characters characters

Experienta de flow sau flux la copii

Propus de: SuntParinte.ro   |   06 iulie 2020    |   572 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

experienta de flux sau flow
In psihologie, experienta de „flow” sau flux a fost descrisa pentru prima data in anii '70 de catre psihologul Mihaly Csiksentmihalyi care a dezvoltat un interes aparte pentru activitatea si procesul creativ. Traim senzatia de flow sau flux atunci cand suntem implicati in mod direct intr-o activitate (de exemplu,sport, desen, sculptura, gatit etc.), nu cand suntem pasivi (de exemplu, cand ne uitam la televizor sau navigam pe internet).

Citeste si:

Cum incurajam creativitatea copiilor

Starea de flux sau flow la copii


Cziksentmihalyi sustine ca exista 9 modalitati prin care putem trai experienta de „flow”. Acestea sunt:

  • Prin intermediul corpului: dans, miscare fizica
  • Prin intermediul mintii: in momentele in care ne intindem limitele pentru a indeplini o activitate foarte dificila care ne va face sa simtim satisfactie si incantare
  • Prin amintiri: reamintirea unor evenimente placute
  • Prin contemplarea intrebarilor pe teme filosofice
  • Prin comunicare: schimbul de ganduri cu altii si sentimentul de a fi intelesi produce o stare profunda de incantare
  • Prin intermediul scrisului: aceasta activitate inseamna organizarea gandurilor
  • Prin experientele de viata care ne mentin implicati in activitatile care ne fac placere
  • Prin munca, daca este intr-un domeniu care ne place
  • Prin solitudine: a fi confortabil cu tine si propriile ganduri poate inseamna noi descoperiri despre propria persoana, ceea ce poate aduce starea de flux

Experienta de flux presupune depasirea treptata a propriilor limite, fie ca este vorba de cunostinte, fie ca este vorba de abilitati. Il poti incuraja pe copilul tau sa isi autoevalueze cunostintele si sa le depaseasca in aceasta vara propunandu-i activitati de invatare precum cele oferite de Caietele de teste pentru Evaluarea Nationala, clasa a IV-a.

Tot Cziksentmihalyi explica conceptul de „flow” prin aspectele care il caracterizeaza:

Pentru a trai experienta de „flow” trebuie sa existe o activitate cu scopuri bine definite. Cei care simt aceasta stare au planuri concrete, de scurta durata in care se implica si aspiratii rationale pe termen lung.

Feedback clar si imediat. Cei care simt „flow”-ul au nevoie de dovezi care arata ca stapanesc in mod adecvat obiectivele lor pe termen scurt, dar si de sugestii si directii atunci cand pierd notiunea lucrurilor. Pot fi folosite mici recompense, laude, chiar si critica constructiva.

Perceptia propriilor abilitati se potriveste cu parceptia provocarii. Daca o persoana crede ca o activitate este foarte dificila, probabil va cauta sa nu o faca, dar daca o face, s-ar putea sa simta ca nu detine abilitatile necesare si se va frustra. Daca o activitate este prea usoara, plictiseala isi va face aparitia. Pentru a ajunge sa simti „flow”-ul, sarcina trebuie sa fie suficient de grea pentru a fi provocatoare, dar suficient de accesibila astfel incat sa fie simtita ca o placere.

Sarcina trebuie sa fie in afara confortului personal astfel incat sa fim nevoiti sa depunem eforturi pentru a o indeplini.

A fi capabil de concentrare maxima atat la nivel de atentie, cat si de efort pentru a indeplini sarcina.

Existenta unui sentiment de autonomie personala asupra propriilor actiuni.

Focusul nu este propria persoana, ci activitatea in sine.

Experienta traita nu are limite temporale.

Cine poate atinge starea de „flow”?

Raspunsul este oricine. Chiar si cei mentionati in categoria anterioara, in anumite conditii. Indiferent daca vorbim de copii, adulti sau persoane in etate, cu totii pot trai starea de „flow”. Statisticile arata ca oamenii au nevoie sa poata ignora stimulii irelevanti din mediu si sa fie capabili sa se bucure de o varietate mare de situatii. In acelasi timp, sa aiba control asupra propriilor ganduri si sa aiba atentie la detalii.

Cum pot fi ajutati copiii sa traiasca starea de „flow”?

  • Fii atent la ceea ce il intereseaza si il entuziasmeaza pe copilul tau. Defineste impreuna cu el obiective realiste, atat pe termen scurt, cat si lung, din zonele sale de interes.
  • Ajuta-ti copilul sa identifice activitatile si sarcinile necesare pentru indeplinirea obiectivelor sale si care sa se potriveasca nivelului de abilitate pe care il detine. Daca copilul tau pare prea increzator in perceptia abilitatii curente, sau daca crede ca este mai competent decat este in realitate, ajuta-l sa isi testeze perceptiile. Cu o intelegere mai realista a abilitatilor personale, va putea sa realizeze mai usor sarcinile si activitatile.
  • Ofera feedback imediat si constructiv. Orice copil are nevoie sa stie cat de mult a progresat, dar daca nu poate vedea rezultatul imediat, e important sa ii oferi sprijin si feedback atunci cand are nevoie.
  • Foloseste umorul si incurajeaza o atmosfera calma si relaxata in familie. 
  • Ajuta-ti copilul sa inteleaga relevanta lucrurilor pe care le invata.
  • Ofera copilului autonomie asupra modului in care invata. In acest mod isi va dezvolta motivatia intrinseca.


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe