characters characters

“Imi fac temele mai tarziu”. Ce faci cand copilul amana temele pentru acasa

Propus de: SuntParinte.ro   |   16 octombrie 2014    |   2093 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.


* Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/aidanmorgan/4151100524


Copilul tau obisnuieste sa astepte pana in ultimul moment ca sa isi faca temele? Adoarme tarziu fiindca a tot amanat temele si l-a prins noaptea cu stiloul in mana si cartile deschise pe birou? Acest ritual de amanare a sarcinilor pe care cineva le are de realizat poarta numele in literatura de specialitate de “procrastinare”.

Ce trebuie sa stii despre tendinta de a amana:

  • Specialistii considera ca are legatura cu reglarea emotiilor: persoana care poate face fata starilor inconfortabile (frustrare, stres, teama) nu este tentata sa amane sarcinile dificile.
  • Amanarea nu este doar o problema a vointei, ci si a cunostintelor si abilitatilor: copilul care nu este convins ca poate face tema, nu se va simti motivat sa o inceapa.
  • Atunci cand devine un obicei, aduce cu sine un nivel ridicat de stres.
  • Unii specialisti considera ca stilul autoritar de parenting il face pe copil sa amane mai mult.
  • Este un comportament care se invata.

Cum il ajuti pe copil sa nu mai amane temele:

Ajuta-l sa isi formeze obiceiuri de invatare care incurajeaza consecventa. Este important sa stie sa isi organizeze timpul si spatiul dedicat invatarii, sa planifice temele si proiectele din timp si sa poata cere ajutor atunci cand are nevoie.


Invata-l sa prioritizeze temele impartindu-le in cateva categorii:

- un nivel ridicat de prioritate: intra temele si proiectele care trebuie predate in ziua urmatoare;

- un nivel mediu de prioritate: teme si proiecte mai mari care trebuie predate la cateva zile distanta si la care e bine sa lucreze cate putin in fiecare zi;

- un nivel scazut de prioritate: teme si sarcini care se pot rezolva foarte rapid fiindca sunt usoare (citirea unui text de cateva pagini, alcatuirea de propozitii folosind anumite cuvinte, decuparea de imagini etc.). Acestea pot fi facute cand a terminat cu toate celelalte sau se pot realiza intercalat, dupa finalizarea unei teme mai grele.


Recomanda-i sa isi faca timp si pentru relaxare.
Dupa 50 – 60 de minute de concentrare, isi permite 10 minute de relaxare.


Descopera ce dificultati are copilul tau.
Un alt lucru important pe care il poti face ca parinte este sa discuti cu copilul despre dificultatile pe care le intampina cand isi face temele. In spatele asa zisei amanari pot sta diferite motive:

  • dificultati de concentrare,
  • probleme de invatare,
  • neintelegerea cerintelor cadrului didactic,
  • frustrare si sentimente negative fata de profesorul care preda materia la care are de facut temele,
  • planificarea nepotrivita a timpului si a sarcinilor.


Invata-l sa fie constient de propriile emotii si reactii.
Mai ales daca este un copil care amana frecvent temele sau alte sarcini, invata-l sa fie atent la ce se intampla in mintea sa atunci cand decide sa lase pe mai tarziu o sarcina: i se pare ca e prea grea si se simte speriat, i se pare plictisitoare, total neplacuta si simte frustrare? Invata-l sa identifice emotia pe care o trezeste sarcina respectiva si recomanda-i ca inainte sa ia decizia de a se ridica de la birou si sa amane temele, sa respire adanc si sa numere pana la 10. Cel mai probabil, pana atunci emotiile prin care trece vor pierde din intensitate. Apoi poate incepe sa scrie macar o parte din tema. Daca simte din nou imboldul de a fugi de tema, poate veni sa discute cu tine despre acest lucru.

De asemenea, umorul functioneaza la cei mici pentru a-i determina sa inceapa mai repede ceva ce au de facut. Vorbeste-i despre printesa din poveste care a trebuit sa sarute broasca, iar aceasta din urma s-a transformat intr-un print deosebit de frumos. “Cu cat saruti mai repede broasca, cu atat mai repede va aparea printul. Daca printesa ar fi stat mai mult pe ganduri vazand cat de urat e animalul, putine sunt sansele sa o mai fi sarutat.”. La fel, principiul se poate aplica si in cazul temelor: cu cat sunt facute mai devreme, cu atat ai invatat mai repede lectiile.

Copilul tau amana frecvent realizarea temelor?


Citeste si:

Prea putin timp? Invata-l pe copil sa nu amane

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Ce este procrastinarea
    „Fac temele mai tarziu!”. Cum il ajuti pe copil sa nu mai amane
    14 aprilie 2021   

    Procrastinarea sau tendinta de a amana se afla in stransa legatura cu stima de sine scazuta, cu convingeri irationale, frica de esec, depresia si obiceiurile neficiente de invatare.

  • Functiile executive in adolescenta
    Cum ii ajutam pe adolescenti sa devina responsabili si organizati
    06 aprilie 2021   

    Pregatirea pentru examene, exigentele scolare mai ridicate din gimnaziu si liceu, un numar mai crescut de ore si materii, relatiile sociale mai complexe si presiunea sociala mai ridicata sunt toti factori care solicita atat emotional, cat si intelectual preadolescentii si adolescentii.

  • Refuzul de a face teme
    Refuzul copilului de a face temele
    08 octombrie 2020   

    Reactiile negative ale copiilor in fata temelor pentru acasa pot fi impartite in trei categorii: copilul se plange in legatura cu temele, le evita sau refuza de-a dreptul sa le faca.

Mai multe