characters characters

Emotiile pozitive si invatarea

De ce sunt importante bucuria, speranta si mandria in invatare

Propus de: SuntParinte.ro   |   05 septembrie 2019    |   6739 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

emotiile pozitive in invatare
Daca l-ai intreba pe copilul tau cum se simte atunci cand invata, ce ar raspunde? Sau atunci cand este la scoala? Pentru foarte multi copii, orele petrecute la scoala sunt inca ore in care se simt stresati, criticati, respinsi, umiliti sau niciodata suficient de buni. Cand aceste emotii sunt foarte frecvente, copiii devin descurajati si apare blazarea, indiferenta si detasarea emotionala fata de invatare.

Teama de evaluare si de critica apare si in randul elevilor de nota 10 si chiar si in orele profesorilor cu cele mai bune intentii fata de copii. De ce ar trebui cadrele didactice (si acasa, parintii) sa incurajeze altfel de emotii cand vine vorba de invatare?

Teoria "extinde si construieste" formulata de cercetatoarea Barbara Fredickson explica de ce emotiile pozitive, precum bucuria, recunostinta, mandria, speranta sau amuzamentul ne ajuta sa invatam si sa reusim sa obtinem ce ne-am propus.

Citeste si:

Secretul succesului la scoala: optimismul si speranta 

Rolul emotiilor in invatare


Emotiile si efectele lor asupra copiilor


Emotiile pozitive de intensitate joasa spre medie sunt cele care ii ajuta pe copii sa invete cel mai eficient. Pentru a testa aceasta idee, iti propunem un experiment pe care il poti face chiar tu sau pe care il poti propune copilului tau. Aminteste-ti de o situatie in care te-ai simtit stresat, criticat sau respins (in care ai trait emotii negative). Gandeste-te cateva minute la detaliile acelei situatii si incearca sa identifici cat mai multe emotii traite atunci. Cum te simti cand iti amintesti acea situatie? Care sunt actiunile pe care vrei sa le faci?

Acum fa acelasi lucru amintindu-ti de o situatie pozitiva (in care ai fost apreciat de ceilalti sau ai reusit sa obtii ceva ce ti-ai propus). Cum te simti cand iti amintesti? Care sunt actiunile pe care vrei sa le faci cand traiesti emotii pozitive?

Emotiile negative ne limiteaza optiunile

Cand copiii simt emotii negative, efectele lor sunt vizibile la nivel fizic (fata incordata sau trista, umerii aplecati, mers incet sau lipsit de directie, voce joasa si lipsita de energie) dar si la nivel comportamental.


Cand ne simtim respinsi sau nevalorosi, vrem sa ne izolam, sa evitam situatiile dificile, sa „ne inghita pamantul” sau sa ne ascundem undeva unde nu ne gaseste nimeni. Cu alte cuvinte, emotiile negative ne limiteaza optiunile. Nu e de mirare astfel ca atunci cand un copil este criticat sau respins frecvent atunci cand invata va evita sa invete.

Emotiile pozitive ne largesc orizontul de optiuni

Pe de alta parte, emotiile pozitive ne largesc optiunile, la nivel fizic si mintal deopotriva. Cand avem o reusita, simtim ca putem face (aproape) orice, suntem mai dispusi sa incercam lucruri noi si sa comunicam mai bine cu cei din jur. Aceeasi experienta o au si copiii.

Studii recente arata ca emotiile pozitive sunt in stransa legatura cu efortul depus de elev pentru a invata o materie si a obtine performante scolare. In plus, emotiile contribuie la motivatia pentru invatare, la modul in care copilul isi identifica si utilizeaza resursele interpersonale, memoria si invatarea.

Din toata gama de emotii pozitive, se pare ca bucuria, speranta si mandria coreleaza pozitiv cu autoeficacitatea, interesul si efortul depus de elev in invatare. Mandria este o emotie asociata cu un interes scolar ridicat si cu capacitatea copiilor de a depune efort pentru a atinge un anumit scop.

Acest lucru inseamna ca atunci cand invatarea aduce copiilor emotii pozitive, nu mai este nevoie sa il convingi sau sa il fortezi pe copil sa invete. In timp, invatarea devine pentru copil o activitate satisfacatoare in sine.

Emotiile pozitive sunt utile pana la un anumit nivel. Daca ele sunt de o intensitate foarte ridicata precum exuberanta, entuziasmul sau incantarea, ele pot afecta capacitatea copiilor de a-si concentra atentia.


Toate aceste lucruri nu inseamna ca trebuie sa ii protejam pe copii de orice emotie negativa sau de orice situatie dificila, ci doar ca putem sa incurajam emotiile pozitive in sala de clasa si acasa, pentru ca invatarea sa devina mai eficienta.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe