characters characters

Esecul in invatare

O metoda inedita si eficienta de predare

Propus de: SuntParinte.ro   |   14 aprilie 2022    |   561 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

esecul productiv in invatare
Cand elevii sunt pusi in fata unor probleme dificile, care le trezesc interesul si ii ajuta sa vada care sunt cunostintele sau abilitatile care le lipsesc, motivatia pentru invatare creste. Aceasta este ideea pe care se bazeaza tehnica predarii numite de cercetatori "esecul productiv/constructiv".

Citeste si:


Metode de predare care mentin atentia copiilor


10 tehnici de verificare a cunostintelor


Esecul constructiv – ce inseamna si cand functioneaza


Predarea traditionala presupune ca mai intai profesorul sa prezinte teoria, sa explice un concept nou, iar elevii sa rezolve exercitii care ii ajuta sa tina minte si sa inteleaga notiunile noi. Studiile arata ca inversand aceasta strategie, elevii de gimnaziu invata mai bine notiunile stiintifice.


Esecul productiv sau constructiv se refera la situatia in care elevii sunt pusi in fata unei probleme dificile, pe care inca nu o pot rezolva si care ii ajuta sa inteleaga care sunt informatiile sau abilitatile pe care inca nu le poseda. In urma unei asemenea situatii, elevii sunt mai implicati in procesul de invatare si inteleg mai bine lectiile.

Cand si cum functioneaza esecul productiv


Cercetatorii atrag atentia asupra faptului ca la varste mici (in clasele primare), aceasta strategie nu functioneaza mai bine decat predarea traditionala. Pentru elevii de gimnaziu si liceu insa, mai ales in cadrul orelor STEM (stiinte, tehnologie, inginerie si matematica), aceasta abordare da rezultate mai bune decat cea traditionala.


Esecul productiv functioneaza doar atunci cand elevii au deja o baza de cunostinte teoretice si practice care ii ajuta sa inteleaga corect problema cu care se confrunta si sa aproximeze o solutie sau sa ajunga la o solutie partiala. In caz contrar – daca elevii nu dispun de cunostinte suficiente, problema nu le va trezi interesul.


Problema prezentata trebuie sa fie dificila, dar nu imposibila pentru nivelul actual de cunostinte al copiilor.


Aceasta strategie functioneaza mai bine atunci cand copiii lucreaza in grup – probabil pentru ca pot face schimb de idei, isi pot compensa reciproc cunostintele si astfel, mentine interesul crescut pentru rezolvarea problemei.


De ce functioneaza esecul productiv?

  • Elevii au ocazia sa observe si sa faca rationamente importante pe cont propriu, crescandu-le astfel autonomia in invatare.
  • Deoarece sunt confruntati cu o situatie care ii provoaca, sentimentul de control si putere asupra situatiei creste, iar copiii sunt mai pregatiti sa invete notiunile noi prezentate ulterior

Asadar, aceasta strategie presupune doua etape:

Prima etapa, in care elevii exploreaza o problema, generaza solutii, isi amintesc notiuni deja predate si incearca sa le foloseasca pentru a deduce notiuni inca necunoscute. Deoarece problema prezentata elevilor se bazeaza pe notiuni care inca nu au fost predate, cel mai probabil, copiii nu vor reusi sa rezolve corect sau complet problema.

A doua etapa, profesorul porneste de la solutiile si rationamentele propuse de elevi pentru a preda un concept nou.

In afara de faptul ca este o metoda eficienta de predare, este si o modalitate de a-i imprieteni pe copii cu esecul si dificultatile si de ai familiariza cu emotiile mai putin confortabile care insotesc invatarea: confuzia, frustrarea si surpriza.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe