characters characters

23/23 - Scrierea prin copiere sau independent
Grupa mare    Limba si comunicare

17 decembrie 2013   
1. Cand scrie prin copiere sau independent (de unul singur), scrie literele in oglinda, invers (in loc de S, scrie Ƨ, in loc de C, scrie Ɔ ).

Scrierea literelor „in oglinda” (adica invers, asa cum apare litera reflectata in oglinda) apare la aceasta varsta, ca o etapa normala in insusirea scrisului, atat la copiii dreptaci, dar mai ales la copiii stangaci. Este intalnita nu doar in scrierea literelor, ci si in scrierea anumitor cifre: 3, 5, 7. La aceasta varsta, de debut in activitatea de scriere, copilul tau se concentreaza mai mult pe a scrie literele una dupa alta in cuvant, decat de directia de scriere. Intre 5 si 8 ani, copilul isi insuseste conceptele stanga-dreapta, iar dupa aceasta achizitie, reuseste mai usor sa se concentreze si pe directia de scriere. Un alt motiv pentru care scrie anumite litere in oglinda, este si acela ca reprezentarea literei (imaginea ei) nu a fost insusita, memorata pe deplin.


Ce poti face ca parinte

  • In calitate de parinte, poti facilita procesul de formare mai rapida a acestor reprezentari. Oferind cu orice prilej, acasa in bucatarie, pe strada, in jocurile si activitatile pe care de desfasurati impreuna, modele de reprezentare a literelor, intr-o forma accesibila si placuta. O litera facuta din coca sau plastilina, scrisa pe nisipul de pe plaja, scrisa cu frisca sau kech-up realizata din ata sau bomboane este mai atractiva, iar vizualizarea ei in mod repetat, in contexte foarte diverse va usura si grabi procesul de retinere a imaginii ei.

2. Cand scrie literele in cuvant, acestea nu au aceeasi dimensiune (de multe ori cuvantul scris are aceasta forma: M A M A).


Literele scrise de copilul tau nu ies egale, nici alineate corespunzator din mai multe motive. Concentrat pe redarea literei, el pierde din atentie aspectele de spatiere, pozitionare, dimensiune. Uneori apasa prea tare pe foaie sau strange creionul, iar aceasta tensiune motrica diminueaza controlul asupra instrumentului de scris. Toate acestea sunt absolut normale si fac parte din procesul de invatare a scrierii literelor. Totusi, important in depasirea acestei etape este si gradul de dezvoltare a muschilor mici ai mainii. Copiii care au folosit instrumente de scris (creioane, carioca, pensule, creta) si au experienta manipularii instrumentelor de scris de la varsta de 3 ani, folosindu-le in mod constant, au musculatura fina mai bine dezvoltata si vor trece mai repede peste aceasta perioada de stangacie a scrierii.


Ce poti face ca parinte

  • Ca parinte, este important sa nu-i refuzi niciodata copilului tau dorinta de a folosi instrumentele de scris. Datorita curiozitatii specifice varstei, el va fi atras de pixul, stiloul tau, va dori sa experimenteze scrisul pe diverse suporturi si cu diverse instrumente. Decat sa o faca pe ascuns pe pereti sau dulapuri, mai bine ii asiguri un spatiu special pentru scris (o tabla pe un perete din casa, o coala mare lipita pe gresia din bucatarie, un sevalet, o masuta de scris) si instrumente foarte diverse, dar adecvate varstei (creione, carioca, pensule groase la inceput, subtiri, incepand cu varsta de 4-5 ani).
  • Incurajeaza scrisul in orice forma, fa-l atractiv si interesant, dar ai grija sa nu fortezi lucrurile daca impulsul nu vine din partea copilului. Musculatura mainii, bine dezvoltata reprezinta o premisa importanta in deprinderea scrisului.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu