characters characters

Cum faci fata stresului in perioada de izolare

Propus de: SuntParinte.ro   |   23 martie 2020    |   708 vizualizări

Varsta: 18 ani +.

stresul in perioada izolarii
Situatia de criza cu care se confrunta intreaga lume aduce cu sine anxietati multiple ce pot fi observate atat in randul celor mici, cat si in randul celor mari. Multi parinti sunt ingrijorati nu doar in legatura cu sanatatea celor dragi, dar si in legatura cu siguranta financiara. Incertitudinea, probabilitatea ca lucrurile sa se inrautateasca si lipsa controlului asupra situatiei pot duce la un nivel ridicat de stres pentru parinti, stres care afecteaza si copiii, in mod indirect.

Citeste si:

Cum poti sa iti pastrezi calmul in situatii de criza

Semne ca familia ta e prea stresata


Cum poti face fata mai bine stresului in aceasta perioada?


Pastreaza legatura cu cei dragi folosind telefonul si internetul.
Stresul este suportat mai usor cand ne simtim aproape de cei dragi. Din pacate, tocmai acum este nevoie sa pastram distanta de multe persoane la care tinem. De aceea, comunicarea prin telefon sau internet este esentiala. Evita vizitele la domiciliu cat poti de mult, mai ales cand vine vorba de bunicii copiilor tai. Pastreaza distanta fata de ei atunci cand le aduci alimente sau medicamente, dar suna-i frecvent si pastreaza legatura cu ei.

Reinterpreteaza situatia folosind rationalizarea. „E normal sa fiu stresat in aceasta perioada. Pot controla doar anumite lucruri si voi actiona in consecinta.”. Invata sa accepti ca exista lucruri pe care le poti controla si asupra carora poti interveni, dar si lucruri asupra carora nu ai control si asupra carora nu e nevoie sa actionezi. In situatia concreta in care ne aflam, putem opri raspandirea virusului stand in casa intr-un numar cat mai mare. Poti incerca sa influentezi deciziile altor oameni (care refuza, de exemplu, sa respecte izolarea si distantarea sociala), dar nu le poti controla in totalitate.

Imbratiseaza autocompasiunea fata de propria persoana. In acest mod, simptomele de anxietate si cele depresive existente, isi vor pierde din intensitate. Vorbeste-ti ca si cum ai vorbi cu un prieten. Desi pare o recomandare absurda, in timp, vei putea observa efectele benefice. Ai speria o persoana draga cu ganduri si predictii sumbre asupra viitorului? Sau ai incerca sa ii arati ca poate gasi curaj si optimism chiar si in cea mai dificila situatie?

Detaseaza-te periodic de sursele de informatie. Este important sa fim informati, dar accesul permanent la stiri si articole despre pandemie nu face decat sa ne copleseasca, atat cognitiv („Nu mai stiu ce sa cred si ce sa inteleg!”), cat si emotional („Simt ca o iau razna!”). Din aceasta cauza, poate fi dificil sa punem jos telefonul sau sa inchidem televizorul, iar zilele petrecute acasa trec intr-un fel de ceata mintala – printre treburile casnice, timpul petrecut cu copiii si gandurile despre coronavirus, nu reusim sa ne concentram cu adevarat asupra lucrurilor importante pe care le-am putea face in aceasta perioada. Incearca in mod voluntar sa te deconectezi de sursele de informatie si sa iti dedici atentia si eforturile altor activitati. Poate fi dificil la inceput, dar nu imposibil.

Tine un jurnal. Il poti incuraja si pe copilul tau sa faca acelasi lucru. Scrisul poate avea efecte terapeutice. Poti nota in jurnal detalii despre cum ti-ai petrecut ziua, care sunt reactiile copiilor la izolare, intamplari si replici amuzante ale acestora, lucruri pe care le vezi altfel de cat stati in casa ori lucrurile pe care le apreciezi mai mult acum, pentru ca sunt inaccesibile. Scrie pe hartie si ingrijorarile, dar evita sa le descrii la nesfarsit in scris. Jurnalul te poate ajuta sa pui pe hartie si proiectele pe care vrei sa le realizezi in aceasta perioada.

Imprieteneste-te cu ideea de incertitudine. Nu stim si nu putem controla in totalitate ce se va intampla. Acest lucru trezeste tensiunea emotionala pe care o resimtim cu totii: stres, teama, frustrare, revolta, plictiseala si alte emotii mai intense sunt naturale. Daca le lasam sa treaca (fara a ne opune si fara a le exacerba), ne putem regasi calmul si putem reveni la „treburile noastre” (la timpul petrecut cu copiii, la treburile casnice si la proiectele pe care le avem de facut).

Planifica-ti un program de exercitii fizice. Pot fi si exercitii la care sa participe intreaga familie, ca si o ora la sala, in care de data aceasta tu poti fi instructorul. Activitatea fizica ajuta la cresterea temperaturii corpului, ceea ce iti va produce o stare de calm si in plus, eliberarea de endorfine la nivel cerebral vor contribui la o dispozitie mai buna.

Exerseaza tehnici de relaxare si exercitii de respiratie pentru a te elibera de stres si a-ti induce starea de calm.

Situatiile de criza generale pot crea frica si confuzie printre oameni, precum si anxietati incontrolabile. Izolarea, carantina pot contribui la accentuarea acestor anxietati, de aceea e important sa acorzi o atentie sporita sanatatii tale mintale. Grija de sine este cel mai bun lucru pe care poti sa il faci pentru a putea avea mai departe, grija de cei dragi.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe