characters characters

Managementul furiei pentru cadrele didactice

Propus de: SuntParinte.ro   |   27 octombrie 2013    |   606573 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

managementul furiei pentru cadre didactice

Esti profesor
si nu de putine ori ai fost nevoit sa „faci pe politistul” in clasa doar pentru ca doi sau trei elevi nu erau cuminti? Ai simtit de nenumarate ori cum te cuprinde furia pentru ca nu reusesti sa iti tii lectia cum ti-ai dori din cauza elevilor neastamparati? Daca lucrezi cu o clasa de copii in fiecare zi, sigur iti doresti sa afli cum poti gestiona furia mai bine.

Ganduri care favorizeaza aparitia furiei

Exista o serie de „erori” de gandire care favorizeaza aparitia furiei. Multe dintre ele se formeaza de-a lungul timpului si devin parte a modalitatii in care persoana priveste lumea in general. Iata cateva dintre ele:

1) Gandirea in extreme. „Ai invatat sau nu?!”Pentru persoana cu un astfel de stil de gandire, lucrurile sunt albe sau negre, copiii sunt obraznici sau cuminti, oamenii sunt buni sau rai, iar orele se desfasoara fie perfect, fie dezastruos. Acest mod de gandire „ajuta” la instalarea frustrarii foarte repede, deoarece nu exista „nuante de gri” intre bine si rau.

2) Suprageneralizarea. Iata un exemplu in care poate aparea suprageneralizarea. Un elev se comporta pentru prima data urat la ora de romana. Profesorul poate sa traga concluzia ca elevul este un obraznic, ca se va comporta la fel si la ora viitoare si ca trebuie sa fie atent la comportamentul acestuia pe viitor. Astfel, cadrul didactic va fi pregatit sa sanctioneze orice comportament „suspect” al elevului respectiv.

3) „Vederea in tunel”.  „Ionut nu isi lasa colegul sa fie atent, Maria se joaca pe sub banca, iar Petre scrie mesaje pe telefon! Ora  e distrusa.” Vederea in tunel se refera la a observa doar aspectele negative ale unei situatii sau ale unui comportament. De multe ori, profesorii care „vad in tunel” nu isi amintesc si de restul de 20 de copii care ii asculta linistiti. Concentrandu-se asupra elevilor cu probleme, frustrarea creste, iar furia este urmatorul pas.

4) Personalizarea se manifesta prin ganduri precum „Vrea sa ma enerveze, de-asta vorbeste intruna.”, „Vrea sa imi saboteze ora, de aceea nu raspunde cand il intreb.”, „Nu ma respecta, din acest motiv nu vrea sa ma asculte si sa treaca la tabla.” si presupune asocierea motivelor comportamentelor celor din jur cu propria persoana De multe ori, sursele comportamentelor care ne deranjeaza la ceilalti nu au legatura neaparat cu noi.

5) Etichetarea. „Ionut este obraznicul clasei, Ana este cea mai cuminte.” sunt formulari destul de frecvente, nu doar in clasa, ci si in familie. Atunci cand un adult eticheteaza negativ un copil, se asteapta sa primeasca din partea lui doar lucruri negative. Acest lucru il face pe adult sa nu observe gesturile pozitive ale copilului sau sa le minimalizeze („Andrei, azi nu mi-ai deranjat ora, nu-mi vine sa cred! Probabil ai gasit ceva mai interesant de facut!”).

6) „Trebuie”. Un cadru didactic ar putea gandi ”Toti elevii trebuie sa ma asculte, orice-ar fi!”, ”Elevul acesta trebuie sa faca cum ii spun eu”. Gandirea in termeni imperativi favorizeaza instalarea rapida a frustrarii, deoarece cerem lucruri care nu depind neaparat de noi sau, uneori, nici macar de altii.  Varianta benefica este de a formula asteptarile fata de ceilalti si fata de sine insusi in termeni de „As prefera”: „As prefera ca toti elevii sa fie atenti si voi face tot ce pot pentru acest lucru.”

Cum poate fi gestionata furia?

1. Pastrarea controlului asupra gandurilor. Atunci cand apare un comportament care de obicei te enerveaza, identifica gandurile care iti vin minte. Este posibil ca printre ele sa se numere si cele de tip irational, enumerate mai sus.  Inlocuieste pe rand gandurile irationale cu cele rationale „Nu vrea sa ma enerveze, probabil vrea doar atentie din partea mea.”, „Nu e doar un copil obraznic, este un copil cu personalitate in formare, e normal sa faca greseli.” etc.  Este nevoie de antrenament pentru a reusi sa iti „modelezi” gandurile, dar nu este imposibil.

2. O alta abordare in ceea ce priveste structura lectiilor. Produse educationale suport. Moderne si atractive pentru noua generatie. Pot fi orele de la clasa altfel? Da. Parafrazand un proverb celebru am putea spune: spune-mi ce produse educationale utilizezi, pentru a-ti spune cat de usor si eficient va fi procesul didactic.
Cu siguranta, cu ajutorul produselor educationale potrivite, talentul profesorului va fi potentat la adevarata valoare.
In acest sens, INTUITEXT va propune caiete auxiliare (care respecta noua programa scolara si noua abordare psihopedagogica interdisciplinara), CD-uri educationale care transforma notiunile abstracte si informatiile teoretice intr-un continut multimedia atractiv si 2 produse educationale online: ExamenulTau.ro și ScoalaIntuitext.ro



3. Tehnici de calmare: numararea de la 10 in jos. Aceasta este o modalitate care poate ajuta pe moment un cadru didactic enervat de modul in care cineva din clasa de elevi se comporta. Distragerea atentiei dinspre gandurile negative printr-o tehnica comportamentala atat de simpla poate fi pe moment solutia de a merge mai departe si a evita aparitia furiei. Poti folosi si  cuvantul „STOP” pentru a opri sirul gandurilor negative. Te poti focusa pe un aspect pozitiv pe care il observi in acel moment in clasa.

4. Ignorarea atitudinii sau comportamentului copilului. Cauta sa identifici elevii din clasa care sunt atenti si cere-le sa participe la lectie sau continua sa predai pur si simplu. Daca nu primeste atentie din partea cadrului didactic, este posibil ca elevul sa renunte la comportamentul sau.

5. Folosirea comportamentul copilului in favoarea ta. Deseori, elevii care deranjeaza o ora o fac pentru ca doresc sa fie in centrul atentiei, sa capteze toate privirile asupra lor. De aceea, indicat ar fi ca profesorul sa ii ”capteze” pe ei. Implica-i in predarea la clasa, cere-le ajutorul in a scrie la tabla schita lectiei, cere-le exemple din viata lor de zi cu zi care pot face legatura cu materia pe care o predai.

6. Reconsiderarea surselor comportamentului manifestat de catre copil. Furia poate sa apara pentru ca profesorul nu a analizat sursa comportamentului copilului sau pentru ca o atribuie gresit. Atunci cand un elev are anumite comportamente inadecvate, este util sa incerci sa afli mai multe despre el, despre familia sa si despre preocuparile sale. In acest fel ai putea gasi explicatii pentru comportamentul sau, pe care nu il vei atribui doar intentiei de a te enerva sau a-ti strica ora.

7. Ajustarea asteptarilor fata de copil. Multe dintre reactiile de furie la clasa apar pentru ca profesorul se asteapta ca elevii sa se comporte „rational”. Copiii (si nici adolescentii) inca nu au dezvoltate toate functiile cognitive si de control care sa ii ajute sa ia decizii rationale. Aceste capacitati se dezvolta in timp si nici macar adultii nu dispun de ele in totalitate. Asadar, este bine pentru un cadru didactic sa intre in clasa cu asteptari realiste.

8. Schimbari in modul de predare. In loc sa incerce sa schimbe comportamentul copilului, cadrul didactic poate incerca sa schimbe ceva in modul de predare si de disciplinare a copiilor. Se pot stabili inca de la inceput un set de reguli impreuna cu elevii din clasa respectiva, precum si un sistem de recompense si sanctiuni in cazul respectarii/nerespectarii acestora. Pe cat posibil, este recomandabila folosirea metodelor interactive de predare si captarea atentiei elevilor si prin mijloace audio-vizuale.

9. Introspectie. Deseori, controlul scazut asupra furiei poate indica existenta unei probleme de ordin afectiv: acumularea de insatisfactii pe diverse planuri (material, profesional, personal) da nastere la o multime de emotii negative, care asteapta un simplu pretext pentru a se manifesta. Persoanele care au probleme in gestionarea furiei sunt sfatuite sa descopere care sunt lucrurile care le nemultumesc la propria persoana, la propria viata si pe care ar fi bine sa le repare. Este posibil ca furia manifestata in relatie cu alte persoane sa scada daca faci acest lucru.

10. Tehnici de relaxare. Furia poate fi diminuata si cu ajutorul tehnicilor de relaxare – prin respiratie profunda, precum si prin imagerie dirijata – in stare de relaxare, incearca sa iti vizualizezi furia, de exemplu, ca pe un cub de gheata care se topeste treptat sub actiunea razelor soarelui. Poti fi gasite si alte imagini sugestive care ajuta persoana sa controleze si transforme aceasta emotie.

11. Daca nicio metoda de acest fel nu da rezultate, este recomandabil ajutorul de specialitate, din partea unui psiholog. Tehnici precum jocul de rol pot ajuta la intelegerea perspectivei elevilor, precum si la interpretarea si intelegerea propriilor reactii in situatii de stres.

Care sunt situatiile care reusesc sa enerveze profesorii la clasa?


*Sursa foto: Pixabay.com

Comentează:
10 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Caciula 2 Ioana
    Caciula 2 Ioana    16.02.2013 - 19:46
    @serena: Cred ca ar fi nepotrivit sa i se spuna in fata de catre un coleg sa mearga la psiholog, iar ignorarea acestor comportamente nu ar fi nici aceasta o solutie. Poate o discutie cu conducerea scolii sau cu consilierul scolar din scoala ar putea fi un inceput. Acestia la randul lor pot discuta cu persoana in cauza si sa incerce sa caute impreuna o rezolvare.
  • Utilizator Anonim
    serena    15.02.2013 - 14:55
    Foarte interesant articolul! Insa ma intreb care este reactia adecvata in conditiile in care sesisezi ca unul dintre colegii tai, isi varsa nervii in fata ta sau a elevilor, fara niciun motiv?? Ii recomanzi o vizita la psiholog sau ignori ptr ca e "cineva"?
  • Utilizator Anonim
    Nora    12.02.2013 - 18:31
    Din pacate societatea din ziua de azi e alta, scoala nu mai e ce a fost. Experienta nu mai ajuta decat intr-o mica masura pentru ca totul s-a schimbat: vorbim de alte valori si de elevi din ce in ce mai slabi pregatiti, iar noi ii incurajam in mediocritate pentru a ne pastra clasele si elevii. In felul acesta Romania nu va merge inainte.
  • Utilizator Anonim
    CARMINA    20.11.2011 - 19:43
    Carmina
    La ciclul gimnazial si liceal unde nu este regulament cu sanctiuni clare si aplicate , bineinteles , este haos si unde este haos sunt si profesori depasiti de situatie si furiosi pana la paralizie.Poare credeti ca sunt pentru "dictatura" profesorului, dar nu este asa CONSIDER CA DACA RESPECTI ELEVUL VEI FI SI TU RESPECTAT!am 25 de ani la catedra ,dar ma inteleg excelent , mai ales cu elevii problema , cu care am dese discutii intre 4 ori , incercand mereu sa aflu CE se ascunde in spatele tupeului, a nesimtirii, a teribilismului, a vorbelor urate ....... Bine a scris cineva ca elevii devin oglinda societatii noastre strambe , poate chiar mai rau , ei sunt partea vulnerabila si uneori paratrasnetul din familii.ASTAZI IN FAMILIA ROMANESCA SE INJURA, SE TIPA , SE BAT CHIAR SOTII IAR COPIIII VAD SI ABSORB toate problemele CA NISTE BURETI.ATUNCI cum vrem noi sa fie cuminti si atenit la ore????????Se cere prea mult de la aceste generatii mutilate sufleteste!!!Noi trebuie sa-i iubim si sa le aflam nemultumirile, sa-i intelegem ( pe cat posibil)si crizele de furie se vor rari. SA NE IUBIM ELEVII!!!!Atunci ne vom face corect si meseria!!!(indiferent de obiectul predat) ASA GANDESC EU!!!!
  • Utilizator Anonim
    Dana    07.11.2011 - 13:52
    Avem MARE nevoie de oameni cu EXPERIENTA și nu numai, de oameni cu deschidere fata de interlocutori, de multa seriozitate pentru ca a EDUCA nu este de gluma. Mulțumim acelor oameni care se implica în soluționarea problemelor.
    Va rugam sa ajutați și tinerii care sunt la început de cariera, în învățământ vorbind,va rugam ca atunci când aveți ocazia, sa ne împărtășiți din experienta dvs.
    Cu mult respect!
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    03.11.2011 - 17:53
    Au iesit din mana mea:profesori, doctori , economisti si tot ce vrei dumneata!N-a fost neam de neamul meu asa umilit cum doresti ,,,Maria-Ta",sa spui ca nu poti realiza ,la catedra,tot ce-ti propui!
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    03.11.2011 - 17:20
    Am 38 de ani la catedra si n-am fabulat , cine-si iubeste meseria ii poate trata si pe cei '"problema."
    Sunt absolventa de Liceu Pedagogic si a Facultatii de Pedagogie , cand se facea carte !
  • Utilizator Anonim
    Alexandru    03.11.2011 - 13:09
    Interesant. Totuşi am să fac ceva aprecieri.Cred că articolul a fost scris de un Jean-Jacqoues Rousseau care n-a avut niciodată copii,şi mi se pare că n-a lucrat niciodată într-o şcoală şi totuşi a scris o operă pedagogică care mult timp a făcut printre pedagogi cel puţin vâlvă.Deci eu cred că autorul nu este un " purtător de catalog".Adică nu intră zilnic într-o clasă în care găseşti 2-3elevi cu asemenea comportament.V-a fi surprins să vadă că metodele indicate sunt cel puţin hilare.Şcoala de azi este cumva oglinda societăţii în care trăim şi nu e aşa uşor să o schimbi cu nişte indicaţii.Eu cred că în primul rând mai marii educaţiei din această ţară ar trebui să gândească că este absolut necesar înstituirea unui regim de ordine şi disciplină fără de care procesul instructiv educativ nu poate să-şi atingă scopurile. Noi, conducătorii sistemului de învăţământ ne-am mulţumit să copiem literă cu literă modul cum se desfăşoară învăţământul în alte ţări fără să ţinem cont de condiţiile istorice de la care pornim şi mai ales fără să ţinem cont şi de ceilalţi factori cu rol de educare şi formare- în primul rând de televiziuni, apoi de viaţa de zi cu zi mai ale din mediul urban dar şi de mediul rural nu mi-e ruşine.Apoi şcoala trebuie să răspundă la întrebarea ? Ce fel de oameni vrem să pregătim,cui lăsăm destinele naţiunii. Nu de puţine ori oameni ca Silviu Prigoană vin să dea indicaţii ce ar trebui şi ce nu să studiem în şcoala românească (dar el şi-a pregătit odrasla în America.Revenind la problema elevilor care fac orele imposibile -cred că ar trebui investigat de ce au asemenea comportament.Cum au ajuns să fie în clasele superioare de liceu fără să ştie tabla înmulţirii etc.Pentru că ei nu fac neapărat obrăznicii cum spune articolul "pentru a ieşi în evidenţă" .NU.Ei fac asta pentru că nu înţeleg noţiunile pe care le predăm şi atunci nu-i interesează.Deci trebuie să facă ceva. Pune-ţi aceşti tineri într-un cerc de oameni mari unde se discută probleme pe care le pricepe şi el-spre exemplu destre fotbal,sau despre activităţile găştilor de cartier,sau despre sex şi ve-ţi vedea ce ascultători sunt şi cum participă la discuţii uneori dând replici sclipitoare.Deci nu-s proşti...Dar n-au ce căuta acolo,la nivelul acela de învăţământ,în şcoala sau clasa aceea.Şi culmea...nici nu-i vina lor.Iată eu am să vă spun doar două cauze care l-au adus acolo (sper să nu greşesc). În primul rând diriguitorii învăţământului care au făcut SAM-uri în toate comunele fără a socoti ce fel de forţă de muncă şi pentru cine o vor pregăti aceste SAM-uri.Aceste SAM-uri erau şcoli fără nici cea mai mică preocupare privind dotarea şi baza materială a acestor şcoli.Acum le-au desfiinţat ca SAM-uri şi le-au făcut licee- vai ce greşeală-să aduci la liceu elevi care nu vor să facă liceul,care nu-i interesează învăţătura.
    Ce trebuie să facem ?
    În primul rând trebuie ca şefii educaţiei să asculte,să consulte,să discearnă şi apoi să hotărască drumul pe care trebuie să meargă şcoala.Informarea lor prin consultarea largă a cadrelor didactice nu poate avea decât urmări pozitive.
    În ţara asta sunt destule minţi luminate. Să se găsească unul ,să-l punem ministru educaţiei şi să nu-l schimbăm trei-patru mandate de alegeri.
    O altă cauză ar fi comportamentul cadrelor didactice care s-au bucurat de o asemenea anomalie a ministerului şi " îi trec clasa" pentru că altfel dispare postul şi-şi pierde locul de muncă.
    Cred că ceva trebuie făcut. Să nu căutăm rezovarea la psihologi,la consilieri de diferite specialităţi etc.
    Trebuie căutat cu seriozitate,de oameni care lucrează în şcoală ,găsite soluţii şi TĂIAT RĂUL DIN RĂDĂCINI.Altfel ne vom plânge perpetuu şi aiurea.
  • maria ilincescu
    maria ilincescu    02.11.2011 - 12:33
    Daca vrei ca un copil sa faca ceea ce trebuie sa faca, prezinta-i sarcina intr-o forma amuzanta: sa nu faci din ceea ce copilul poate sa faca singur.Sa-i explicam ca viata este un sir de experiente placute sau neplacute asupra carora poti avea un control.Ei invata mult din reactiile invatatorului, in functie de intensitatea si forma lor: contact vizual , gesturi ,intonatia cuvintelor , tonalitate afectiva asociata etc.Gasim destui copii care par ineducabili si pot reprezenta o adevarata provocare pentru invatator sau chiar o adevarata pacoste pentru toti ceilalti. In cazul acesta avem nevoie de un program de recuperare a abilitatilor sociale.Invatatorul este nevoit sa achizitioneze abilitati de comunicare asertiva, se orienteaza pe gasirea de solutii constructive si rapide la probleme punctuale.Abilitatea de a recurge la comunicarea potrivita intr-un context dat va duce la reusita:Manifest incredere in mine( sunt relaxata, cu o mimica relaxata), atitudini pozitive atat fata de actul si locul comunicarii, cat si fata de interlocutor( le adresez chiar complimente justificate si rezonabile),ma angajez in interactiune,ascult activ, formulez intrebari concrete, care il stimuleaza sa- si elaboreze discursul.Furia o lasam la poarta scolii: cooperare, negocierea conflictelor, toleranta, echilibru, autocontrol, consecventa isi vor spune cuvantul.
  • Utilizator Anonim
    Eugenia    01.11.2011 - 19:58
    Genial articol! Multumim din suflet, chiar aveam mare nevoie de astfel de sfaturi.
Vezi toate comentariile

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe