characters characters

Albert Bandura: autoeficacitatea

Propus de: SuntParinte.ro   |   05 septembrie 2017    |   5150 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

autoeficacitatea
Asemanatoare cu conceptul de „incredere in sine”, autoeficacitatea  este definita mai specific decat increderea in sine, drept convingerile oamenilor despre propria lor capacitate de a obtine anumite rezultate in anumite sarcini (de exemplu, la scoala sau la locul de munca), rezultate capabile sa influenteze propria viata. Aceste convingeri influenteaza felul in care oamenii simt, gandesc, sunt motivati si se comporta. Autoeficacitatea se dezvolta din primii ani de viata si continua sa evolueze de-a lungul intregii vieti.

Autoeficacitatea academica sau scolara (convingerea copilului ca poate face fata provocarilor de invatare) este asociata cu:

  • Mai mult efort si mai multa perseverenta in fata dificultatilor
  • Un nivel mai ridicat de optimism si mai scazut de anxietate
  • Rezultate scolare mai bune
  • Folosirea de strategii de invatare si metacognitive
  • Mai mult efort depus in clasa, in realizarea temelor si in pregatirea pentru examene

Studiile asupra relatiei dintre inteligenta, autoeficacitate si rezultate scolare au aratat ca autoeficacitatea are o contributie independenta si semnificativa asupra performantei academice a copiilor.

O autoeficacitate scazuta este relationata intotdeauna cu:

  • tendinta de a evita orice sarcina mai dificila
  • aspiratii scazute
  • stabilirea unor scopuri mult prea mici
  • atitudine pesimista in ceea ce priveste obstacolele
  • o mai mare vulnerabilitate la stres si depresie

Ce anume influenteaza autoeficacitatea?

Albert Bandura, psihologul care a definit si studiat autoeficacitatea, arata ca exista patru surse care o pot creste:

Succesul in sarcini din ce in ce mai dificile. Cand copilul obtine rezultate bune in sarcini dificile, devine convins ca abilitatile salesunt suficient de dezvoltate pentru a face fata situatiilor dificile sau noi. De aceea, recunoasterea si aprecierea succesului real este important pentru dezvoltarea autoeficacitatii copilului, nu doar lauda sau incurajarile. In plus, este nevoie ca parintii si profesorii sa ofere copiilor ocazii suficiente de a invata lucruri noi si de a le testa. Este important ca nivelul de dificultate al acestor sarcini de invatare sa fie suficient de ridicat pentru a-l motiva pe copil sa incerce si suficient de accesibil pentru ca succesul sa fie posibil. De asemenea, esecurile sau obstacolele il pot invata pe copil ca este capabil sa le depaseasca si sa le faca fata. De aceea, nu este recomandabil ca activitatile in care este implicat copilul sa fie foarte simple. In acest caz, copilul va invata sa se astepte ca succesul este mereu usor si va fi descurajat de un esec.

Modelele sociale sunt de asemenea o sursa a autoeficacitatii.

Povestile de succes ale persoanelor care au avut de infruntat dificultati sau obstacole ii pot inspira pe copii sa se considere la fel de capabili sa faca fata dificultatilor. Atunci cand copiii inteleg ca succesul altor oameni are la baza mult efort si perseverenta, pot deveni la randul lor mai dispusi sa depuna efort si sa fie perseverenti. Este important insa ca modelele respective sa fie cat mai asemanatoare cu copiii. Atunci cand modelele sociale sunt percepute ca fiind foarte diferite de noi, nu ne vom simti inspirati de povestea lor.

Persuasiunea sociala

Incurajarile si indemnurile de a face o incercare fac parte din aceasta categorie. Este bine ca parintii si cadrele didactice sa retina ca este mai dificil ca convingem un copil ca are abilitatile necesare pentru a face fata unei situatii decat sa il convingem ca nu le are.  Cu alte cuvinte, este mult mai usor sa descurajam un copil decat sa il incurajam. De aceea, persuasiunea sociala este o sursa de crestere a autoeficacitatii atunci cand copilul este convins sa incerce anumite activitati suficient de usoare incat copilul sa aiba succes. De exemplu, un copil convins sa nu poate invata sa inoate, poate fi convins sa incerce sa se deplaseze in apa cu ajutorul unui colac.  

Capacitatea de a face fata la stres

Starea noastra emotionala influenteaza convingerile noastre despre propriile abilitati. Nu este niciun secret ca atunci cand suntem stresati, suntem mai putin increzatori in propriile abilitati sau sanse de reusita. In cazul copiilor, acest lucru este si mai evident. Atunci cand ii invatam pe copii sa identifice stresul sau teama ca fiind trecatoare si cand le oferim modalitati concrete prin care se pot relaxa, le oferim a patra sursa importanta a increderii in propriile abilitati.

*Sursa foto:Pexels.com

Citeste si:

Cum se invata increderea in sine


Cum sa cresti un copil increzator in sine 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe