characters characters

Semne ca esti un parinte anxios

Propus de: SuntParinte.ro   |   23 octombrie 2023    |   338 vizualizări

Varsta: 18 ani +.

anxietatea la parinti
Fricile fac parte din viata noastra si sunt absolut normale, atata timp cat nu interfereaza cu functionarea noastra zilnica. Acelasi lucru il putem spune si cand ne referim la cei care sunt parinti. Viata de parinte vine la pachet cu o multime de frici inca din momentul in care copilul inca se afla in pantecul mamei. Apoi fricile, ingrijorarile, par ca nu se mai termina.

Citeste si:


Parintii care se ingrijoreaza prea mult


Trei tipuri de gandire care cresc anxietatea parintilor


Cum recunosti anxietatea parentala


Dupa fiecare etapa de dezvoltare, apar noi frici despre cum se dezvolta copilul, daca e la fel ca  ceilalti, ce nu faci bine ca parinte, daca ai uitat ceva sa faci sau sa-ti inveti copilul de-a lungul vietii etc. Toate aceste frici sunt similare in cazul tuturor parintilor, doar ca pentru unii ele raman doar frici care trec usor, in timp ce pentru altii, sunt frici care duc la aparitia unor emotii precum panica, spaima accentuata sau preocuparea excesiva, afectand bunul mers al lucrurilor de zi cu zi.

Din pacate, anxietatea se invata, iar un copil care traieste intr-un mediu in care parintele este extrem de anxios, va deveni si el anxios.

Anxietatile cele mai frecvent intalnite in randul parintilor au legatura cu:

  • Starea de sanatate a copilului
  • Nivelul de dezvoltare al copilului
  • Modul de socializare si de integrare in grupuri/comunitate
  • Performantele scolare ale copilului
  • Starea emotionala si starea de bine a copilului

Cum poti sa iti dai seama daca esti un parinte anxios?


Esti intr-o stare continua de ingrijorare si neliniste. Pui mereu la indoiala deciziile pe care le iei, folosesti un dialog interior constant in care te intrebi daca e bine sau nu ce faci, te gandesti la scenarii negative pentru viitor.

Iti este aproape imposibil sa te relaxezi. Cand a fost ultima data cand te-ai simtit linistit, cand ti-a fost usor sa te concentrezi asupra activitatilor pe care le ai de facut sau cand te-ai putut odihni fizic, emotional si cognitiv? Anxietatea face dificila relaxarea si odihna, deoarece gandurile despre potentiale pericole sau dificultati duc la tensiune emotionala si fizica.

Esti extrem de protectiv cu copilul tau, uneori fara a-i permite sa ia singur decizii sau sa devina independent. Desigur ca tot ce faci este pentru a preveni ca fricile si ingrijorarile pe care le ai in minte permanent, sa nu se adevereasca.

Simti ca trebuie sa ai control asupra lucrurilor pentru a evita ca cel mic sa faca greseli.

Anxietatea se simte si la nivel corporal printr-o stare de agitatie, neliniste interioara, uneori prin tremur al mainilor sau slabiciune la nivelul genunchilor, prin transpiratie, dificultati de respiratie, tensiune musculara, dureri de cap, ameteli sau chiar senzatie de voma.

Somnul este afectat pentru ca mintea continua sa genereze ingrijorari si anxietati nepermitandu-i creierului o pauza de reincarcare a bateriilor. Calitatea somnului scade ceea ce contribuie la o oboseala frecventa a corpului si implicit la acutizarea simptomelor de anxietate.

Esti iritabil in cea mai mare parte a timpului. Anxietatea se poate manifesta ca reactivitate emotionala intensa, mai ales in momentele de frustrare sau de confruntare cu obstacole. 


Cum poti sa controlezi anxietatea?


Cea mai buna metoda este de a cauta un specialist cu care sa incepi o serie de sedinte de consiliere si psihoterapie. Acesta va face in primul rand psihoeducatie cu tine, explicandu-ti ce inseamna anxietatea, cum se exprima, pentru a o putea recunoaste si in cazul tau. Mai apoi vei porni intr-o calatorie de explorare a ingrijorarilor pentru a identifica paternurile de gandire pe care le folosesti in interpretarea realitatii si astfel, treptat, in timp, cu rabdare si exercitiu, vei reusi sa reduci anxietatea din viata ta si sa te bucuri din nou de rolul de parinte fiind un adult echilibrat din toate punctele de vedere.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Cum poti deveni un parinte mai bun? Acorda atentie copilului tau interior
    Cum poti deveni un parinte mai bun? Acorda atentie copilului tau interior
    01 iulie 2024   

    In literatura de specialitate a aparut conceptul de ”reparenting” care se refera la procesul prin care o persoana isi reconstruieste relatia cu sine intr-o maniera sanatoasa si empatica cu scopul de a-si imbunatati starea de bine, dar si relatiile cu cei din jur.

  • Munca invizibila a mamelor
    Munca invizibila a mamelor
    26 iunie 2024   

    Conceptul de munca invizibila se refera la eforturile pe care parintii - in majoritatea cazurilor, mamele - le fac pentru a sustine echilibrul emotional al copiilor, relatiile armonioase in familie si pentru a organiza si planifica activitatile si responsabilitatile familiei.

  • Aprecierea pozitiva
    Aprecierea pozitiva - ce inseamna si de ce este importanta in familie
    05 iunie 2024   

    Aprecierea pozitiva a celuilalt presupune recunoasterea si exprimarea recunostintei si a valorii celuilalt intr-un mod sincer si autentic.

Mai multe