characters characters

Studiu UNICEF: Ce cunostinte, atitudini si practici au parintii din Romania

21 aprilie 2015    |   766 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.

Unicef
UNICEF a realizat in 2006 studiul privind „Cunostintele, atitudinile si practicile parentale in ingrijirea si educarea copiilor”. Acesta a avut ca scop evaluarea competentelor parintilor din Romania. In 2015, UNICEF revine cu o noua evaluare, actualizand informatiile despre ingrijirea si cresterea copiilor in Romania. La studiu au participat 1420 de parinti si persoane care se ocupa de ingrijirea copiilor, care se ocupau de cel putin un copil cu varsta intre 0 si 6 ani. Studiul a inclus si familii de etnie roma, parinti din familii monoparentale sau care au copii cu dizabilitati.

Concluzii ale studiului


Sanatate si dezvoltarea si dezvoltarea copilului

  • Parintii participanti la studiu aveau un nivel in general scazut de cunostinte referitoare la dezvoltarea fizica si psihica a copilului. Majoritatea parintilor isi considerau copiii in general sanatosi, desi doar 8,2% dintre ei considerau ca aprecierile medicului reprezinta un element important in evaluarea dezvoltarii copilului.
  • Parintii au declarat ca nu duc copiii la medic de la primele semne de boala in procent de: 19.2% in caz de febra, 28% in caz de tuse, 32.6% in caz de diaree si 14.2% in caz de traumatisme.
  • Uneori parintii aplica „leacuri babesti” sau tratamente alopate si antibiotice, fara a cere sfatul medicului. Autorii studiului atrag atentia asupra riscurilor la care sunt supusi copiii in asemenea cazuri.
  • In 71,8% dintre cazuri mamele insotesc copilul la medic, in timp ce doar 3,1% dintre tati fac acest lucru, iar in 22,3% din cazuri, ambii parinti merg cu copilul la medic.


Nevoile psihologice specifice varstei

  • Parintii declara ca inteleg nevoile copilului de a se juca, a comunica si a interactiona social, dar copiii din familiile afectate de saracie se joaca mai putin decat ceilalti copii cu jucarii sau rasfoiesc mai putin diferite carti. Acest lucru este explicat prin faptul ca familiile sarace au mai putine resurse financiare, dar si prin importanta scazuta acordata jocului. In mediul urban, tehnologia tinde sa ia locul activitatilor obisnuite ale copilariei.
  • De asemenea, studiul arata ca tatii petrec mai putin timp decat mamele jucandu-se cu copiii.
  • Nici luatul in brate nu este un obicei generalizat: 87% dintre parintii afectati de saracie au declarat ca si-au imbratisat copilul in ziua interviului, iar dintre tati, doar 51% dintre ei isi tin copiii in brate.
  • In ceea ce priveste mamele, cu cat nivelul educatiei mamei este mai ridicat, cu atat creste si importanta acordata nevoii copilului de a fi in contact fizic cu parintii.
  • Multi parinti au adoptat valori parentale care ar trebui sa asigure autonomia si independenta copiilor, dar pastreaza si valori care indica obedienta si conformism.


Climatul familial

  • In 26,1% dintre familii au loc certuri lunar, de cateva ori pe saptamana sau zilnic. Cu cat frecventa certurilor creste, cu atat creste riscul ca acestea sa aiba loc in prezenta copiilor. De obicei, certurile au loc din cauza problemelor financiare.
  • Majoritatea parintilor considera ca pedeapsa nu este necesara sau ca nu are efecte benefice, dar 30,1% dintre parinti o considera un rau necesar. Un numar ridicat de parinti apeleaza la pedeapsa pentru a rezolva situatiile dificile intampinate in relatia cu copilul.
  • 54% dintre persoanele afectate de saracie si 43% dintre persoanele neafectate de saracie declara ca ridica vocea la copil, daca acesta face o „boacana”.
  • 20.3% dintre parinti lasa copiii nesupravegheati zilnic pentru o jumatate de ora, 9.5% ii lasa singuri pana la o ora, in timp ce 5.1% si 1.8% ii lasa pe copii intre 1 si 3 ore, respectiv peste 3 ore singuri.

In urma studiului, au fost formulate urmatoarele recomandari referitoare la ce ar trebui sa cuprinda programele destinate parintilor, mai ales celor din medii defavorizate sau cu un nivel al educatiei scazut:

- informatii despre diversificarea alimentatiei sugarului intr-un limbaj accesibil,

- abilitati privind igiena corecta a copilului.

- educatie parentala care sa includa informatii esentiale despre etapele de dezvoltare a copilului.

- formarea competentelor parentale care sa-i ajute pe parinti sa identifice nevoile psihologice ale copiilor si importanta atasamentului.

- cunostinte despre importanta jocului, dar si teme in favoarea incluziunii si pentru combaterea atitudinilor discriminatorii.

- gestionarea rolurilor pe care cei doi parteneri le au in ingrijirea si educarea copilului in familie, cu accent pe rolul tatalui.

- tehnici de disciplinare pozitiva a copilului si evidentierea consecintelor pe termen lung pe care violenta in familie le are asupra copilului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu