characters characters

Pesimismul in familie

Pesimismul se invata (si) de la parinti

Propus de: SuntParinte.ro   |   01 martie 2021    |   617 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani, 18 ani +.

pesimismul
Pesimismul parintilor poate afecta puternic dezvoltarea emotionala a copiilor, limitandu-le capacitatea de a rezolva probleme sau de a gestiona stresul si incurajandu-i sa isi formeze asteptari negative.

Citeste si:

Optimismul se invata in copilarie

 
Cum afecteaza depresia parintilor dezvoltarea copiilor


Pesimismul la parinti. Cum se manifesta si ce efecte are asupra copiilor


Felul in care ne raportam la dificultati si provocari, felul in care interpretam situatii incerte si asteptarile pe care le avem fata de viitor depind de cat de optimisti sau pesimisti suntem. Pesimismul se manifesta prin convingeri precum:

  • Nimic nu o sa se schimbe in bine niciodata.
  • Lucrurile vor fi doar din ce in ce mai rele.
  • Nu am puterea sa imbunatatesc situatia in care ma aflu.

In randul parintilor, pesimismul se poate manifesta prin asteptari negative fata de copii, sentimente de vinovatie si rusine fata de acestia, sentimentul de incompetenta si lipsa de control si poate duce la decizii bazate pe frica, nu pe incredere.

Iata cateva exemple de idei pesimiste ale parintilor:

  • „Imbatranesc pe zi ce trece. Copiii in curand nu ma vor mai asculta, vor avea problemele specifice varstei, parerea si sfaturile mele vor conta tot mai putin si locul imi va fi luat de prieteni.”
  • „Din momentul in care am decis sa fiu parinte viata mea s-a schimbat. Nu voi mai avea timp sa ies in oras, sa fac ceea ce imi place. Pot sa sterg din lista orice calatorie pe care mi-as dori-o. Copiii imi vor ocupa tot timpul si toata viata de acum inainte.”
  • „Fiul meu nu se descurca la scoala prea bine. Nu ii place sa invete. Va lua numai note mici. Va avea o medie finala mica si nu va reusi sa intre la o facultate buna. Va ajunge un inadaptat fiindca nu isi va gasi locul si totul pentru ca eu nu stiu cum sa il ajut.”

Pe termen lung, pesimismul poate da nastere la simptome depresive si de anxietate, tulburari de somn, un nivel ridicat de ostilitate si chiar la riscuri mai ridicate de probleme de sanatate, precum bolile cardiovasculare.

Pesimismul parintilor se poate transmite cu usurinta copiilor, care privesc catre parinti pentru a-si forma o atitudine generala fata de viata. Studiile arata ca pesimismul mamelor este asociat cu pesimismul copiilor si ca simptomele depresive ale mamelor sunt invers proportionale cu optmismul copiilor. De asemenea, stilul parental poate influenta nivelul de optimism al copiilor: mamele care nu ofera copiilor autonomie cand vine vorba de rezolvarea de probleme tind sa aiba copii cu cele mai multe simptome de depresie.

Uneori, in doze moderate, pesimismul ne poate ajuta sa anticipam probleme sau obstacole, avand astfel un potential rol pozitiv. Insa atunci cand pesimismul este la un nivel ridicat si generalizat, ne impiedica sa gasim solutii (pentru ca suntem convinsi ca nu exista) sau sa invatam din greseli si esecuri.

Pesimismul in familie. Cum il putem depasi

Desi exista o tendinta naturala de a fi mai optimisti sau mai pesimisti, studiile arata ca 75% din trasaturile asociate cu optimismul si pesimismul sunt determinate de unde si cum crestem, de familia pe care o avem si experientele de viata prin care trecem. Cu alte cuvinte, optimismul si pesimismul se invata, atat in copilarie, cat si la maturitate. Cum poti adopta un stil de gandire mai optimist?

Aminteste-ti ca emotiile dificile ne predispun la o gandire mai pesimista. Conflictele, dificultatile financiare sau profesionale, problemele de sanatate ne trezesc emotii negative, precum tristetea, furia, descurajarea sau frustrarea. Este mult mai usor sa gandim pesimist atunci cand intampinam probleme nesfarsite decat atunci cand lucrurile merg bine. De aceea, tocmai in perioadele dificile avem nevoie sa luam o pauza, sa ne constientizam emotiile si reactiile la problemele cu care ne confruntam si sa facem un efort constient sa ne amintim ca majoritatea problemelor sunt temporare si ca au o solutie.

Preia controlul, pe cat posibil, asupra dispozitiei tale emotionale. Exista actiuni si masuri pe care le putem lua pentru a ne crea stari emotionale pozitive, care sunt la indemana oricui. O plimbare in aer liber, exercitiile de respiratie, un sfert de ora dedicate cititului sau o baie relaxanta sunt modalitati prin care ne putem crea stari emotionale mai placute si astfel, putem incuraja o perspectiva mai optimista asupra vietii.

Incearca sa identifici propriiile ganduri irationale (numite si distorsiuni cognitive). Daca te surprinzi gandind in termeni absoluti, precum „Copilul nu ma asculta niciodata!” sau „Mereu lucrurile sunt mai dificile decat ma astept.”, incearca sa te gandesti la situatii care contrazi aceste idei generalizate. Cu siguranta, exista momente cand copilul te asculta sau cand lucrurile sunt mai simple decat de astepti.

Analizeaza situatia obiectiv. Cate dintre grijile pe care le-ai avut pana acum s-au indeplinit? Care sunt faptele si informatiile concrete pe care le ai si care sunt emotii, banuieli sau presupuneri? Mai ales in situatii incerte, este important sa delimitam faptele de opinii si sa ne concentram asupra a ceea ce putem controla.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe