prea putin timp petrecut in natura. In momentele in care copiii sunt coplesiti de anxietate, nu mai au control asupra propriului corp (respiratia si bataile inimii se modifica, apare transpiratia sau durerile de stomac etc.). Exercitiile de mindfulness ajuta la linistirea acestor modificari, ajutandu-i pe copii sa se concentreze doar asupra respiratiei lor si aratandu-le ca pot avea un relativ nivel de control asupra propriei stari emotionale si fizice.

Creste starea de bine. Mindfulness-ul inseamna a accepta momentul prezent, asa cum este el. Cele mai multe probleme emotionale pe care le au copiii (si adultii) vin din evitarea si reprimarea emotiilor. O greseala frecventa a parintilor este de a-i descuraja pe copii sa isi exprime emotiile intense. Atat emotiile pozitive, cat si cele negative sunt universale si sunt rezultatul unei vieti emotionale sanatoase. Activitatile de mindfulness il ajuta pe copil sa isi accepte emotiile si sa le „simta”, fara a le critica sau judeca.

Ajuta la imbunatatirea rezultatelor scolare. Pentru ca reduce nivelul de stres si antreneaza atentia, meditatia mindfulness poate ajuta la imbunatatirea performantelor scolare ale copiilor. In plus, atentia acordata propriilor stari emotionale si propriilor ganduri contribuie la dezvoltarea metacognitiei, o componenta esentiala a succesului scolar.


Poate creste stima de sine.  Exercitiile de mindfulness ii ajuta pe copii sa isi accepte mai usor trairile, gandurile si alegerile si sa se critice mai putin. Punand accentul pe autoacceptare, crescand nivelul de echilibru emotional si incurajand autocompasiunea, exercitiile de mindfulness pot ajuta copiii cu stima de sine scazuta, dupa cum sugereaza unele studii.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ceata mentala
    Ceața mentală sau lipsa de concentrare a atenției
    19 septembrie 2022   

    Senzatia de ceață mintală sau dificultatea de concentrare a atenției si de organizare a eforturilor pentru o activitate productiva este o problema frecventa in randul adultilor si mai ales, in randul parintilor. Termenul a devenit popular o data cu pandemia Covid, cand printre problemele asociate cu boala s-a descoperit ca se numara si problemele de concentrare a atentiei.

  • Obiective emotionale pentru noul an scolar
    5 obiective emotionale pentru noul an scolar
    01 septembrie 2022   

    In fiecare toamna, la inceputul unui nou an scolar, parintii, copiii si cadrele didactice pornesc la drum cu planuri, obiective, ingrijorari sau aspiratii. Iti propunem ca de aceasta data sa acorzi atentie si laturii emotionale a dezvoltarii copilului tau in noul an scolar.

  • Trasaturi de personalitate
    Teoria care te poate ajuta sa il intelegi mai bine pe copilul tau
    30 august 2022   

    Te surprind cateodata reactiile sau preferintele copilului tau? Te ingrijoreaza anumite trasaturi de personalitate ale acestuia sau te intrebi daca le poti schimba? Teoria Big 5 sau teoria celor cinci mari trasaturi ale personalitatii iti poate oferi o perspectiva mai cuprinzatoare asupra copilului tau, dar si asupra propriei tale personalitati.

Mai multe