Metode de a invata mai usor
Povestile ii ajuta pe copii sa invete mai usor
Cercetarile din neurostiinta releva puterea pe care o au povestile pentru copii. Acestea ii ajuta sa isi dezvolte intelegerea si memoria pe termen lung. Povestile ii captiveaza pe cei mici, le starnesc interesul si le imbunatatesc memoria.
Atunci cand parintii citesc povesti copiilor, au loc doua fenomene:
- se realizeaza conexiunea emotionala pozitiva construita din experienta copilului de a fi prezent alaturi de parinte
- se construieste tiparul narativ al povestilor, care exerseaza capacitatea de concentrare a atentiei copilului si capacitatea de gandire
Citeste si alte materiale pe aceasta tema
Cum il ajuta pe copil povestile sa invete
De ce ajuta povestile invatarea?
Atunci cand asculta sau citesc o poveste, copiii au ocazia de a face predictii despre ce urmeaza sa se intample: cum vor reactiona alte personaje la evenimentul care urmeaza sa aiba loc, cine este vinovatul sau cum vor reusi personajele sa depaseasca obstacolele?
Ocazia de a face predictii este cea care ii tine pe copii interesati de informatiile care li se ofera. De aceea, cand lectiile sunt realizate astfel incat copiii au timp sa se gandeasca la intrebarea “Ce credeti ca urmeaza sa se intample daca procedam astfel?”, copiii raman atenti si motivati sa invete, deoarece vor sa afle daca predictia facuta de ei este corecta sau nu.
Cand copilul realizeaza predictii corecte, apare senzatia de satisfactie si bucurie, care este asociata cu o mai buna memorare a informatiilor din poveste. Se stie ca emotiile pozitive precum bucuria sunt asociate cu o invatare mai eficienta. Putem observa acest lucru si cand copiii invata prin joaca: atunci cand invatarea este mai placuta, este si mai usoara.
In plus, in istoria umanitatii, povestile au fost modalitatea prin care informatia a fost transmisa de la o generatie la alta De aceea, mintea noastra este adaptata pentru a intelege si retine informatia sub forma narativa.
Cum poti folosi povestile pentru a-l ajuta pe copil sa invete?
Cand vrei sa il inveti ceva pe copil, ia in considerare structura pe care o au povestile: introducerea (in care sunt amintite informatiile deja cunoscute), cuprinsul (in care informatiile noi sunt incluse si explicate) si incheierea (ideile principale cu care copilul trebuie sa ramana in urma lectiei).
Cand este vorba de stiinte, poti sa ii arati copilului tau contextul istoric in care descoperirea stiintifica respectiva a fost facuta. (De aceea este atat de cunoscuta povestea lui Arhimede, de exemplu). De asemenea, poti pune accentul pe relatia de cauza-efect dintre fenomenele stiintifice si te poti asigura ca acestea sunt intelese corect si complet.
Evenimentele istorice pot de asemenea sa fie prezentate sub forma narativa, fiind mai usor de inteles decat sub forma unei liste de date si fapte istorice.
Cand spui o poveste copilului, asigura-te ca ea este spusa cand copilul este atent si curios, dispus si pregatit sa asculte.
Invata-l pe copil sa spuna povesti. Atunci cand copiii sunt cei care spun o poveste, memoria lor va avea mai mult de castigat. Propune activitati la scoala si chiar acasa, in care copilul sa fie cel care prezinta ceea ce a invatat. Pana si Einstein spunea ca „Daca nu poti sa explici simplu, inseamna ca nu ai inteles suficient de bine”.
*Sursa foto: Pixabay.com
Citeste si alte articole din aceasta tema
-
Interviu. Codruta Florea: "Sa protejam ceea ce invatam sa iubim - incredibila viata salbatica care ne inconjoara."
Codruta Florea face parte din echipa Romania Salbatica din 2019 si este creatoare de continut, researcher, traducator si asistent de productie pentru proiectele derulate alaturi de echipa România Salbatica si NTD Film. Este implicata in organizarea LYNX Festival si este membru fondator al Asociatiei România Salbatica.
-
Interviu cu Silvia Ciubotaru Guta, coordonatoarea Laboratorului Ideo Ideis - ateliere de explorare personala si dezvoltare comunitara
Silvia Ciubotaru Guță este coordonatoarea Laboratorului de explorare personala si dezvoltare comunitara din cadrul Festivalului de Teatru Ideo Ideis din Alexandria.
-
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua
Interviu cu Simona Ciff, psiholog si psihoterapeut. Partea a doua: despre motivatia pentru invatare versus disciplina in invatare, mituri legate de invatare si modalitati prin care parintii pot sa ofere copiilor un an scolar viitor mai bun.
Adauga tu primul comentariu: