characters characters

Despre recompensa

Propus de: Cristina Harap   |   27 mai 2009    |   3546 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani.


 Ritmul alert de astazi lasa tot mai putin timp pentru obisnuitele sarcini gospodaresti: curatenie, spalat, gatit… Aceste sarcini devin mai usoare atunci cand sunt impartite. Si atunci putem cere ajutorul copilului, care…de cele mai multe ori..nu e prea incantat.

Situatii in care parintele isi roaga copilul sa-si adune hainele sau jucariile, sa aseze masa, iar copilul il ignora sau chiar refuza cu brutalitate sunt destul de obisnuite. Ca o consecinta, aceste refuzuri pot declansa momente de tensiune, certuri, care se finalizeaza cu pedepsirea copilului.

E normal ca cei mici sa refuze sa realizeze niste activitati, daca ele nu le provoaca placere, sunt plictisitoare sau nu prezinta interes. I se intampla si unui adult. De aceea, ca parinte poti cauta metode care sa incurajeze copilul in rezolvarea acestor sarcini mai putin placute. In nici un caz nu se apeleaza la pedepse corporale sau la fortarea copilului. In aceste cazuri, chiar daca copilul va realiza sarcina ceruta, o va face superficial sau chiar pe dos.

O solutie mai eficienta ar fi oferirea unei recompense. Aceste recompense pot fi verbale (sub forma de lauda, incurajari) sau materiale (dulciuri, carticele sau chiar diferite simboluri care pot fi colectionate si transformate ulterior in ceva mai consistent). Această a doua categorie necesita mai multa atentie, deoarece trebuie respectate cateva reguli cand apelam la acest gen de recompense:

1. sa fie atractive pentru copil
2. sa fie accesibile (de vreme ce promiti ceva, trebuie sa te asiguri ca si indeplinesti)
3. sa fie flexibile ( daca vezi ca nu mai au efect, poti oricand sa renegociezi recompensa)
4. sa fie potrivite varstei si tipului activitatii

Iata un mic exercitiu pe care il poti face cu copilul tau:

• Alege o activitate pe care vrei sa o realizeze( de exemplu dusul gunoiului);
• Realizeaza un tabel cu zilele saptamanii. Pentru fiecare realizare a sarcinii copilul va primi un simbol (ex. o fata zambitoare );
• La sfarsitul saptamanii veti numara simbolurile, iar in functie de numarul punctelor cumulate va putea alege o recompensa dintr-o lista de recompense. Lista va cuprinde, in ordine crescatoare, acele recompense pe care le poti oferi. Nu uita sa precizezi pentru fiecare recompensa valoarea in puncte. De exemplu: o inghetata - un punct/o fata zambitoare; o iesire la o prajitura – 5 puncte/5 fete zambitoare etc.

Ar mai fi un lucru deosebit de important . Granita dintre recompensa si mita e destul de fragila. Pentru a nu cadea in cealalta extrema - copilul sa realizeze sarcinile numai daca primeste ceva – trebuie subliniat faptul ca ceea ce obtine este rezultatul muncii sale, al disciplinei, nu al unei negocieri avantajoase. De aceea este indicat sa se foloseasca exprimari de genul ,,ai sa poti castiga…” si in nici un caz cuvinte ca ,,o sa-ti dau…” sau conditionari: ,, Daca speli vasele, vei putea iesi afara” ,,Daca primesti premiul intai, iti cumpar bicicleta” etc. Recompensa este un mijloc, nu un scop in sine. Incet-incet, dupa ce copilul se obisnuieste sa realizeze o sarcina, recompensa va putea fi oferita mai rar sau chiar nu va mai fi necesara.

Prin intermediul acestor metode vei putea castiga un ajutor de nadejde in gospodarie si mai mult timp liber. Accepti o provocare ? Realizeaza pas cu pas exercitiul de mai sus si impartaseste-ne din experienta traita.

Cristina Harap
Profesor consilier

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • cornelia ursu
    cornelia ursu    24.07.2009 - 20:27
    Un exemplu:
    -am invatat copii ca trebuie sa participam la concursuri doar pentru faptul de a putea arata celor din jur de ce suntem noi in stare.Sa ai curaj sa incerci sa muncesti fara recompensa directa este mare lucru.

    ps.
    cred ca si eu stau aici si imi dau cu parerea nu pentru a-mi pune cineva stele in frunte.....e mai important sa vad daca ma pot confrunta in idei cu diverse persoane si de a vedea cam cine mai are asa pareri si ce mai pot eu invata eu de la toti cei de aici:))))))))))))))))
  • cornelia ursu
    cornelia ursu    24.07.2009 - 20:22
    In mare parte sunt de acord cu antrenarea copilului in familie si mai ales in directiile de formare a bunelor deprinderi.
    Sunt impotriva sa-l punem pe copil sa duca gunoiul nefacut de el sau sa obisnuim sa spunem"du si tu gunoiul ca tot nu ai facut nimic astazi!"
    De asemenea sunt impotriva recompenselor motivate de parinti intr-un mod neptrivit(unii parinti iau rolul educatorului si pun note chiar10 ca sunt incantati uitand ca cerintele unui cadru didactic unt altele si ca s-ar putea sa trezeasca ura copilului catre cadrul did. cre nu-l ap[reciaza ca si parintele.
    Dumneavoastra nu facetinimic fara remunerare?...sa zicem pentru ca asa e frumos si mai ales ca multumesti pe cieva si ca locul in care stai e mai agreabil...
    Am fost pusa in situatia de a asista la un caz in care copilul ajunca in educatoare cu sandaluta iar mama ii da drept recompensa un crocodil-jucarie mai mare de 2 ori decat copilul.
    Nu e jalnic sa-ti cresti asa un copil?
    Avea dreptate persoana care spunea ca platind zi de zi chiar si cu buline sau inimioare ii provocam sa ia mita.
    Copilului trebuie sa i se explice pe baza exemplului de munca din familie si din apropiat la departat pentriu a sti ca unele lucruri trebuie facute pentru caasa trebuie si nu pentru ca el va fi platit!

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe