characters characters

Managementul furiei pentru adolescenti

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 iulie 2021    |   1713 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

managementul furiei pentru adolescenti
Furia adolescentilor ii poate ingrijora sau speria pe parinti si poate duce la conflicte si probleme cu efecte pe termen lung in relatia acestora. Ii putem ajuta pe adolescenti sa gestioneze mai bine aceasta emotie daca adoptam o atitudine calma si le oferim un model pozitiv demn de urmat.

Citeste si:

Furia, o emotie care ascunde alte emotii

Gestionarea furiei: ce functioneaza si ce nu functioneaza


Managementul furiei pentru adolescenti - tehnici utile


Managementul furiei este un proces care se invata in timp - multi adulti inca nu il stapanesc foarte bine la varste inaintate, asadar este important sa ai rabdare si calm in relatia cu adolescentul tau. In acelasi timp, este benefic sa nu treci cu vederea problemele pe care copilul tau le are in acest sens si sa incerci sa iei masuri cat mai devreme.


Explorarea propriei furii - cand si de ce ma enervez. Adolescentii pot fi ajutati sa isi gestioneze furia mai bine daca inteleg mai bine motivele care stau la baza ei. Furia ascunde de cele mai multe ori emotii si ganduri secundare. De exemplu, faptul ca un prieten intarzie la intalnire il poate infuria pe adolescent pentru ca se simte nerespectat sau neapreciat de catre prieten. Il poti incuraja pe adolescent sa scrie pe hartie care sunt situatiile in care s-a enervat, care au fost gandurile care i-au trecut prin minte cand s-a enervat si cum s-a simtit in acele momente din punct de vedere emotional si fizic.


Asumarea responsabilitatii pentru propria furie. Cel mai dificil aspect, dar si cel mai important, in managementul furiei este asumarea responsabilitatii pentru aceasta. 

La nivelul limbajului, exista o disociere intre emotii si persoana noastra – spunem deseori: „Ma enerveaza cineva/ceva.” in loc sa spunem „Eu ma enervez cand ceva se intampla.”. Cand descrie evenimentele care i-au declansat furia in termen ca: „M-a enervat Andrei pentru ca a facut o gluma rautacioasa.”, incurajeaza-l sa reformuleze descrierea „Eu m-am enervat cand Andrei a facut o gluma rautacioasa.” si intreaba-l cum se simte cand priveste lucrurile din aceasta perspectiva. Pentru ca alte persoane sa fie responsabile de emotiile noastre ar fi nevoie ca acestea sa poata actiona direct asupra activitatii noastre mintale. Nu exista un buton pe care oamenii apasa pentru a ne enerva, desi deseori reactiile noastre automate si intense dau aceasta senzatie.

Atunci cand adolescentii accepta ca propriile emotii, oricat de involuntare sau intense ar fi, sunt responsabilitatea lor, descopera si un relativ grad de control asupra lor. Cand ii incurajam pe adolescenti sa isi asume responsabilitatea pentru propriile emotii, scopul nostru nu este sa ii judecam sau sa ii facem sa se simta vinovati pentru ca le simt, ci sa le incurajam libertatea de a decide cum vor actiona atunci cand simt aceste emotii. De aceea, nu este benefic sa spui adolescentului  „Tu esti de vina ca te enervezi repede, nu alti oameni.”, ci sa ii incurajezi independenta si autocontrolul „Emotiile noastre ne apartin doar noua. Chiar daca alte persoane le declanseaza, noi putem lua decizii in legatura cu ceea ce simtim.”


Incurajarea gandurilor alternative. In toate situatiile in care simtim furie, ne trec prin minte ganduri care justifica aceasta emotie.  „Incearca sa ma umileasca.” sau „Nu ma respecta suficient incat sa ma lase sa termin de vorbit.” sunt exemple de ganduri care ne trec prin minte in situatii de comunicare dificila cu alte persoane. Dar aceste ganduri nu reflecta neaparat realitatea – poate interlocutorul nostru este obosit, se simte umilit la randul lui sau ii este teama ca va fi respins si incearca excesiv sa isi impuna ideile.

Cand adolescentul tau trece prin momente de furie, ajuta-l sa analizeze, dupa ce s-a calmat, gandurile care i-au trecut prin minte in acele momente. Spune-i sa gaseasca apoi 5 alte explicatii sau ganduri posibile pentru situatia respectiva.

Alti factori care ii ajuta pe adolescenti sa isi gestioneze furia mai bine:

Semne ca furia adolescentului scapa de sub control


Furia si frustrarea sunt emotii naturale, care pot fi orientate catre gasirea de solutii potrivite pentru problemele cu care ne confruntam, daca adolescentii primesc ajutor in acest sens. In unele cazuri insa, furia poate deveni cronica si poate sta la baza problemelor emotionale precum depresia sau anxietatea. Iata cateva semne care ar trebui sa iti atraga atentia cand vine vorba de furia adolescentilor:

  • Orice situatie cu un nivel relativ de stres declanseaza furia copilului – teme dificile, o conversatie neplacuta cu un prieten, o dificultate tehnica etc.
  • Un nivel exagerat de furie in situatii obisnuite – de exemplu, adolescentul vorbeste despre razbunare si dreptate pentru greseli minore ale altor persoane.
  • Obstacole sau evenimente minore se transforma rapid in surse de furie extrema si dau nastere la conflicte. De exemplu, o observatie a parintelui este interpretata ca o insulta si da nastere la reactii violente din partea adolescentului.
  • Adolescentul tine ranchiuna pe termen lung sau este furios la mult timp dupa ce evenimentul declansator s-a incheiat.
  • Adolescentul nu isi da seama sau nu poate recunoaste ca propriul comportament cauzat de furie ii afecteaza pe cei din jur in mod negativ si da vina pe acestia pentru izbucnirile sale de furie.

Furia frecventa si intensa a adolescentilor poate fi un semn al tulburarii exploziv intermitente.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ruminatia
    Ruminatia - cand nu iti poti controla gandurile negative
    27 septembrie 2022   

    Iti este greu sa iti orientezi atentia catre lucrurile pe care le ai de facut pentru ca te gandesti la griji, probleme nerezolvate sau la cum ai fi putut reactiona mai bine intr-o anumita situatie? Aceasta dificultate de a opri gandurile negative sau de a controla directia propriei gandiri poarta numele de ruminatie si apare deseori ca urmare a stresului cronic.

  • Obiective emotionale pentru noul an scolar
    5 obiective emotionale pentru noul an scolar
    01 septembrie 2022   

    In fiecare toamna, la inceputul unui nou an scolar, parintii, copiii si cadrele didactice pornesc la drum cu planuri, obiective, ingrijorari sau aspiratii. Iti propunem ca de aceasta data sa acorzi atentie si laturii emotionale a dezvoltarii copilului tau in noul an scolar.

  • Trasaturi de personalitate
    Teoria care te poate ajuta sa il intelegi mai bine pe copilul tau
    30 august 2022   

    Te surprind cateodata reactiile sau preferintele copilului tau? Te ingrijoreaza anumite trasaturi de personalitate ale acestuia sau te intrebi daca le poti schimba? Teoria Big 5 sau teoria celor cinci mari trasaturi ale personalitatii iti poate oferi o perspectiva mai cuprinzatoare asupra copilului tau, dar si asupra propriei tale personalitati.

Mai multe