characters characters

Abilitatile de citire in functie de varsta 

Cuvantul tiparit – de la „semne negre pe hartie” la semnificatie si sens

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 ianuarie 2020    |   2036 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 0 - 3 ani.

abilitati de citire prescolari
Abilitatea de a citi se formeaza in timp, cu mult inainte de primul cuvant tiparit descifrat de copil. Prima forma de lectura pe care o face copilul tau apare in primul an de viata, cand invata sa descifreze mesajele pe care le transmiti prin expresiile faciale, prin tonul vocii si gesturi. Comunicarea nonverbala dintre copil si parinte este prima forma de comunicare umana, care o face posibila si pe cea scrisa.

Citeste si:

Cum cresti un cititor

Cum evolueaza abilitatile de scriere ale copiilor


De aceea, cu cat copilul comunica mai mult cu un adult sau cu alti copii, cu atat capacitatea sa de a invata cititul are de castigat.


Invatarea cititului depinde de:

  • Auz – copilul trebuie sa poata auzi bine sunetele si poate sa le combine pentru a forma cuvinte.
  • Abilitati de constientizare a fonologica – copilul stie ce sunt sunetele si cum se combina acestea pentru a forma cuvinte cu semnificatie. Aceste abilitati il ajuta pe copil sa identifice si sa formeze rime, sa imparta cuvintele in silabe si in sunete sau sa identifice sunetele de la inceputul, mijlocul si finalul cuvintelor.
  • Abilitati de exprimare orala – cat de bine foloseste copilul limbajul oral pentru a transmite informatii, a povesti sau a descrie un obiect si cat de dezvoltat este vocabularul lui.
  • Intelegerea functiei cuvantului scris sau tiparit – copilul stie ca simbolurile, imaginile si cuvintele transmit informatii.

Cand apar probleme la nivelul unuia dintre acesti factori, invatarea cititului devine mai dificila. De aceea, de exemplu, incurajand dezvoltarea vocabularului copilului, il ajuti indirect sa invete mai repede sa citeasca.

Cum evolueaza abilitatile de citire ale copilului

In primul an de viata, comunicarea prin gesturi, sunete si expresii faciale cu parintele si alti adulti pun bazele dezvoltarii limbajului oral, esential pentru invatarea cititului. De asemenea, apar primele interactiuni ale copilului cu o carte: va incerca sa o atinga, sa se uite la imagini si sa reactioneze cu sunete diverse atunci cand i se citeste o poveste.

Intre 1 si 2 ani, copilul invata sa citeasca imagini si sa le inteleaga semnificatia. Cartile de povesti pentru aceasta perioada cuprind imagini pe baza carora, impreuna cu parintele, copilul poate intelege o poveste. Copilul poate numi obiectele cunoscute pe care le vede in ilustratiile cartii, incepe sa raspunda la intrebari despre ce se intampla in poveste si se preface ca citeste, dand paginile si inventand o poveste.

In perioada 3-4 ani, copilul va cere sa i se citeasca inca o data povestea urmarind imaginile si incercand sa spuna singur replicile pe care parintele i le-a spus de cateva ori inainte. Cartile cu ilustratii le ofera copiilor atat placerea de a fi impreuna cu parintele, de a-si explora imaginatia, cat si informatii despre lumea inconjuratoare. In plus, il ajuta sa invete despre sunetele literelor, sa inteleaga directia in care citim (de la stanga la dreapta si de sus in jos). De la aceasta varsta, copiii incep sa recunoasca unele litere, propriul nume sau cuvinte simple.

La 5 ani, copilul incepe sa faca asocierea dintre unele cuvinte scrise si cuvintele auzite, pot asocia literele cu sunetele corespunzatoare, pot forma cuvinte noi schimband una dintre litere (rac-lac-tac) si identifica sunetele de la inceputul, mijlocul si sfarsitul cuvintelor scurte. De asemenea, pot spune pe litere unele cuvinte si incep sa recunoasca cuvinte tiparite fara sa fie nevoie sa le citeasca pe litere.

Cum incurajezi abilitatile de citire in primii ani de viata?

  • Introdu cartile in viata copilului inca din primul an de viata.
  • Jucati-va cu sunetele: cantati cantece cu rima, reproduceti sunete din natura, gasiti cuvinte care incep cu acelasi sunet.
  • Familiarizeaza-l cu alfabetul. Literele magnetice, cuburile cu litere sau simple litere decupate din carton sunt utile. Ajuta-l sa gaseasca o anumita litera in textele pe care le intalniti sau desenati impreuna litere.
  • Explica-i cuvintele pe care nu le cunoaste si folositi-le impreuna in contexte noi.
  • Pune-i intrebari despre povestile pe care i le citesti. Ce crede ca urmeaza sa se intample? Unde s-a ascuns iepurasul? De ce? etc.


*Sursa foto:Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe