characters characters

Climatul educational al clasei

Cum se pot simti copiii in siguranta din punct de vedere emotional in sala de clasa

Propus de: SuntParinte.ro   |   22 aprilie 2019    |   634 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

climatul educational
Siguranta copilului la scoala este unul din lucrurile care conteaza foarte mult atunci cand parintii aleg scoala in care urmeaza sa invete copilul. Dincolo de siguranta sa fizica (faptul ca este protejat de violenta sau bullying), la fel de importanta pentru rezultatele scolare ale copilului si pentru dezvoltarea lui sanatoasa este si siguranta emotionala.

Citeste si:

Cum pot fi copiii fericiti la scoala 

Cea mai importanta abilitate a profesorilor: cea de relationare 


Climatul educational. Ce inseamna si de ce este important


Copiii nu pot invata eficient atunci cand sunt stresati sau speriati
 si de aceea, siguranta emotionala a acestora in sala de clasa este unul dintre factorii esentiali pentru invatare. Climatul educational al clasei de elevi poate fi definit ca atmosfera emotionala de la nivelul intregii clase si este strans legat de senzatia de siguranta fizica si psihologica pe care o traieste copilul in timpul orelor petrecute la scoala. Acesta va influenta in mod direct si indirect starea sa de bine, motivatia de a invata, performanta in clasa si atitudinea generala fata de scoala.

Climatul educational clasei se refera la starea emotionala, dispozitia, atitudinea, tonul si starea de spirit pe care le au elevii in clasa. Un climat educational negativ inseamna un mediu incarcat de ostilitate, un mediu haotic si lipsit de control. Un climat al clasei pozitiv presupune un mediu in care copilul se simte in siguranta, se simte respectat si binevenit, un mediu in care se simte sprijinit sa invete. Climatul educational al clasei este rezultatul relatiilor dintre elevi, dintre elevi si profesori si, indirect, dintre profesori si parintii elevilor.

Cum este incurajat un climat educational pozitiv


Un climat pozitiv al clasei depinde in primul rand de actiunile si atitudinile cadrelor didactice.

Regulile privind relatiile dintre elevi

Cand cadrele didactice pun accentul pe relatii pozitive intre elevi si arata clar ca nu accepta violenta verbala sau fizica intre copii, primul pas catre un climat educational sigur pentru copii este facut. De aceea, regulile clasei precum „Vorbim politicos cu colegii” sau “Ne cerem scuze cand gresim.” sunt esentiale. Copiii au nevoie sa invete cum pot sa se apropie unii de ceilalti folosind comportamente pozitive, formule de politete, comportamente care sa arate recunostinta, compasiunea si empatia.

Cooperarea intre copii

Un climat pozitiv al clasei promoveaza relatii pozitive intre elevi. Pentru ca acest lucru sa se intample, elevii au nevoie sa fie implicati in activitati care sa presupuna colaborarea si interactiunile pozitive. Daca exista elevi care nu reusesc sa isi faca prieteni sau sa se inteleaga cu restul elevilor, e important sa se gaseasca solutii. De asemenea, pentru ca elevii sa se simta in siguranta in clasa, este important ca profesorul sa nu incurajeze excesiv competitia intre copii, sa evite comparatiile intre ei si sa aprecieze progresele facute de fiecare elev in parte.

Ajutorul intre colegi

Schimbarile fizice si emotionale ale unui elev pot perturba climatul clasei, de aceea e important sa existe o colaborare intre elevi pentru a se ajuta reciproc cand au probleme, chiar daca aceste probleme sunt aduse de elev, de acasa si nu isi au radacinile in clasa.

Stilul de predare democrat

Atitudinea profesorului este la fel de importanta pentru climatul educational ca relatiile dintre elevi. Cand cadrul didactic nu face apel excesiv la autoritate, nu foloseste violenta verbala si intimidarea pentru a disciplina elevii, copiii se pot simti in siguranta din punct de vedere emotional. Un stil de predare excesiv de autoritar va induce o stare de teama elevilor, chiar daca nu aceasta este intentia profesorului. 

Acceptarea greselilor ca ocazii de invatare

Este de la sine inteles ca atunci cand greselile elevilor sunt ridiculizate sau pedepsite, acestia nu se vor simti in siguranta in sala de clasa. Scoala ar trebui sa fie mediul in care copilul invata, adica, implicit, greseste din cand in cand. Cadrele didactice care reusesc sa transforme greselile in ocazii de invatare vor asigura si un confort emotional necesar pentru invatare.

Implicarea copiilor in crearea unui climat pozitiv

Cadrele didactice se pot asigura ca regulile sunt respectate daca cer si parerea elevilor referitoare la acestea. Felul in care copiii se simt in clasa, eventualele probleme si solutiile pentru acestea ar trebui sa fie discutate periodic de catre diriginte sau invatator impreuna cu copiii.

Parintii pot afla mai multe despre felul in care copiii lor se simt la scoala adresandu-le intrebari precum: "Te simti in siguranta in clasa?", "Colegii sunt buni cu tine?", "Colegii tai respecta regulile?", "Simti ca esti inclus in activitati de restul colegilor?", "Ce alte lucruri crezi ca ar trebui sa le stiu despre ce se intampla in clasa?".

Un climat al clasei in care elevii sa se simta in siguranta emotional, este un climat in care nimeni nu pierde nicio oportunitate de a modela bunatatea, de a invata sa isi pastreze calmul, indiferent de situatie, de a se respecta fara a folosi porecle sau etichete, de a zambi, de a aprecia vulnerabilitatea fiecaruia si nu de a se folosi de ea.

*Sursa foto: Pexels.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe