characters characters

18/19 - Recapitulare finala
Clasa a IV-a    Romana

23 ianuarie 2014   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa citeasca expresiv si fluent texte la prima vedere;
  • Sa identifice personajele din texte literare cunoscute sau noi;
    Exemplu: „Pletele lui albe și crețe sunt niște ciorchini de flori albe” (Bunicul – Barbu Stefanescu Delavrancea)
  • Sa descrie/caracterizeze personajele literare identificate;
  • Sa imparta texte in fragmente logice si sa elaborezeze planul de idei, sub forma de titluri, enunturi, intrebari;
  • Sa povesteasca oral fragmente din textele citite;
  • Sa explice expresii sau versuri;
  • Sa realizeze afise si articole pe teme date: (Ziua copilului, La circ etc.);
  • Sa recunoasca si sa analizeze partile de vorbire invatate;
    Exemplu: Analizeaza partile de vorbire invatate:
    Mii de flori albe ca zapada impodobesc livada.
    mii – numeral cardinal, nr. plural
    flori – substantiv comun, nr. plural, gen feminin
    albe – adjectiv, nr. plural, gen feminin
    zapada - substantiv comun, nr. singular, gen feminin
    impodobesc – verb, timpul trecut, persoana a III a, nr. plural
    livada – substantiv comun, nr. singular, gen feminin
  • Sa recunoasca si sa analizeze partile de propozitie invatate;
    Exemplu: Ioana admira cerul albastru.
    Ioana – subiect exprimat prin subst. propriu, gen feminin
    admira – predicat verbal, exprimat prin verb, timpul prezent, persoana a III a, nr. sngular
    cerul – complement exprimat prin subst. comun, nr. singular, genul neutru
    albastru – atribut exprimat prin adjectiv, nr. singular, genul neutru, determina substantivul cerul
  • Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme date (ex. S + P + C + A) si invers, sa faca schema propozitiilor date;
    Exemplu: P + C + A + S
    Se plimba prin parcul inflorit Sabina.
  • Sa redacteze diferite compuneri (cu titlu dat, dupa imagini, dupa plan de idei, cu inceput, cuprins sau sfarsit dat), respectand partile unei compuneri;


Pentru performanta, elevul va fi capabil:

  • Sa transforme o parte de vorbire in alta parte de vorbire (ii schimba categoria gramaticala):
    Exemplu: adj. frumos – subst. frumusete
    verbul a manca – subst. mancare
  • Sa dea exemple de enunturi in care partile de vorbire isi schimba categoria gramaticala (Exemplu: un adjectiv se comporta ca un substantiv)
    Exemplu: Un om batran se plimba prin parc. (batran – adjectiv)
    Batranul se plimba prin parc. (batran – substantiv)

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    ciocotoiu dorina    25.04.2017 - 19:39
    vreau sa o ajut pe fiica mea sa inteleaga gramatica