characters characters

Cum il ajuti pe copil sa depaseasca neajutorarea invatata

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 septembrie 2021    |   517 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

cum il ajuti pe copil sa depaseasca neajutorarea invatata
Povestile ne pot ajuta sa intelegem mai usor realitatea, mai ales cand vine vorba de realitatea interioara, a gandurilor si emotiilor noastre. Iata o poveste care te poate ajuta sa intelegi de ce este extrem de important pentru copii sa aiba control si libertate pe masura ce cresc.

Povestea elefantului suna astfel: a fost odata un baiat care a mers la circ. A ramas impresionat mai ales de elefant, care era atat de inteligent incat interactiona cu clovnii si putea face trucuri neasteptate. La sfarsitul spectacolului, baiatul s-a dus in culise, sa vada animalele si a observat cu surprindere ca elefantul, trist si supus, era legat de un stalp cu o simpla sfoara. Baiatul si-a dat seama ca elefantul putea rupe oricand sfoara cu care era legat, avand in vedere cat de puternic era acest animal. Mirandu-se de ce nu face acest lucru, baiatul l-a intrebat pe ingrijitor care este explicatia. Ingrijitorul i-a raspuns: „De cand era pui, elefantul a fost legat cu aceasta sfoara. Cand era mic, a incercat sa o rupa si sa se elibereze, dar nu a reusit. In timp, a renuntat sa mai incerce si in continuare crede ca nu poate rupe sfoara.”. Aceasta este definitia neajutorarii invatate: in urma experientelor repetate de esec sau de lipsa a controlului, invatam sa renuntam la a schimba situatia in care ne aflam.

Citeste si:

Cum incurajeaza parintii neajutorarea invatata la copii

Ce inseamna neajutorarea invatata


Neajutorarea invatata este un fenomen ce poate fi observat atat in randul oamenilor, cat si al animalelor care au fost conditionate sa se astepte la durere, suferinta sau disconfort, fara a avea o cale de scapare. Este un fenomen care explica multe comportamente de autosabotare, evitarea responsabilitatii si un nivel scazut al increderii in propriile abilitati, atat la adulti, cat si la copii.

Neajutorarea invatata poate sa apara atat in copilarie, cat si la maturitate. Iata cateva exemple:

  • Copiii care incearca sa invete, intampina dificultati si nu primesc sprijinul de care au nevoie pentru a le depasi vor ajunge sa fie convinsi ca nu pot sa invete.
  • Adolescentii sau adultii care incearca sa isi imbunatateasca forma fizica prin exercitii prea dificile, nepotrivite preferintelor lor sau fara a-si schimba regimul alimentar vor crede ca orice efort este zadarnic.

In general, in cazul copiilor, neajutorarea invatata pare sa aiba legatura mai mult cu modul in care se descurca in domeniul scolar. Cei care simt ca nu sunt capabili sa aiba succes, vor depune mai putin efort la scoala sau in realizarea temelor/a proiectelor de scoala, ceea ce le va scade sansele de a obtine rezultate bune. In final se va crea un cer vicios, iar copiii vor fi pe zi ce trece mai putin motivati si vor depune din ce in ce mai putin efort. Ciclul vicios poate culmina cu lipsa motivatiei, dar si a competentei, dar si cu asa numita neajutorare universala.

Specialistii sustin ca exista 2 tipuri de neajutorare: universala (sentimentul ca nimic nu se poate face indiferent de situatia in care se afla) si neajutorarea personala (un sentiment localizat al neajutorarii). Cei care se simt neajutorati in mod universal, vor tinde sa gaseasca motive externe pentru problemele lor, in timp ce persoanele cu neajutorare personala, vor da vina pe motive interne. Ambele forme de neajutorare pot aduce cu ele si simptome depresive si de anxietate, iar copiii pot suferi de stima de sine scazuta, dar si de deficite cognitive si motivationale.

Cum poti sa il ajuti pe copil sa depaseasca neajutorarea invatata

Din fericire insa, exista cateva strategii pe care le poti folosi pentru a-ti ajuta copilul sa depaseasca neajutorarea invatata.

Analizeaza-ti propria atitudine fata de dificultati si esecuri. Este natural ca, cel putin in unele privinte, sa devenim descurajati sau neajutorati. Pentru a-i ajuta pe copii sa devina puternici si independenti, este esential sa ne depasim propriile blocaje si convingeri irationale. Copiii invata observand comportamentul verbal si nonverbal al parintilor. Observa care sunt momentele in care tinzi sa renunti usor, esti cinic sau te simti descurajat si incearca sa recastigi un relativ nivel de control asupra situatiei respective.

Modifica programul copilului astfel incat sa incluzi cat mai multe activitati care ii fac placere si care pot creste sansele ca el sa aiba reusite si emotii pozitive.

Ajuta-l pe copil sa isi redefineasca asteptarile, astfel incat sa nu se astepte la rezultate mari in timp foarte scurt, ci la reusite marunte, treptat, care sa il conduca spre atingerea obiectivului sau final.

Ajuta-ti copilul sa faca diferenta intre momentele in care poate sa detina controlul si in cele in care controlul apartine unui element extern.


Ofera incurajari specifice copilului, care sa scoata in evidenta punctele sale forte sau efortul depus. In acest mod, copilul va realiza ca efortul poate face diferenta.

Incurajeaza gandirea orientata spre solutii, nu spre probleme. Ramai aproape de copilul tau cand se confrunta cu o problema, dar nu ii oferi tu solutiile de care are nevoie, ci sprijina-l in cautarea lor.

Incurajeaza-l pe copil sa isi stabileasca obiective pe termen scurt, pe care sa le poata indeplini. Acestea ii vor consolida sentimentul de putere personala, opus neajutorarii invatate. Iata cateva exemple de obiective pe termen scurt: lectura a 2 carti in doua saptamani, 30 minute de miscare fizica in fiecare zi (incluzand plimbarile sau joaca in aer liber), scrierea in jurnal in fiecare zi, realizarea unui proiect artistic etc.

Cand oamenii se simt neajutorati, vor avea mai putine comportamente pozitive, care sa duca la schimbarea mediului in care traiesc, chiar daca in realitate le pasa de ce se intampla in jurul lor. Acest lucru inseamna ca, la nivelul societatii, progresul devine mai putin probabil si mai lent. Astfel, neajutorarea personala are efecte asupra intregului mediu social in care traim.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Doua tipuri de independenta in preadolescenta
    Doua tipuri de independenta in preadolescenta
    07 octombrie 2021   

    Specialistii descriu doua tipuri de independenta: izolarea de restul familiei, acasa si separarea de familie pentru a explora lumea inconjuratoare. Ambele tipuri de independenta pot crea ingrijorari parintilor.

  • Umilirea in relatia parinte-copil
    Umilirea in relatia parinte-copil
    17 septembrie 2021   

    Umilirea copiilor in scopul de a-i disciplina sau de a le corecta comportamentul poate avea efecte nedorite pe termen lung, atat asupra celor mici, cat si asupra relatiei dintre ei si parinti.

  • Neajutorarea invatata la copii
    Cum iti dai seama ca incurajezi neajutorarea copilului tau
    15 septembrie 2021   

    and copilul spune deseori „Nu pot.” sau „Nu stiu.”, evita sa isi asume responsabilitati, cere ajutorul pentru activitati pe care le poate face si singur sau este lipsit de initiativa, energie si incredere, este important sa analizam relatia parinte-copil.

Mai multe