characters characters

7/12 - Probleme care se rezolva prin mai mult de trei operatii
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
1. Copilul intampina dificultati la rezolvarea unei probleme care se rezolva prin mai mult de trei operatii.  Exemplu: Anul trecut s-au fabricat la Uzina Dacia 284 de autoturisme albe, de 3 ori mai multe autoturisme albastre, cu 412 mai putine autoturisme rosii decat cele albastre si autoturisme argintii, care reprezinta un sfert din numarul celor rosii. Din totalul masinilor 806 au fost trimise la export, iar restul au fost trimise, in mod egal, la 5 magazine. Cate autoturisme a primit fiecare magazin?

Ce poti face ca parinte

  • cititi problema de mai multe ori, pana cand esti sigur ca cel mic a inteles-o; pune-i intrebari in legatura cu enuntul pentru a te asigura ca a inteles bine datele problemei;
  • impartiti enuntul problemei in unitati logice si intreaba-l ce se cunoaste si ce se poate afla din fiecare unitate logica;
  • realizati un desen, o schema, o schita, dupa enuntul problemei, care il va ajuta pe copil in gandirea problemei. Include in desen personaje hazlii, pentru a destinde atmosfera. Apeleaza la schema ori de cate ori copilul are un blocaj in procesul de rezolvare a problemei.
  • abordati problema pas cu pas, raportadu-va la datele problemei si la elementele aflate anterior pasului la care ati ajuns;
  • incurajeaza-l pe copil; daca intervine un blocaj, pune-i intrebari suplimentare pana cand copilul depaseste blocajul, nu-i da tu solutia direct. Copilul trebuie sa ramana cu impresia ca a gasit singur calea de rezolvare, acest lucru fiind un puternic stimulent pentru el.
  • fii calm, adopta un ton cald, creeaza un climat degajat, stimulativ, pune-l in valoare pe copil pentru ideile bune pe care le are. Daca exprima idei care nu te multumesc, roaga-l sa se mai gandeasca, nu-i spune cuvinte ca: ”nu e bine”, “nu-mi place”, “ai gresit”.
  • la final, recompenseaza-i efortul depus: lauda-l constructiv, zambeste-i, exprima-ti fara retineri satisfactia pentru succesul lui, niciodata nu-l apostrofa pentru ceva ce nu stie sau nu a inteles, ajuta-l sa inteleaga.

In final, procesul frustrant de rezolvare a unei probleme care il punea in dificultate pe copil se va transforma intr-o experienta placuta traita alaturi de tine.


2. Greseste la figurarea datelor  problemelor de tipul:
Suma a doua numere este 80. Daca impartim primul numar la al doilea obtinem catul 6 si restul 3. Afla numerele.

Ce poti face ca parinte

  • Cu ajutorul copilului stabiliti ce exprima catul a doua numere:
    Catul arata:
    - de cate ori se cuprinde numarul mai mic in numarul mai mare ;
    - de cate ori este mai mic un numar (impartitorul) decat celalalt (deimpartitul);
    - de cate ori este mai mare un numar fata de celalalt.
    Tinand cont de aceste expresii, copilul va reprezenta cu usurinta datele problemei si va efectua calculele astfel:

  • 80 ─ 3 = 77 (suma numerelor daca restul impartirii ar fi fost 0)
    6 + 1 = 7 (parti egale, cu suma 77)
    77 : 7 = 11 (al doilea numar)
    6 x 11 + 3 = 69 (primul numar)


Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu