characters characters

Predarea online. Ghid de bune practici

Recomandari utile pentru cadrele didactice

Propus de: SuntParinte.ro   |   28 aprilie 2020    |   5713 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

predarea online
Predarea online eficienta nu inseamna doar preluarea continutului lectiei si transmiterea lui folosind tehnologia. Mediul online de invatare vine cu provocari si resurse specifice, care presupun ca atat profesorii, cat si elevii sa se adapteze si sa isi schimbe modul de lucru. Din pacate, inca nu exista un curs de „pedagogie online”, dar exista ghiduri si recomandari realizate de universitati care au implementat predarea online de mai mult timp. Iata cateva astfel de recomandari si bune practici care pot veni in sprijinul profesorilor, oferite de Universitatea Harvard.

Citeste si:

Resurse online gratuite de invatare

Cum il ajuti pe copil sa invete in perioada carantinei


Folosirea platformelor online de invatare


Invatarea online poate avea loc nu doar prin lectii online, ci si pe platforme digitale special create in acest sens. ExamenulTau.ro este o astfel de platforma, care ajuta elevii sa se pregateasca pentru Evaluarea Nationala, clasa a VIII-a. De azi, ExamenulTau.ro are o sectiune speciala dedicata cadrelor didactice, Pagina Profesorului, care ofera utilizatorilor posibilitatea de:

  • a crea propria clasa si a invita elevii
  • a aloca teme pentru acasa si exercitii pentru lucru individual
  • a urmari progresul fiecarui elev

Predarea online. Trei principii utile


Bill Pelz
, profesor de psihologie si castigator al premiului Sloan de Excelenta in Predarea Online, a formulat trei principii esentiale pentru predarea online, care pot ghida cadrele didactice indiferent de materie si nivel de invatamant:


1. Lasa elevii sa faca cea mai mare parte a muncii -
implicarea elevilor in discutii, autoevaluarea sau evaluarea temelor colegilor, activitati de documentare inainte de lectii, toate sunt modalitati prin care elevii pot fi implicati direct in invatarea online.

2. Interactivitatea este sufletul predarii online. Interactivitatea nu inseamna doar discutii live intre copii sau intre copii si profesori. Cand vine vorba de predarea online, copiii pot fi incurajati sa interactioneze prin proiecte de grup si prin incurajarea discutiilor in forumuri si comentarii. Avantajul predarii online in aceasta privinta este ca elevii au mai mult timp sa gandeasca si sa formuleze intrebari si raspunsuri corecte decat in discutiile live.

3. Incurajeaza prezenta autentica. Copiii vor fi mai implicati in lectiile online atunci cand li se permite sa se exprime social, cognitiv si legat de continutul invatarii si atunci cand cadrul didactic se exprima din aceste puncte de vedere.

Prezenta sociala a copiilor se refera la: exprimarea emotiilor ("Ma cam streseaza proiectul de grup."), la exprimarea parerilor si gandurilor despre raspunsurile altor colegi ("Multumesc pentru raspuns, m-ai ajutat sa inteleg!" sau "Intotdeauna ai pareri interesante.") sau reactiile care sprijina sentimenul de grup si apartenenta ("Am facut o treaba buna toti!").

Prezenta cognitiva a copiilor si a cadrului didactic se refera la felul in care acestia contribuie cu idei si informatii legate de materia predata.

Prezenta legata de continutul invatarii este incurajata cand profesorii si elevii confirma intelegerea informatiilor, sumarizeaza discutia, raspund sau formuleaza intrebari, incurajeaza participarea la discutie a altor copii, aduc informatii noi din alte surse etc.


Predarea online. Doua tipuri de lectii: live si inregistrate


Ambele pot fi folosite cu succes, in scopuri diferite. Pentru predarea unei notiuni noi, profesorii pot inregistra un material video scurt pe care copiii sa il urmareasca in cadrul orei sau inainte de ora, apoi pot interactiona live pentru a raspunde la intrebari, a verifica intelegerea informatiei si a adauga idei noi.

Lectiile inregistrate

Cele mai eficiente lectii inregistrate respecta cateva reguli:

  • ofera la inceput o harta a continutului care va fi prezentat, astfel incat copiii sa stie la ce sa se astepte.
  • materia este impartita in segmente scurte, urmate de intrebari si teme de reflectie pentru elevi, care sa ii ajute pe copii sa faca deductii si sa inteleaga materia.
  • includ materiale vizuale (scheme, fotografii relevante, grafice etc.) care sprijina intelegerea notiunilor noi

Avantajul lectiilor inregistrate dinainte este ca profesorul va avea un mai mare control asupra continutului si asupra felului in care acesta este prezentat, rezultand o calitate mai buna a materialului. De asemenea, este recomandat ca lectia online sa fie inregistrata pe segmente mai scurte, astfel incat atunci cand apar erori, profesorul sa poata inlocui usor un segment cu altul. In plus, lectiile inregistrate dinainte nu vor fi afectate de intreruperile care apar inevitabil legate de conexiunea copiilor la internet sau de functionarea platformei folosite.

Profesorii pot inregistra o prezentare in Power Point.

Lectiile live

Daca folosesc Zoom, profesorii pot include in prezentarea lor materiale vizuale si audio prin functia de Share Screen, care fac posibile prezentarile Power Point sau materialele video.

Intrebarile elevilor in timpul lectiilor live – cadrele didactice pot cere copiilor sa scrie intrebarile in chat, pentru a nu intrerupe lectia. Profesorul verifica din cand in cand chatul pentru a vedea care sunt intrebarile copiilor.

Lectiile live pot fi folosite cu succes pentru a incuraja interactiunea cu elevii. Iata cateva exemple de activitati care se potrivesc cel mai bine:

  • studii de caz
  • rezolvare de probleme
  • dezbateri

Copiii au acces la materiale si dupa incheierea lectiei online

La fel ca atunci cand invata in clasa, nu toti copiii vor intelege explicatiile profesorului din prima incercare. De aceea, este important ca elevii sa poata descarca imaginile si materialele video folosite de profesori in timpul lectiei, pentru a reveni la ele dupa incheierea acesteia. De asemenea, transcrierea continutului audio (explicatiile oferite verbal de catre profesor fie live, fie in materiale video inregistrate) este esentiala pentru invatarea online eficienta.

Profesorii pot de asemenea sa inregistreze lectia si sa o posteze (fie pe Youtube, fie pe un alt site/blog unde doar elevii au acces). Zoom ofera optiunea inregistrarii lectiilor live.

Invitati speciali in lectiile online

Unul dintre aspectele pozitive ale predarii online este ca profesorii pot aduce invitati speciali care sa participe la lectii. Acestia pot fi autori, profesori, studenti sau profesionisti din domenii asociate cu materia predata.

Recomandari generale pentru cadrele didactice:

  • Explorati si exersati inainte de lectie toate functiile aplicatiei online folosite pentru interactiunea cu elevii.
  • In cazul lectiilor live, exersati cel putin o data prezentarea acesteia, incluzand eventuale prezentari Power Point sau materiale video.
  • Nu e nevoie ca ritmul de prezentare a informatiilor sa fie mai lent sau mai rapid decat in clasa, insa sunt importante momentele in care verificati daca toti elevii au inteles si urmaresc explicatiile.

Recomandari pentru Zoom:

  • Microfoanele copiilor ar trebui sa fie inchise – pentru a evita zgomotul de fundal.
  • Camerele video ale copiilor ar trebui sa fie deschise – pentru a va asigura ca sunt atenti la lectie.
  • Este preferabil ca optiunea de inregistrare a discutiei sa fie setata automat pe ON.
  • Pentru a mentine atentia copiilor, este important ca profesorul sa ramana vizibil tot timpul, chiar si in timpul prezentarilor PowerPoint.

Predarea online este o provocare pentru copii, pentru parinti si pentru cadrele didactice. Ajuta insa o atitudine deschisa si flexibila, pentru a evalua corect ce functioneaza si ce nu, pentru a incerca idei noi si pentru a invata din experienta altor cadre didactice.


*Sursa foto: Freepik.com

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    GENES NICULINA - MIHAELA    05.05.2020 - 13:41
    Ma bucur grozav ca am descoperit aceasta pagina,asa zisa ,,pagina de unde ne informam si ne perfectionam cu noutati.
    Sunt profesor de limba romana - limba franceza si dornica mereu de perfectionare!!!!
    Asadar, SUCCES pe mai departe!!!!!

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • 7 greseli frecvente pe care le fac copiii cand invata
    7 greseli frecvente pe care le fac copiii cand invata
    15 septembrie 2020   

    O mare parte din dificultatile pe care copiii le intampina la scoala sunt cauzate de abordarea ineficienta a procesului invatarii.

  • Intrebari care ii ajuta pe copii cand invata
    Intrebari care ii ajuta pe copii cand invata
    28 august 2020   

    Una dintre cele mai eficiente metode de a incuraja intelegerea materialului studiat este metoda intrebarilor. Copiii inteleg si retin mai usor informatiile despre care isi adreseaza singuri intrebari si cauta raspunsuri.

  • Metode de a memora mai usor
    Metode de a memora mai usor
    21 mai 2020   

    Simpla recitire a lectiei sau sublinierea ideilor principale nu sunt suficiente pentru invatare. Cu cat copilul interactioneaza mai mult cu materialul de invatat, cu atat il va retine mai usor.

Mai multe