characters characters

Ceața mentală sau lipsa de concentrare a atentiei

Propus de: SuntParinte.ro   |   19 septembrie 2022    |   584 vizualizări

Varsta: 18 ani +.

ceata mintala
Senzatia de ceață mintală sau dificultatea de concentrare a atenției si de organizare a eforturilor pentru o activitate productiva este o problema frecventa in randul adultilor si mai ales, in randul parintilor. Termenul a devenit popular o data cu pandemia Covid, cand printre problemele asociate cu boala s-a descoperit ca se numara si problemele de concentrare a atentiei. Dar acest fenomen nu apare doar ca urmare a unei boli fizice, ci si ca rezultat al stresului cronic.

Citeste si:


Epuizarea parentala - ce inseamna si cum o recunosti


Distragerea atentiei in randul parintilor


Ceața mentală - simptome si semne


Semnele dificultatilor de concentrare a atentiei sunt variate, dar toate sunt rezultatul incapacitatii de concentrare a atentiei:

  • confuzie („Nu stiu cu ce sa incep mai intai, am atatea lucruri de facut.”) si stresul sau anxietatea care apar ca urmare a acestei aparente incapacitati de a incepe realizarea lucrurilor pe care le ai de facut.
  • agitatia si ocuparea timpului cu sarcini minore, care nu sunt neaparat urgente
  • apatia sau lipsa de energie – desi stii ca ai foarte multe lucruri de facut, nu le poti incepe si petreci timpul in mod pasiv – navigand pe internet, de exemplu.
  • sentimentul lipsei de control asupra situatiilor cu care te confrunti si asupra propriei persoane. Acesta poate da nastere la anxietate generalizata sau atacuri de panica in timp.
  • dificultati in a lua decizii, chiar si pentru probleme minore.
  • dificultati legate de memorie si invatare.
  • senzatia de detasare si neimplicare in propria activitate de zi cu zi si in relatiile cu cei din jur.
  • energie scazuta si senzatie de oboseala persistenta.
  • descurajarea, lipsa de motivatie si de bucurie - in timp, dificultatile de concentrare a atentiei si de organizare a activitatilor duc la pierderea sperantei, la lipsa interesului pentru viata si la limitarea acesteia.

Ceața mintala poate avea cauze fiziologice (este frecventa in bolile cronice), dar apare si ca urmare a unei perioade de stres sau a unui stil de viata nesanatos. Pentru ca este o problema care poate fi asociata cu boli fiziologice, este important sa ceri sfatul medicului de familie daca observi aparitia ei. Daca nu exista cauze medicale pentru aceasta problema, cele mai frecvente cauze posibile sunt somnul insuficient, dieta nesanatoasa si stresul cronic.

Cum poti depasi aceasta problema


Cand cauza este legata de stilul de viata, poti lua masuri care sa o remedieze.


Constientizarea
este primul pas. Daca observi ca in fiecare zi iti este greu sa iei decizii, sa organizezi activitati sau pur si simplu sa fii productiv, acorda-ti timp pentru a afla cauza problemei si pentru a face schimbari in stilul de viata.


Odihna este primul pas. Nu doar odihna fizica este importanta, ci si cea emotionala, sociala sau senzoriala. Incearca sa cresti numarul de ore de somn, dar si timpul petrecut in natura sau pur si simplu in liniste.


Invata strategii sanatoase de gestionare a stresului. Cand ne este greu sa ne concentram atentia, deseori apelam la strategii nesanatoase de gestionare a stresului, precum distragerea atentiei prin navigarea prelungita pe internet sau prin timpul excesiv petrecut in mod sedentar - urmarirea de seriale, de exemplu.


Elimina intreruperile si sursele de distragere a atentiei. Poate ai nevoie de limite interpersonale mai ferme - de multe ori, mai ales in munca de acasa, intreruperile sunt extrem de frecvente si pot avea un efect daunator asupria capacitatii de concentrare a atentiei. Alteori, conectarea permanenta la retelele de socializare inseamna ca riscam sa fim distrasi de la activitatile noastre de notificari diverse.


Miscarea fizica ajuta de asemenea la cresterea capacitatii de concentrare a atentiei si la imbunatatirea memoriei, dar si la gestionarea stresului. Plimbarile in momentele de confuzie sau dificultati de luare a deciziilor sunt o modalitate buna de a depasi aceste stari.

 

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Parentingul pazat pe compasiune
    Cum poti simti mai multa compasiune fata de copilul tau
    26 mai 2023   

    Cand reusim sa vedem dincolo de comportamentele dificile ale copiilor nostri, fara a reactiona cu furie si fara a le lua personal, crestem sansele de a aduce mai multa compasiune in relatia cu acestia.

  • Respectul de sine la parinti
    Respectul de sine la parinti
    19 mai 2023   

    Respectul de sine se refera la aprecierea pe care o avem fata de propria persoana, la capacitatea de a lua in considerare propriile nevoi si dorinte, de a intelege valoarea personala si de a face alegerile care ne permit sa ne pastram si sa ne aparam demnitatea.

  • Caracteristicile familiilor disfunctionale
    Cum recunosti tiparele si relatiile disfunctionale din familie
    21 aprilie 2023   

    Fara sa ne dam seama, putem prelua in comunicarea cu membrii familiei obiceiuri sau tipare mai putin sanatoase.

Mai multe