characters characters

Esecul la scoala, succesul in viata

Esecul la scoala nu inseamna si esecul in viata

Propus de: SuntParinte.ro   |   19 ianuarie 2017    |   3036 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

eleva si profesoaraIn fiecare clasa exista aproape intotdeauna cel putin un copil care sa nu fie prieten cu invatatura si in fata caruia majoritatea profesorilor se declara invinsi: „Nu invata”, „Nu asculta”, „Am incercat totul.”.

Nu intotdeauna, dar in unele cazuri, acesti copii ajung sa aiba succes in viata desi nu au fost elevi model.

Cum anume se intampla asta? Cercetatorii care studiaza riscul, rezilienta si recuperarea de-a lungul vietii oamenilor, au identificat cateva cai prin care copiii reusesc sa treaca prin momente dificile si sa isi gaseasca drumul in viata. „Cea mai importanta abilitate este aceea de a vedea viata si obstacolele ei, intr-o noua lumina, asta inseamna sa stii sa iti reformulezi ceea ce se intampla, astfel incat sa te poti ajuta.”, sustin acestia.

Mark Katz, autorul cartii „Copiii care esueaza in scoala, dar reusesc in viata”, sustine ca exista o multime de idei gresite pe care oamenii le au despre copii, succes si inteligenta si care ii impiedica pe adulti sa ii ajute pe copii in mod eficient.

1. O persoana capabila sa realizeze foarte bine activitati intelectuale, artistice sau de alt fel care sunt considerate de ceilalti dificile, va trebui sa fie capabil sa realizeze cu aceeasi usurinta activitati considerate in general usoare. Este nevoie doar sa depuna mai mult efort.

De fapt, uneori este nevoie sa incercam in feluri diferite, nu doar sa depunem mai mult efort.

2. Un copil care stie cum trebuie sa se poarte intr-un anumit tip de situatii, trebuie sa se si comporte astfel de fiecare data cand se confrunta cu acea situatie. Este o chestiune de vointa.

De fapt, a sti in teorie cum trebuie procedat si a proceda astfel necesita abilitati diferite. Este foarte posibil ca un copil sa nu aiba comportamentele adecvate, desi stie care sunt acestea.

3. Adevarata masura a inteligentei este data de rezultatele scolare ale copiilor. Cei care obtin rezultate scolare bune sunt foarte inteligenti, iar cei care nu obtin rezultate bune, nu sunt.

In realitate, la scoala este masurata mai mult inteligenta logica si cea verbala.

4. Copiii rezilienti vor avea in situatii si locuri pe care le percep ca fiind periculoase, aceleasi reactii si comportamente pe care le au si in locuri in care se simt in siguranta.

Atunci cand mediul este perceput ca fiind amenintator si imposibil de controlat, copiii, dar si adultii rezilienti, pot avea comportamente ineficiente. Stresul ii afecteaza pe toti, indiferent de nivelul de rezilienta.

5. Rezilienta (capacitatea de a depasi dificultatile) si succesul sunt strans asociate: persoanele reziliente au succes intotdeauna.

In realitate, persoanele reziliente au si ele limite emotionale, care, atunci cand sunt atinse, fac dificile chiar si cele mai simple sarcini sau activitati.

Este important sa ne corectam aceste idei despre succes si inteligenta, pentru a-i ajuta pe copii in mod eficient. Pentru a veni in sprijinul copiilor care au probleme in a face fata mediului scolar, Mark Katz ofera cateva recomandari parintilor si cadrelor didactice:


Ofera copilului ocazia de a simti ca apartine unui grup.

Fiecare dintre noi avem nevoia de a simti ca apartinem unui grup. Copiii cu dificultati la scoala pot fi ajutati sa simta ca fac parte din grupul de colegi daca li se ofera responsabilitati si li se apreciaza rezultatele obtinute. De exemplu, un copil care simte nevoia sa se miste mult, poate fi rugat de cadrul didactic sa il asiste in predare, astfel incat sa isi consume energia stergand tabla sau aducand diverse obiecte. Iar parintii isi pot ajuta copiii sa se integreze intr-un grup de prieteni.

Ajuta-l pe copil sa vada ca dificultatile lui nu sunt unice si de nedepasit

Este important ca atunci cand parintii sau cadrele didactice incearca sa ajute un copil cu dificultati scolare sa nu creasca nivelul de rusine pe care copilul o resimte in legatura cu problemele sale scolare. Copiii au nevoie sa fie ajutati sa vada dificultatile lor ca provocari pe care le pot depasi. A aduce impreuna copii care intampina acelasi fel de dificultati poate fi de ajutor. Activitati de grup in care copiii se ajuta reciproc sa invete sau sunt implicati in activitati de dezvoltare emotionala sunt modalitati prin care copiii pot deveni mai optimisti fata de provocarile cu care se confrunta.

Recompenseaza lupta la fel de mult ca si succesul.

Specialistul Carol Dweck sustine ca e foarte important ca elevii sa fie recompensati pentru eforturile pe care le depun, mai mult decat pentru ceea ce reusesc sa obtina. E important sa fie incurajate greselile si mai ales invatarea din ele. Atunci cand profesorii recompenseaza eforturile unui elev, ii transmite mesajul ca inteligenta nu este cel mai important factor pentru succes, ci perseverenta.

Descopera talentele copilului tau.

Desi in fiecare scoala se pune mai mult accentul pe stiintele fixe, nu trebuie sa uitam ca specialistii au identificat mai multe tipuri de inteligenta:  muzicala, kinestezica, interpersonala, intrapersonala, naturalista, lingvistica si logico-matematica. Astfel, uneori, copiii care sunt pe punctul de a esua la scoala, au nevoie de un impuls pentru a-si descoperi tipul de inteligenta pe care il au si ajutor pentru a si-o dezvolta.

Vorbeste deschis cu copilul despre dificultati

Cand copiii intampina probleme pe care nu reusesc sa le depaseasca, vor crede ca au ei o incapacitate de a le depasi, ca ceva este in neregula cu ei. Este important ca parintii si cadrele didactice sa vorbeasca deschis despre dificultati si probleme in general. Discutii la finalul orei despre ideile mai greu de inteles sau la inceputul orei, despre aspectele temei care au fost percepute ca dificile sunt modalitati prin care sunt normalizate dificultatile.  

Nu subestima importanta contextului pentru rezilienta copiilor.

Deseori, succesul copiilor care au reusit in ciuda dificultatilor de adaptare la scoala sau in ciuda altor probleme, este pus doar pe seama trasaturilor lor personale. De multe ori insa, oamenii apropiati copilului, anumite activitati in care au avut ocazia sa se implice sau decizii luate cu ajutorul altor persoane sunt factori decisivi pentru succesul lor.

Copiii aflati in categoria celor predispusi sa esueze la scoala au cel mai mult nevoie de increderea celor din jur in capacitatea lor de a reusi, dar si de ajutor concret, oferit in modalitati eficiente.


*Sursa foto: stockimages, FreeDigitalPhotos.net

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe