characters characters

Recompensele in educatie

Scoala care a renuntat la recompense

18 septembrie 2017    |   1191 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

recompense in educatie
In multe scoli, recompensele si laudele sunt folosite pentru a incuraja copiii sa fie sinceri, corecti, politicosi sau generosi. Aceasta practica se bazeaza pe ideea ca oamenii tind sa repete comportamentele pentru care sunt recompensati si sa evite comportamentele pentru care sunt pedepsiti.

Studiile arata insa ca recompensele nu doar ca nu sunt eficiente pentru incurajarea comportamentelor, dar fac mai mult rau decat bine. Iata cateva dintre efectele negative ale recompenselor, identificate de Daniel Pink, autorul cartii „Drive. Adevarul despre ceea ce ne motiveaza”: recompensele diminueaza motivatia intrinseca, performanta, reduc creativitatea si conduita pozitiva, incurajeaza trisatul, pot deveni un obicei si dau nastere la o gandire pe termen scurt. Recompensele pentru rutine si activitati monotone, care nu presupun efort intelectual au un efect pozitiv moderat. Dar a oferi recompense pentru actiunile si comportamentele care „sunt in mod intrinsec interesante, creative sau morale... este un joc periculos”, arata Daniel Pink. Cand vine vorba de incurajarea comportamentelor pozitive, recompensele sunt cele mai ineficiente tehnici de educatie.

In SUA, o serie de scoli au inceput sa renunte la recompensele oferite in schimbul comportamentelor adecvate. Una dintre aceste scoli se numeste Northview. In aceasta scoala, in locul recompenselor sau laudelor publice, cadrele didactice au inceput sa puna in practica alte strategii prin care sa incurajeze comportamentele responsabile sau morale ale copiilor.

Premiile si recompensele au fost inlocuite cu discutii despre emotiile si gandurile copiilor in diverse situatii in care au dat dovada de responsabilitate, generozitate sau sinceritate. In loc de a interzice anumite comportamente, profesorii si-au format obiceiul de a le aminti copiilor care sunt regulile si misiunea scolii. De asemenea, cadrele didactice i-au ajutat pe copii sa se concentreze asupra respectului, responsabilitatii si muncii etice intrebandu-i „Care este responsabilitatea ta in aceasta situatie?”. Pentru a incuraja responsabilitatea fata de comunitate, copiii au fost implicati in proiecte de voluntariat care sa ajute scoala, localitatea sau tara. Iar lauda pentru comportamentele frumoase ale copiilor a fost acordata in privat, fata in fata cu copilul, fara expunerea in fata intregii clase.

Rezultatele acestei schimbari au fost usor vizibile: copiii au inceput sa vorbeasca si sa fie preocupati de ce inseamna respectul si responsabilitatea, participarea la ore a inceput sa creasca, iar voluntariatul i-a ajutat pe copii sa descopere ca au abilitati care merita impartasite.

Ce este demn de retinut este ca scoala Northview este scoala destinata copiilor cu nevoi speciale. Iar in scolile pentru copii cu nevoi speciale, recompensele sunt o parte importanta din procesul de predare. Insa in acest caz, se pare ca elevii care au raspuns cel mai bine la schimbare au fost chiar cei cu nevoi emotionale intense, cei care ridicau cele mai multe si dificile provocari profesorilor si care puteau fi cel mai usor controlati prin recompense.

*Sursa foto: Pixabay.com

Sursa: KQED.org


Citeste si:


Recompensele in cresterea copilului – prieten sau dusman?


Scoala fara note si fara clase

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu