characters characters

Metode de calmare

Propus de: SuntParinte.ro   |   12 ianuarie 2022    |   365 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

metode de calmare
Oricat am vrea sa evitam stresul sau frica, acestea nu pot fi eliminate in totalitate din viata noastra sau a copiilor nostri. De aceea, este important pentru cei mici sa cunoasca metode prin care se pot calma atunci cand se simt coplesiti de anxietate, stres sau nesiguranta.

Citeste si:

Exercitii de respiratie pentru copii


Tehnici de relaxare


Metode de calmare


Iata 5 exercitii pe care le poti realiza tu sau pe care le poti recomanda copilului sau adolescentului tau.

Trezeste 5 simturi

Pentru ca deseori suntem coplesiti de teama, emotii intense si ganduri mai putin rationale, reorientarea atentiei catre experientele noastre senzoriale (ce putem vedea, auzi, atinge, mirosi etc.) ne poate ajuta sa ne recatigam calmul. Exercitiul consta in:

  • cateva respiratii adanci si lente – inspira pe nas si expira pe gura
  • concentrarea atentiei asupra respiratiei
  • gasirea raspunsului la intrebarile: Ce vad in jurul meu acum? Ce pot atinge? Ce aud? Ce miros simt? Ce pot sa gust?

Este important ca raspunsurile la aceste intrebari sa fie cat mai complete, iar atentia sa iti fie concentrata cat mai bine asupra mediului din jurul tau. Cand simti ca te-ai Calmat, respire din nou adanc si reia-ti activitatea.

Observa un obiect indeaproape

Acesta este un exercitiu la fel de simplu, care pune de asemenea accentul pe concentrarea atentiei asupra simturilor, dar si, indirect, asupra stimularii imaginatiei. Este important sa alegi un obiect pe care il poti tine in mana, cu o textura, culoare sau forma placuta. Pietrele, obiectele decorative sau chiar plantele pot fi exemple potrivite.

Cand te simti coplesit de stress, lasa-ti privirea sa observe in profunzime obiectul ales. Observa-i culoarea, stralucirea, umbrele, textura, greutatea, forma etc. Lasa-ti timp sa il privesti suficient si vei observa efectele pozitive ale exercitiului.

Constientizarea propriului corp

Pentru ca suntem in cea mai mare parte a timpului preocupati de ganduri, activitati sau responsabilitati in care suntem implicati, nu constientizam in totalitate propriul corp. Nu simtim intotdeauna ca avem umerii incordati, ca un picior atinge podeaua, iar celalat nu sau ca spatele nostru nu este neaparat drept.

Exercitiile care iti reorienteaza atentia asupra corpului (asupra pozitiei, greutatii, confortului si senzatiilor interne) te ajuta sa revii la calm si sa recastigi controlul asupra gandurilor si emotiilor tale.

Iata un astfel de exercitiu. Stand asezat pe scaun, incearca sa constientizezi cat mai bine, contactul dintre corpul tau si scaun, greutatea corpului tau asupra scaunului, textura materialului din care este realizat scaunul etc. Cand esi gata sa te ridici, incearca sa apesi cu picioarele in podea cat maim ult si vizualizeaza cum greutatea din mintea si corpul tau se scurge incet in podea.

Reconectarea la prezent prin intrebari

In momentele extrem de emotionale, precum frica sau furia intense, disperarea sau confuzia, “revenirea la realitate” se poate realiza si la nivel cognitiv. Adreseaza-ti intrebari care sa te readuca in prezent: Ce zi e azi? Ce data este azi? Cum ai ajuns in locul in care te afli acum? Ce s-a intamplat acum o ora? Care este adresa mea completa? Orice intrebare care te obliga sa te gandesti la informatii exacte si pe care le cunosti te ajuta sa iesi din stari emotionale intense, care par imposibil de controlat. 

O afirmatie pozitiva

Formuleaza-ti una sau mai multe fraze sau propozitii care te pot ajuta sa iti amintesti ca lucrurile dificile pot fi depasite, ca emotiile intense sunt trecatoare si ca, in general, exista o solutie pentru fiecare problema intampinata.

Iata cateva exemple:

  • Acum trec printr-un moment dificil, dar o sa treaca.
  • De fiecare data cand m-am simtit astfel, a fost doar temporar.
  • In doua zile, nu o sa imi mai pese de aceasta problema.
  • Am trecut prin situatii si mai dificile decat aceasta.


Acest tip de metode de calmare pot fi puse in practica oricand si aproape oriunde, fiind potrivite pentru momentele tensionate de la scoala, de la munca sau de acasa.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Echilibrul emotional si rezultatele scolare ale copiilor
    Echilibrul emotional si rezultatele scolare ale copiilor
    14 ianuarie 2022   

    Cum pastram echilibrul dintre sanatatea emotionala si presiunea pentru rezultatele scolare ale copiilor.

  • Factorii de protectie a sanatatii emotionale in copilarie
    Factorii care protejeaza sanatatea emotionala a copiilor 1
    11 ianuarie 2022   

    Vorbim deseori despre traumele din copilarie, despre evitarea greselilor cu efecte daunatoare pe termen lung in relatia parinte-copil si despre cum incurajam rezilienta copiilor. Iata care sunt factorii care, potrivit studiilor, contribuie la sanatatea emotionala a copiilor si o protejeaza cand acestia se confrunta cu dificultati.

  • Cum reconstruim speranta
    Cum aducem mai multa speranta in familie
    06 ianuarie 2022   

    Optimismul si speranta stau la baza sanatatii emotionale, dar sunt usor de pierdut intr-un context incarcat de incertitudine, ingrijorare si frustrare, precum ultimii ani petrecuti in pandemie. Cum ne putem reface rezervele de speranta?

Mai multe