characters characters

Procedura sustinerii examenelor nationale pentru elevii cu deficiente de vedere sau auz, tulburari de spectru autist sau tulburari de invatare

22 februarie 2019    |   788 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

accesibilizare exameneelevi cu deficiente
Ministerul Educatiei Nationale a publicat procedura prin care este asigurat cadrul normativ necesar sustinerii examenelor nationale (Evaluarea Natională pentru absolventii clasei a VIII-a și examenul national de Bacalaureat - sesiunea 2019) de către elevii cu deficiente de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru autist/tulburări specifice de învătare.


Descarca sau citeste Procedura in format pdf  aici.


Pentru a beneficia de masuri personalizate de acces la examene, elevii trebuie sa isi exprime in scris aceasta cerere, inainte de simularile examenelor nationale. In acest an, simularea examenului de Bacalaureat a fost anuntata in perioada 18-21 martie 2019, iar simularea Evaluarii Nationale pentru clasa a VIII-a a fost anuntata in perioada 11-13 martie 2019.

Parintii elevilor cu deficiente de vedere/ auz, cu tulburari din spectrul autist sau tulburari specifice de invatare trebuie sa prezinte un certificat de incadrare in grad de handicap.

Iata care sunt optiunile elevilor cu deficiente sau tulburari, potrivit procedurii eliberate de Ministerul Educatiei.

Elevii cu deficiente de vedere pot opta pentru modalitatea de accesibilizare a subiectului (scriere obisnuita, scriere obisnuita cu caractere marite, scriere braille, profesor asistent pentru citirea subiectului) si pentru modalitatea de redactare a subiectului (braille, scriere obisnuita, scriere asistata de mijloace tehnice sau profesor asistent).

  • Astfel, in centrele de examen in care exista candidati care vor sustine examenul in sistem de scriere braille sau cu tehnologie asistiva, din comisia de examen vor face parte un specialist in transpunerea subiectelor in sistem braille si un cadru didactic care stie sa utilizeze tehnologia de acces pentru nevazatori.
  • Elevii pot rezolva subiectele prin scriere manuala, prin sistemul de scriere braille, cu ajutorul calculatorului si a unui soft de tip cititor de ecran sau prin dictare.
  • Elevii care opteaza pentru accesibilizarea subiectelor prin caractere marite pot utiliza lupe sau lentile speciale atunci cand rezolva subiectele.
  • Lucrarile scrise in alfabet braille se redacteaza pe hartie speciala braille, pusa la dispozitie de scoala de la care provin elevii si care va purta stampila centrului de examen.
  • Lucrarile realizate prin dictare sunt scrise de catre un profesor asistent, de alta specializare decat disciplina la care se sustine proba, intr-o sala separata, supravegheata audio si video.

Elevii cu deficiente de auz pot sustine proba de examen in prezenta interpretilor in limbaj mimico-gestual, cadre didactice de alta specialitate decat cea la care se sustine proba si care nu au predat la clasele din care provin candidatii. Interpretul in limbaj mimico-gestual poate asigura comunicarea pe tot parcursul probei si poate asigura transcrierea pe foaia de examen a rezolvarilor transmise de elevi prin limbaj mimico-gestual. Timpul destinat efectuarii lucrarilor scrise se mareste cu 1-1,5 ore.

Elevii cu tulburari de spectru autist pot sustine examenul intr-o sala de clasa separata, supravegheata video si audio, in prezenta unui cadru didactic specilizat in Psihopedagogie speciala, a unui psiholog sau in prezenta terapeutului personal al elevului. Accesul acestora este permis doar in baza unei delegatii semnate de inspectorul scolar general.

Elevii se pot intalni in prealabil cu profesorul asistent, pentru a se familiariza si a evita stari de anxietate sau blocaje. Profesorul asistent sau specialistul insotitor poate comunica in timpul examenului cu elevul pentru a-l ajuta sa se concentreze, fara a interveni asupra rezolvarii in sine a probei de examen.

Subiectele vor fi prezentate pe hartie, dar pot fi citite si de catre profesorul asistent, iar redactarea rezolvarii se poate realiza in scris sau prin dictare profesorului asistent. Elevul poate lua pauza in timpul examenului, acesta fiind marit cu 1-2 ore.

Elevii cu tulburari specifice de invatare care detin Certificat de orientare scolara si profesionala, emis de CJRAE/CMBRAE pot solicita sustinerea probelor de examen cu subiecte unice prin adaptarea procedurilor de examinare.

Astfel de adaptari pot fi:

  • marirea cu o ora a timpului destinat realizarii lucrarii scrise
  • citirea subiectelor de catre un profesor asistent pentru elevii cu dislexie
  • realizarea lucrarii scrise prin dictarea continutului acestuia, de catre elevii cu disgrafie, in clase separate, supravegheate audio si video
  • accesul la calculator de buzunar si a tabelelor cu formule matematice

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu