characters characters

Cum dezvolti simtul numerelor la copil

Propus de: SuntParinte.ro   |   16 august 2019    |   608 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani.

simtul numerelor la copil
Sintagma "simtul numerelor" este destul de noua in domeniul educatiei privind matematica si se refera la capacitatea unei persoane de a intelege numerele si relatiile dintre numere si de a rezolva probleme matematic care nu sunt rezolvate prin algoritmi traditionali. Simtul numerelor se refera la fluiditatea si flexibilitatea copilului de a lucra cu numerele.

Citeste si:


Jocuri cu matematica


Sase modalitati prin care il poti ajuta pe copil sa invete matematica


Copiii care isi dezvolta simtul numerelor sunt cei care observa si retin relatiile dintre numere, care isi creeaza diverse strategii de calcul matematic pe care le descopera in mod natural si care inteleg relatiile dintre operatiile matematice.


Cum se dezvolta simtul numerelor?

Copiii au un simt intuitiv al numerelor, unii dintre ei reusind sa identifice grupuri de 1,2 sau 3 obiecte inca de la varsta de 2 ani, inainte de a fi invatat sa numere. Se estimeaza ca in jurul varstei de 4 ani, copiii identifica un grup de 4 obiecte fara a fi nevoiti sa le numere. Pe masura ce cresc, copiii pot identifica grupuri de cate 5 obiecte fara a le numara. Pentru grupuri mai mari de obiecte sau simboluri, copiii si adultii folosesc diverse strategii de subgrupare a obiectelor pentru a identifica numarul lor in mod corect si fara a le numara.

Identificarea grupurilor de numere mai mari

De exemplu, cifra 6 poate fi invatata ca un sir de 6 obiecte, 3 grupuri a cate 2 obiecte sau 2 grupuri a cate 3 obiecte (precum 6 de pe zar). Cand copiilor li se arata diverse modalitati de aranjare a grupurilor de obiecte pentru acelasi numar, au ocazia de a-si forma strategii mintale care sa ii ajute sa identifice corect numarul de obiecte. Strategiile pot fi diferite de la copil la copil si este important ca acestea sa fie verbalizate si discutate.

simtul numerelor

Rigletele Cuisenaire

Rigletele Cuisenaire pot fi extrem de eficiente pentru dezvoltarea simtului numerelor, pentru copiii care invata sa numere, sa scada si sa adune. Pot fi folosite si pentru vizualizarea fractiilor. Iata cum arata acestea si cateva idei de activitati pe care le poti face cu copilul pentru a te asigura ca ii dezvolti simtul numerelor.


Trecerea de la obiecte si imagini la o idee matematica

Cel mai direct mod in care copiii pot intelege ideea de numar este de a le arata o varietate mare de reprezentari ale unui numar. De exemplu, 6 poate fi reprezentat ca: 6 de pe zar, 6 de pe ceas, cifra romana VI, sase degete, sase cercuri, sase linii, sase obiecte, 6 intr-un sir de cifre (1, 2,3, 4, 5, 6) etc. Expunandu-i pe copii la aceste reprezentari diferite, ii ajutam sa inteleaga numarul 6 ca o colectie de obiecte, 6 in raport cu alte numere (reprezentat ca o mana si un deget – sugereaza ca 6 e mai mare cu 1 decat 5) sau locul pe care il ocupa in sirul de numere.

Jocurile cu 10

Dupa ce copilul a inteles numerele de la 1 la 10, il poti ajuta sa isi formeze o reprezentare mintala a numarului 10, dar si sa inteleaga relatiile dintre numere prin activitatea de mai jos. Abilitatea de a manipula usor numerele pana la 10 ii va fi de folos pentru toate calculele mai complexe care vor urma.

Deseneaza mai multe tabele cu doua randuri si cinci coloane. Coloreaza 5 casute din fiecare tabel, formand un tipar diferit in fiecare tabel. Iata cateva exemple:

simtul numerelor


Primul tabel
: copilul isi da seama ca sunt 5 buline fara a le numara pe rand, doar vazand doua grupuri de buline (2+3), ientificandu-le fie la extremitatile tabelului (3 in stanga si 2 in dreapta), fie in functie de randul pe care sunt asezate (2 sus si 3 jos).

Al doilea tabel: copilul va stabili ca sunt 5 buline (adunand 3+2 sau 4+1). Felul in care builinele sunt asezate, lasand libere alte 5 casute intr-un tipar asemanator, il indruma pe copil catre ideea ca 5+5=10.

Al treilea tabel sugereaza ca 5+5=10, dar si ca 5 inseamna jumatate din 10.


Este important sa retii ca la varste mici, matematica poate fi inteleasa doar prin obiecte
concrete (bile, linii etc.), pe care copilul sa le manipuleze atat liber, pentru a observa singur relatiile dintre ele, cat si ghidat, cu ajutorul unui adult.

*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe