characters characters

Cum ii invatam pe copii sa depaseasca perioadele dificile

Propus de: SuntParinte.ro   |   11 mai 2020    |   585 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

cum ii invatam pe copii sa depaseasca momentele dificile
Etapa de adult implica o multime de responsabilitati si probleme, insa nici copilaria nu este ferita de acestea. Copiii dau teste, invata lucruri noi, schimba scoli, colegi si profesori, schimba vecini, se imbolnavesc, devin victime ai bullying-ului, isi fac prieteni noi sau sufera cand sunt raniti de acestia. Copiii au nevoie de un set de abilitati pentru a putea face fata momentelor dificile din viata lor. Rezilienta este cea mai importanta abilitate care ii va ajuta sa rezolve probleme, sa faca fata situatiilor dificile sau necunoscute si sa gaseasca cele mai potrivite solutii.

Citeste si:

Toleranta la incertitudine – sau cum traversam mai usor perioadele de criza

Rezilienta copiilor in perioadele de criza


Invata-l pe copil sa aprecieze straduinta si perseverenta.

Perioada dintre stabilirea unui scop si atingerea acelui scop este etapa in care depunem eforturi, ne consolidam disciplina, ne remotivam atunci cand vrem sa renuntam si descoperim care sunt lucrurile care functioneaza si care nu. Aceasta este etapa in care copiii cresc din punct de vedere emotional si intelectual. Incurajandu-i pe copii sa priveasca pozitiv aceasta etapa ii ajutam sa nu se teama de efort sau esec si punem bazele pentru rezilienta lor emotionala. Poti forma o atitudine pozitiva fata de straduinta si perseverenta incurajand efortul depus de copil, orientandu-l catre o mentalitate flexibila si sarbatorind toate progresele pe care le face. 

Inlocuieste intrebarea De ce? cu intrebarea Cum?

Atunci cand nu aprobam comportamentul unui copil, tindem sa il intrebam, cu un repros implicit: „De ce faci asta?” sau „De ce nu faci asta?”. Aceeasi tendinta apare si cand ne autocriticam: „De ce nu pot fi mai organizata?”. Inlocuind intrebarile de acest fel cu intrebarea „Cum?”, ne orientam gandirea catre solutii: „Cum crezi ca ai putea invata mai eficient?”, „Cum pot sa te ajut sa inveti mai eficient?” si, desigur, „Cum as putea deveni mai organizata?”

Adopta principiul „Totul e trecator.”

In perioadele dificile, copiii au nevoie sa stie ca acestea se vor incheia la un moment dat. De asemenea, au nevoie sa stie care sunt lucrurile care stau in controlul lor pentru ca perioada dificila sa se incheie mai repede (si care lucruri nu depind de ei). Amintindu-i frecvent copilului ca majoritatea problemelor sunt trecatoare il ajuti sa isi formeze o gandire flexibila si rationala si eviti gandirea de tip catastrofal („Totul este distrus, nu exista nicio solutie etc.”), care sta la baza problemelor de anxietate.

Care sunt lucrurile bune din fiecare zi?

Poate parea simplist, dar a raspunde la aceasta intrebare ne reorienteaza atentia si energia catre lucrurile pozitive, ne ajuta sa ne pastram speranta si, indirect, chiar sa gasim solutii la problemele cu care ne confruntam. Poti incepe cu exercitiul „Trei lucruri bune” pentru a pune bazele unei atitudini optimiste si constructive in familie.

Invata-l sa caute si sa adune informatiile relevante pentru o anumita situatie.

Cu cat stim mai multe despre o problema, cu atat o putem rezolva mai repede. Multi copii si adolescenti incearca sa depaseasca dificultatile cu care se confrunta pe cont propriu, fara a se documenta inainte. De exemplu, daca nu inteleg o lectie, vor alege doar sa reciteasca lectia din manual in loc sa intrebe un coleg care a inteles, sa caute resurse online suplimentare de invatare sau sa intrebe cadrul didactic (daca e posibil).

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe