characters characters

Ganduri si emotii. Poveste terapeutica

Gandurile ne influenteaza felul in care ne simtim

Propus de: SuntParinte.ro   |   04 noiembrie 2016    |   5155 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani.

Ganduri si emotii
Emotiile sunt o parte importanta din viata noastra fiindca ne influenteaza dorinta de a face ceva, pofta de viata, modul in care interactionam cu cei din jur, cum ii privim pe ceilalti si cum ne privim pe noi insine. Emotiile au un impact puternic nu doar asupra adultilor, ci si asupra copiilor. Iti propunem o poveste terapeutica care pune accentul pe relatia dintre ganduri si emotii: felul in care gandim influenteaza felul in care ne simtim si invers.

„Katie sarea coarda in fata casei sale. Era o zi torida de vara, insa ii placea si se simtea bine. Avea impresia ca intreaga lume e a ei. Era fericita. Se gandea numai la cum anume sare coarda, cat de repede trebuie sa isi miste picioarele si mainile. In timp ce sarea, isi aminti dintr-o data ca bunica ei ii facuse cadou coarda, de Craciun. Desi nu avea o pensie foarte mare, aceasta a economisit niste banuti si a dus-o pe Katie intr-un magazin de jucarii pentru a-si alege ce vrea sa ii aduca Mosul. Nu i-au placut corzile simple, ci s-a indragostit cu adevarat de o coarda mai costisitoare, care era colorata, avea manere cu luminite care se aprindeau atunci cand le tineai in mana. Faptul ca bunica i-a facut cadou acea coarda a facut-o sa se simta extrem de iubita. In timp ce sarea coarda linistita, brusc a simtit cum coarda ii e smulsa din mana, se dezechilibreaza si cade. Un baiat pe bicicleta i-a smuls coarda. Primul gand i-a fost la durerea pe care o simtea la genunchi din cauza cazaturii, apoi s-a gandit Ce baiat groaznic!, iar mai apoi si-a amintit ca era coarda ei speciala primita cadou. Gandindu-se ca si-a pierdut pentru totdeauna coarda, a devenit furioasa, iar apoi extrem de trista, incat ochii i s-au umplut de lacrimi. A pornit in goana dupa acel baiat gandindu-se ca daca il va prinde isi va recupera coarda.

Apropiindu-se de parcul spre care se indreptase si baiatul, a vazut un copil care se zbatea in lac aproape sa se inece si un baiat care arunca o franghie pentru a se prinde micutul. Vai de mine! Saracul copil! Sper sa reuseasca! Cand l-a vazut pe copil tras din lac si-a dat seama ca se prinsese de coarda ei, iar baiatul salvator era cel care parea sa-i fi furat coarda. Dintr-o data, a simtit ca inima ii sare in piept de bucurie.

-Imi cer scuze ca ti-am luat coarda fara sa ti-o cer, insa copilul e fratele meu si era aproape sa se inece in lac. Trebuia sa actionez repede. Ia-o si multumesc, spuse baiatul.

Katie avea impresia ca pluteste. Era extrem de fericita fiindca intr-un oarecare fel, si ea contribuise in acea zi la salvarea vietii unui copil. Abia astepta sa ii povesteasca bunicii ei. Pe masura ce se intorcea spre casa, Katie si-a dat seama de ceva: Nu coarda a fost cea care m-a facut sa ma simt in atatea feluri, ci felul in care am gandit despre ce s-a intamplat cu ea."

Atunci cand intelegem ca starile noastre emotionale, felul in care ne simtim (furiosi, tristi, bucurosi) depind in mare parte de lucrurile pe care le gandim (de exemplu: „A vrut sa ma supere dinadins.”, „Nu am niciun prieten.” sau „Ma inteleg tare bine cu colega mea de banca!”), putem sa invatam sa punem la indoiala gandurile care ne produc tristete sau furie. De multe ori, reactiile emotionale pe care le numim negative (furie, tristete, dezamagire) contribuie si ele la producerea de ganduri irationale, care la randul lor intaresc starea emotionala.

Vorbeste cu copilul tau despre situatii in care poate sa identifice usor gandurile care au dat nastere la anumite emotii. De multe ori, aceasta relatie este evidenta in situatiile in care copilul nu are la dispozitie toate informatiile si interpreteaza mai mult sau mai putin corect intentiile altor oameni sau cauzele unor comportamente. De exemplu, cand un coleg este mai morocanos decat de obicei si nu are chef de joaca sau de vorba, copilul poate gandi ca „Nu vrea sa se joace cu mine pentru ca nu ma place.” sau „Poate are o zi mai grea azi si nu are chef de joaca. O sa il intreb ce s-a intamplat.” Fiecare gand duce la o emotie diferita:).

Invata-l pe copil sa isi faca un obicei din a interpreta situatiile cat mai obiectiv si sa adune mai multe informatii inainte de a trage o concluzie, pentru a se scuti de emotii negative care nu sunt necesare:).

Acelasi exercitiu este util si pentru adulti, desigur, iar daca ii oferi copilului un exemplu de astfel de situatie din propria ta experienta, cu siguranta va avea de castigat si mai mult de pe urma discutiei :).

*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/stevecorey/9184997266/

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Echilibrul emotional si rezultatele scolare ale copiilor
    Echilibrul emotional si rezultatele scolare ale copiilor
    14 ianuarie 2022   

    Cum pastram echilibrul dintre sanatatea emotionala si presiunea pentru rezultatele scolare ale copiilor.

  • Metode de calmare
    5 metode de calmare a anxietatii
    12 ianuarie 2022   

    Oricat am vrea sa evitam stresul sau frica, acestea nu pot fi eliminate in totalitate din viata noastra sau a copiilor nostri. De aceea, este important pentru cei mici sa cunoasca metode prin care se pot calma atunci cand se simt coplesiti de anxietate, stres sau nesiguranta.

  • Factorii de protectie a sanatatii emotionale in copilarie
    Factorii care protejeaza sanatatea emotionala a copiilor 1
    11 ianuarie 2022   

    Vorbim deseori despre traumele din copilarie, despre evitarea greselilor cu efecte daunatoare pe termen lung in relatia parinte-copil si despre cum incurajam rezilienta copiilor. Iata care sunt factorii care, potrivit studiilor, contribuie la sanatatea emotionala a copiilor si o protejeaza cand acestia se confrunta cu dificultati.

Mai multe