characters characters

Cum influenteaza traumele psihice activitatea scolara a copiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   22 ianuarie 2019    |   3115 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

traumele psihice si activitatea scolara
Aparenta lipsa de interes pentru invatare, dificultatile de concentrare a atentiei, comportamentul agresiv sau obraznic pot fi semne ale suferintei elevilor, nu ale unor trasaturi de caracter negative. Traumele emotionale ale copiilor afecteaza in mod direct invatarea si comportamentul lor la clasa, de aceea cadrele didactice ar trebui sa fie informate despre semnele traumelor psihice la copii si felul in care ii pot ajuta pe acestia.

Cand spunem trauma, ne gandim deseori la un eveniment singular si evident daunator pentru copil, precum un accident sau un dezastru natural care ii pune in pericol siguranta. Insa traumele sau experientele adverse din copilarie sunt mai diverse si mai subtile decat credem la prima vedere. Simpla expunere a copilului la violenta fizica sau verbala in familie, neglijarea acestuia (emotionala sau fizica), abuzul verbal asupra acestuia sunt forme pe care le imbraca traumele din copilarie si care pot afecta pe termen lung dezvoltarea copilului.

Citeste si:

Trei probleme pe care le pot avea la maturitate copiii crescuti in familii toxice 

Abuzul emotional la scoala. Cum il ajuti pe copil cand este umilit 


Traumele psihice la copii – semnele acestora in clasa

Exista o serie de semne care pot atrage atentia cadrelor didactice cand vine vorba de elevii care sunt traumatizati:

Dificultatile sociale

Copiii relationeaza dificil cu alti copii si manifesta neincredere in cadrul didactic. Deoarece de multe ori traumele sunt initiate de catre adultii din viata lor, acesti copii nu vor sti sa ceara ajutorul sau sa aiba incredere in cadrele didactice. Relatiile sociale sunt esentiale pentru fericirea si adaptarea copiilor la scoala. Comportamentele dificile ale elevilor exprima intotdeauna o emotie puternica, desi nu intotdeauna evidenta. Cadrele didactice ii pot ajuta pe copii incercand sa identifice emotia si cauza acesteia (spunand de exemplu, „Esti suparat pentru ca ai ramas in urma cu exercitiile.”). Identificarea emotiilor copilului este o modalitate de a-l ajuta sa se calmeze si de a-i arata interes si disponibilitatea de a-l ajuta.

Probleme legate de autocontrol si gestionarea emotiilor

Comportamentul violent, emotiile intense din cauze aparent minore sunt alte semne ale traumelor emotionale ale copiilor. Atunci cand cadrele didactice incearca sa ii invete pe copii sa isi gestioneze emotiile si sa le exprime in modalitati acceptabile din punct de vedere social, comportamentele elevilor se pot indrepta.

Pesimismul, gandirea negativa si imaginea de sine negativa

Majoritatea copiilor traumatizati ajung sa considere ca abuzul emotional sau fizic la care au fost supusi li se datoreaza lor. Copiii ajung sa interiorizeze etichetele negative pe care le primesc din partea adultilor si adopta comportamente in concordanta cu acestea. De exemplu, daca li se spune ca sunt lenesi sau incapabili sa invete, nu vor mai depune efort pentru a invata. In plus, copiii expusi la traume invata sa nu se astepte la lucruri pozitive din partea adultilor, dezvoltand un stil de gandire pesimist.

Traumele din copilarie pot duce si la modificarea gandirii, aparand tendinta de a atribui intentii ostile celor din jur. Copiii care interpreteaza comportamentele neutre ale altor persoane ca fiind ostile sau agresive reactioneaza agresiv. De exemplu, o remarca neutra precum „Deschideti cartile si caietele!” poate fi interpretata ca amenintatoare.

Dificultati de concentrare a atentiei

Copiii stresati nu pot invata bine, deoarece sunt mai preocupati sa se apere de potentiale pericole decat sa isi concentreze atentia asupra lectiilor. Astfel, nu doar atentia, ci si memoria si capacitatea lor de a-si controla comportamentul vor avea de suferit.

Copiii supusi experientelor traumatizante in copilarie vor atrage deseori atentia cadrelor didactice in modalitati negative. Din pacate, desi studiile sunt clare in privinta consecintelor negative ale acesteia, violenta verbala este inca folosita ca modalitate de disciplinare a copilului in familie si in clasa. Astfel, se perpetueaza un cerc vicios din care copilul traumatizat nu va putea iesi fara sprijinul adultilor dispusi sa incerce sa il inteleaga si sa il ajute.


*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe