Cum pot cadrele didactice sa ii invete pe copii despre rezilienta
Copiii pot invata la scoala nu doar informatii si abilitati, ci si abilitati emotionale si sociale. Rezilienta sau capacitatea de a depasi obstacole si dificultati depinde in mare parte de relatiile sociale si de sentimentul de apartenenta. In acest context, cadrele didactice pot incuraja rezilienta elevilor contribuind la crearea unui mediu social sigur in clasa si in scoala.
Citeste si:
Cum invata copiii la scoala lectia rezilientei
Rezilienta copiilor in situatii de criza
Cum pot cadrele didactice sa incurajeze rezilienta elevilor
Crearea unui climat sigur din punct de vedere emotional
Cand copiii se simt in siguranta din punct de vedere fizic si emotional, isi pot concentra atentia mai usor asupra invatarii, pot interactiona mai eficient cu alti copii si simt ca pot cere ajutorul atunci cand au nevoie. Toate acestea contribuie la dezvoltarea rezilientei lor, deoarece copiii invata ca nu sunt singuri in fata problemelor cu care se confrunta.
Scoaterea in evidenta a calitatilor pozitive ale elevilor
Copiii vor retine si vor interioriza etichetele pe care adultii din jurul lor le folosesc atunci cand le vorbesc. Cu cat ii criticam mai mult pe copii, cu atat vor fi mai convinsi ca merita aceasta critica si ca au calitati negative, pe care nu le pot schimba. Pe de alta parte, cu cat le aratam care sunt calitatile lor pozitive, cu atat mai mult le vor interioriza si le vor dezvolta.
Acceptarea greselilor si esecurilor ca etape naturale ale invatarii
In clasa, copiii pot invata ca a gresi nu inseamna ca nu sunt suficient de inteligenti, capabili sau talentati, ci ca, pur si simplu, invata. Capacitatea de a ne accepta greselile si de a invata din ele este un semn al maturizarii emotionale si apare in timp, daca este incurajata in copilarie si adolescenta. Notele mici, greselile la teste sau raspunsurile incorecte in clasa nu reprezinta un semn al defectelor copilului, ci doar o etapa de invatare la care copilul se afla in momentul prezent. Cu cat cadrele didactice au o atitudine mai flexibila in fata greselilor copiilor si cu cat reusesc sa le foloseasca drept sursa de informatii si invatare, cu atat elevii vor deveni mai rezilienti.
Metafora Kintsugi
Arta japoneza Kintsugi poate fi folosita pentru a explica ideea de rezilienta. Kintsugi inseamna ”a lipi cu aur” si se refera la o metoda de reparare a vaselor de ceramica sparta cu ajutorul rasinei sau lacului amestecat cu pudra de aur sau argint. Crapaturile nu sunt astfel ascunse, si scoase in evidenta si devin o sursa de frumusete. Aceasta metoda simbolizeaza imperfectiunea vietii umane, dar si unicitatea si frumusetea reconstruirii. Aceasta arta japoneza ne arata este ca toate esecurile pe care le avem pot fi depasite si ne pot duce catre lucruri mai frumoase decat am sperat initial.
*Sursa foto: Freepik.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Silvia Ciubotaru Guta, coordonatoarea Laboratorului Ideo Ideis - ateliere de explorare personala si dezvoltare comunitara
Silvia Ciubotaru Guță este coordonatoarea Laboratorului de explorare personala si dezvoltare comunitara din cadrul Festivalului de Teatru Ideo Ideis din Alexandria.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
Adauga tu primul comentariu: