Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:
- Sa citeasca expresiv si fluent texte la prima vedere;
- Sa identifice personajele din texte literare cunoscute sau noi;
Exemplu: „Pletele lui albe și crețe sunt niște ciorchini de flori albe” (Bunicul – Barbu Stefanescu Delavrancea) - Sa descrie/caracterizeze personajele literare identificate;
- Sa imparta texte in fragmente logice si sa elaborezeze planul de idei, sub forma de titluri, enunturi, intrebari;
- Sa povesteasca oral fragmente din textele citite;
- Sa explice expresii sau versuri;
- Sa realizeze afise si articole pe teme date: (Ziua copilului, La circ etc.);
- Sa recunoasca si sa analizeze partile de vorbire invatate;
Exemplu: Analizeaza partile de vorbire invatate:
Mii de flori albe ca zapada impodobesc livada.
mii – numeral cardinal, nr. plural
flori – substantiv comun, nr. plural, gen feminin
albe – adjectiv, nr. plural, gen feminin
zapada - substantiv comun, nr. singular, gen feminin
impodobesc – verb, timpul trecut, persoana a III a, nr. plural
livada – substantiv comun, nr. singular, gen feminin - Sa recunoasca si sa analizeze partile de propozitie invatate;
Exemplu: Ioana admira cerul albastru.
Ioana – subiect exprimat prin subst. propriu, gen feminin
admira – predicat verbal, exprimat prin verb, timpul prezent, persoana a III a, nr. sngular
cerul – complement exprimat prin subst. comun, nr. singular, genul neutru
albastru – atribut exprimat prin adjectiv, nr. singular, genul neutru, determina substantivul cerul - Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme date (ex. S + P + C + A) si invers, sa faca schema propozitiilor date;
Exemplu: P + C + A + S
Se plimba prin parcul inflorit Sabina. - Sa redacteze diferite compuneri (cu titlu dat, dupa imagini, dupa plan de idei, cu inceput, cuprins sau sfarsit dat), respectand partile unei compuneri;
Pentru performanta, elevul va fi capabil:
- Sa transforme o parte de vorbire in alta parte de vorbire (ii schimba categoria gramaticala):
Exemplu: adj. frumos – subst. frumusete
verbul a manca – subst. mancare - Sa dea exemple de enunturi in care partile de vorbire isi schimba categoria gramaticala (Exemplu: un adjectiv se comporta ca un substantiv)
Exemplu: Un om batran se plimba prin parc. (batran – adjectiv)
Batranul se plimba prin parc. (batran – substantiv)
Comentează: