characters characters

Managementul clasei de elevi

Cum pot incuraja cadrele didactice comportamentele pozitive in clasa

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 decembrie 2019    |   6166 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

managementul clasei de elevi
Disciplinarea elevilor poate fi o sarcina foarte grea, in special pentru profesorii care predau elevilor de gimnaziu si de liceu. Cand comportamentele dificile ale elevilor nu sunt gestionate eficient de catre profesori, intregul proces educational are de suferit. De aceea, managementul clasei este un aspect important pentru reusita cadrelor didactice.

Citeste si:

Cum se pot simti elevii in siguranta in sala de clasa

Cea mai importanta abilitate a profesorilor: cea de relationare


Ce nu functioneaza cand vine vorba de comportamentele dificile ale elevilor:

  • Cand cadrul didactic cere explicatii
  • Cand cadrul didactic intra in conflict cu elevul
  • Cand cadrul didactic tipa la elev, il cearta sau ii tine „predici”
  • Cand cadrul didactic tine ranchiuna fata de elevii dificili
  • Cand cadrul didactic pierde controlul asupra propriului comportament
  • Cand cadrul didactic ii eticheteaza pe elevi ca fiind dificili, obraznici sau rai.

Cum putem intelege mai bine comportamentele dificile ale elevilor

Primul pas este sa intelegem mai bine de ce apar comportamentele dificile ale copiilor in clasa. Lipsa motivatiei de a invata, respingerea fata de cadrele didactice, violenta verbala sau fizica a copiilor nu apar initial din cauza ca acestia vor sa irite sau sa frustreze cadrele didactice. Ele sunt modalitati de a gestiona emotii si convingeri negative ale copiilor: rusinea, lipsa increderii in sine, teama de esec, constientizarea lacunelor in invatare si a dificultatilor de invatare, sentimentul de a fi respinsi sau agresati la randul lor de catre cadrele didactice – toate acestea se combina pentru a crea cercul vicios cunoscut de multi profesori: copiii refuza sa coopereze, profesorii ii sanctioneaza, dand nastere la un refuz si mai puternic al copiilor. Experientele adverse din copilarie, problemele din familie, saracia si bullying-ul sunt alti factori importanti care contribuie la comportamentele dificile ale elevilor.

Pentru a intelege mai bine comportamentele dificile ale elevilor, cadrele didactice pot sa analizeze ce obtin sau ce evita copiii prin aceste comportamente. Deseori, elevii au comportamente dificile deoarece:

  • doresc sa obtina atentia cadrului didactic si/sau a colegilor (cand intrerup ora, reuza sa coopereze cu cadrul didactic sau fac glume nepotrivite)
  • vor sa evite stresul unei evaluari (cand lipsesc de la ore sau copiaza) si sa obtina confort emotional
  • vor sa evite respingerea sociala – de exemplu, elevii care sunt agresivi cu alti elevi se pot comporta astfel pentru a evita sa fie ironizati sau respinsi ei (potrivit principiului: Mai bine ii resping eu primul decat sa ma respinga ei pe mine.)

Ce functioneaza cand vine vorba de comportamentele dificile ale elevilor:


Regulile clasei stabilite impreuna cu elevii

Existenta regulilor si rutinelor in sala de clasa ajuta la reducerea numarului de comportamente problematice. Cel mai simplu mod de a ne asigura ca elevii vor respecta regulile clasei este de a le stabili impreuna cu ei.

Atentia acordata elevilor cu dificultati de invatare

Cand elevii sunt sprijiniti sa invete si sa recupereze lacunele din invatare, relatia cu profesorul se va imbunatati vizibil. Pentru copiii veniti din medii defavorizate, cu probleme semnificative de invatare, eforturile de recuperare a materiei vor trebui sa fie pe masura si vor incepe cu initiativa profesorului de la clasa. Copiii care au ramas in urma la scoala deseori si-au pierdut si speranta si increderea ca vor putea recupera si vor putea invata. De aceea, initiativa profesorului este esentiala in acest caz. Deseori, va fi nevoie de cooperarea cu alti profesori de la clasa si de comunicarea eficienta cu parintii copilului.

Indicii despre comportamentele dezirabile

Profesorii pot oferi copiilor sugestii de comportamente pozitive care pot inlocui comportamentele dificile, mai ales in situatiile in care elevul pare sa nu isi dea seama ca deranjeaza. De exemplu, daca un elev face un comentariu rautacios despre alt elev, profesorul ii poate raspunde amintindu-i ca in clasa, comunicam cu scopul de a ne ajuta reciproc sau ca putem transmite un mesaj intr-un mod politicos si prietenos.


Flexibilitatea cadrelor didactice, increderea lor ca orice problema a copiilor poate fi depasita si deschiderea catre diverse metode de gestionare a comportamentelor dificile sunt esentiale pentru reusita. Poti afla mai multe despre managementul clasei si in ghidul realizat de UNICEF, care poate fi accesat aici.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe