characters characters

Motivatia intrinseca versus motivatia extrinseca

Cum motivam copiii sa invete

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 aprilie 2017    |   69505 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

motivatia intrinseca si motivatia extrinseca
Si parintii, si cadrele didactice isi doresc copii care sa invete fara sa fie convinsi, fortati sau recompensati permanent. Acest lucru inseamna ca ne dorim copii cu o motivatie intrinseca pentru invatare.

Cum putem sa stimulam motivatia intrinseca a copiilor? Exista cateva aspecte pe care le putem incuraja atunci cand vine vorba de invatare sau alte activitati in care sunt implicati copiii.

Din pacate, chiar aceste aspecte sunt cele care nu sunt de obicei incurajate, atunci cand parintii se implica prea mult in invatarea copilului, cand materiile de la scoala nu au o legatura concreta si evidenta cu realitatea sau cand curiozitatea copilului este descurajata. O data cu inceperea scolii, majoritatea parintilor si cadrelor didactice aleg sa stimuleze motivatia extrinseca a copiilor pentru invatare, promitand recompense, amenintand cu pedepse sau incurajand competitia, uitand sa puna accentul pe faptul ca invatarea poate aduce satisfactie si bucurie.

Motivatia intrinseca versus motivatia extrinseca


Care sunt caracteristicile motivatiei intrinseci:

Autonomie

Copilul simte ca are control asupra invatarii si poate lua decizii cu privire la cum, cat, cand si ce invata.

Lasandu-l pe copil de la varste mici sa isi organizeze singur timpul pentru teme, eventual orientandu-l catre un program dezirabil, parintii ii incurajeaza autonomia. Asadar, nu il ghida pe copil in mod explicit („Intre orele 14 si 17 faci temele.”), ci ajuta-l sa decida singur de cat timp are nevoie pentru teme si invatare: „Cat timp crezi ca iti ocupa temele si cand ar fi mai bine sale incepi?”

Semnificatie

Copilul stie care este utilitatea si importanta activitatii pe care o face sau lucrurilor pe care le invata.

Daca la scoala copilul tau nu va afla de fiecare data la ce ii sunt utile informatiile noi pe care le invata, il poti ajuta sa gaseasca aceasta semnificatie. Descoperiti impreuna care sunt aplicatiile concrete ale matematicii sau fizicii sau ganditi-va la situatii in care ii va fi utila o limba straina sau capacitatea de a se exprima clar in scris.

Curiozitate

Copilul simte ca vrea sa afle mai multe, iar informatiile noi ii aduc bucurie.

Curiozitatea copiilor scade o data cu inceperea scolii, pentru ca de multe ori copiii sunt coplesiti de multimea de informatii care li se ofera, iar propriile intrebari trec pe planul secundar. Poti incuraja curiozitatea copiilor intrebandu-l la ce se asteapta sa invete in lectia urmatoare sau incurajandu-i interesele din afara scolii (hobby-uri si pasiuni), expunandu-l la experiente diverse (ateliere, expozitii, cursuri extrascolare).

Sentimentul de apartenenta

Copilul simte ca este acceptat si apreciat intr-un grup.

Cand copilul este inconjurat de persoane cu care se intelege bine, care se poarta frumos cu el si care il apreciaza, orice activitate desfasurata in acel context va fi sustinuta de o motivatie mai puternica. Acelasi lucru este valabil si pentru adulti, asa cum probabil ai observat din propria experienta.

Competenta

Copilul simte ca poate face fata activitatii, dar si ca face progrese vizibile.

Pentru ca motivatia copilului sa ramana ridicata, este important ca activitatea sa nu fie foarte dificila (va renunta repede), dar nici prea usoara. Copilul ramane motivat sa invete atunci cand simte ca a facut progrese, ca a inteles lucruri din ce in ce mai complexe sau ca a reusit sa faca actiuni din ce in ce mai dificile.

Care sunt caracteristicile motivatiei extrinseci

Teama de pedeapsa

Copilul se teme ca va primi o nota mica, va fi certat de profesori sau parinti.

Dorinta de a obtine o recompensa

Copilul invata pentru ca vrea sa obtina o nota buna, un cadou sau afectiunea parintilor.

Frica de esec

Copilul depune efort pentru a nu esua si pentru a evita astfel, consecintele esecului.

Competitia

Copilul invata sau exerseaza pentru a obtine un rezultat mai bun decat al altor copii.

Studiile arata ca ambele forme de motivatie pot exista in acelasi timp, ca nu se exclud reciproc. Insa pe termen lung, cand motivatia intrinseca este mai puternica, rezultatele scolare ale copiilor sunt mai bune.

O modalitate prin care poti mentine vie motivatia copilului pentru invatare este stabilirea obiectivelor pe termen scurt, adica foarte apropiate de prezent. De exemplu, „Voi termina de citit cartea astazi iar maine voi scrie eseul.” este un obiectiv de invatare pe termen scurt. Cu cat obiectivul este mai apropiat de momentul prezent, cu atat forta lui de a-l motiva pe copil este mai mare. De asemenea, este important ca scopul sa fie foarte bine definit, in termeni specifici („Voi rezolva trei probleme de matematica pana la ora 17.”). De asemenea, impartirea unei sarcini de invatare in mai multe etape si parcurgerea lor progresiva poate duce la cresterea motivatiei copilului si la satisfactia asociata unui nivel crescut de competenta.


Citeste si:


Cum il motivezi pe copil sa invete


Exista copii lenesi sau doar nemotivati?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe