characters characters

Cum pot profesorii sa transforme greselile in oportunitati de invatare

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 mai 2019    |   1819 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Greselile in sala de clasa
Unul dintre cele mai dificile momente pentru copii in clasa este cand raspund gresit la o intrebare a cadrului didactic. Rusinea si teama de pedeapsa sunt printre cele mai frecvente emotii negative pe care elevii le traiesc la scoala, desi aceasta ar trebui sa fie un loc in care sa se simta in siguranta din punct de vedere emotional. Din pacate, in multe clase, greselile pe care copiii le fac in procesul de invatare sunt in continuare urmate de pedepse sau critica excesiva, facand mult mai dificila experienta copiilor si a profesorilor.

Din fericire, din ce in ce mai multe cadre didactice sunt dispuse sa foloseasca greselile drept oportunitati de invatare in sala de clasa. Iata cateva modalitati prin care acest lucru este posibil.

Elevii stiu ca greselile sunt normale.

Cand cadrele didactice arata copiilor in mod explicit ca greselile nu sunt un motiv de teama sau de rusine, au facut primul pas catre transformarea lor in ocazii de invatare. Cum pot face profesorii acest lucru in mod concret? Vorbind la orele de dezvoltare personala sau dirigentie despre importanta greselilor si esecurilor in invatare, realizand afise cu citate despre greseli sau introducand in regulile clasei si o regula despre greseli si esecuri (de exemplu: “Cand un coleg greseste, discutam impreuna despre raspunsul corect, fara sa radem sau sa ridiculizam greseala.”).

Asumarea propriilor greseli

Graba, oboseala, neatentia ii fac si pe profesori sa greseasca, nu doar pe elevi. Cand cadrele didactice recunosc propriile greseli cu gratie si calm, elevii invata sa faca acelasi lucru.


Acceptarea faptului ca invatarea nu este un proces uniform

Rareori transformarile sunt uniforme si lipsite de dificultati. Invatarea presupune transformarea modului in care copilul gandeste si de aceea este natural sa existe momente de regres sau de blocaj.

Oferirea de feedback imediat

Copiii invata din greseli cel mai bine daca acestea sunt discutate imediat. Este important ca elevul care a raspuns gresit la o intrebare sa isi dea seama unde a facut eroarea de rationament (daca si-a amintit incorect o informatie, daca a pornit de la o premisa incorecta sau daca pur si simplu a fost neatent). Profesorii pot sa profite de aceste momente pentru a consolida de fapt invatarea, intrebandu-i pe copii care sunt pasii prin care au ajuns la rezultatul final si explicandu-le cum ar fi putut ajunge la raspunsul corect.

Ajustarea procesului de predare

Greselile copiilor sunt o sursa importanta de informatii pentru profesori, care isi pot imbunatati stilul si tehnicile de predare daca analizeaza erorile copiilor in acest scop. Iata cateva intrebari care ii pot ajuta pe profesori sa foloseasca greselile copiilor pentru a-si imbunatati predarea:

  • „Unde au gresit elevii?”
  • „Ce nu am luat in calcul?”
  • „Ce intrebari as putea sa pun data viitoare?”
  • „De unde putem lua mai multe informatii?”
  • „La ce alte informatii sau experiente ale elevilor mai pot face referire?”

Greselile pot fi dureroase pentru oricine, adult sau copil, indiferent de contextul in care apar (la scoala, acasa, in relatiile dintre prieteni etc.). Ele sunt si inevitabile insa, asa ca este util sa ii ajutam pe copii sa le priveasca intr-un mod constructiv. Scoala este mediul potrivit in care copiii pot invata sa gestioneze greselile pentru ca evaluarea este un aspect important al activitatii scolare, dar cu siguranta si parintii au un rol major in acest sens. De aceea, este recomandat ca parintii si cadrele didactice sa discute deschis despre cea mai eficienta abordare a greselilor elevilor si sa coopereze atunci cand acestea apar, pentru ca invatarea copiilor sa aiba de castigat.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Managementul clasei de elevi
    Cum pot incuraja cadrele didactice comportamentele pozitive in clasa
    04 decembrie 2019   

    Primul pas este sa intelegem mai bine de ce apar comportamentele dificile ale copiilor in clasa.

  • Relatia parinte profesor
    Ce vor cadrele didactice sa stie parintii
    04 octombrie 2019   

    Succesul copilului la scoala depinde mult si de disponibilitatea parintilor si a profesorilor de a construi o relatie pozitiva, din care copiii sa aiba de castigat pe termen lung.

  • Comunicarea eficienta parinte profesor
    Ce vor parintii sa stie profesorii
    03 octombrie 2019   

    Toata lumea este de acord ca o comunicare eficienta dintre parinti si profesori este esentiala pentru rezultatele scolare bune ale copiilor. Deseori, ca in orice alta relatie umana, lucrurile cele mai importante raman insa nespuse, atat din partea parintilor, cat si din partea profesorilor.

Mai multe