characters characters

Cum combatem stresul

Acronimul impotriva stresului la copii

Propus de: SuntParinte.ro   |   19 noiembrie 2015    |   2739 vizualizări

Varsta: 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

Cum combatem stresul
Pentru a nu se lasa coplesiti de stres, copiii si adolescentii au nevoie sa invete cum anume sa se linisteasca si cum sa rezolve probleme. Pentru momentele in care emotiile sunt prea puternice sau dureaza foarte mult timp, tehnicile care il ajuta sa ia o pauza, sa se calmeze sau sa priveasca lucrurile in perspectiva sunt utile.

Terapia Comportamentala Dialectica propune tehnica ACCEPTS, care ofera indrumare si ajutor copiilor si adolescentilor pentru a se linisti si a rezolva probleme. Acest acronim porneste de la sapte abilitaticare pot fi adaptate de parinti si profesori in cazul copiilor si adolescentilor. ACCEPTS vine de la:

Activitati (Activities)

Atunci cand trece prin momente tensionate sau dificile, implicarea intr-o activitate poate avea efect de linistire asupra copilului. Recomanda-i ca atunci cand este stresat sau furios sa se implice intr-o activitate: hobby-uri, sport, scriere in jurnal, conversatii cu prietenii sau plimbari in aer liber.

Contributia la binele altora (Contributing)

De multe ori, tristetea sau alte emotii dificile sunt accentuate de faptul ca ne concentram atentia asupra lor si asupra noastra. Daca adolescentul tau trece printr-o perioada dificila, il poti sfatui sa contribuie la bunastarea altor persoane. Poate ajuta pe cineva sau poate face voluntariat.

Comparatii (Comparison)

Comparatiile ii pot ajuta pe copii sa vada situatiile dintr-o perspectiva diferita si mai rationala. De multe ori, daca lasa stresul sa ii copleseasca adolescentii si copiii vor ajunge sa fie convinsi ca situatiile dificile prin care trec sunt fara solutie sau sunt cele mai dificile situatii. Il poti ajuta aratandu-i felul in care alte persoane reactioneaza in asemenea situatii si care sunt solutiile pe care acestea le-au gasit, fara a sublinia neaparat care reactie este mai potrivita. Incurajeaza-l sa constientizeze progresul pe care l-a facut in timp, comparand trecutul cu prezentul. De exemplu, in urma cu un an nu ar fi reusit sa ia mai mult de 5 la fizica, iar anul acesta a luat nota 7 la o lucrare desi si-ar fi dorit un 10. Poti sa scoti in evidenta diferenta dintre anul trecut si anul acesta si faptul ca daca va depune efort in continuare, va face progrese. Aceasta tehnica este utila atunci cand ne dorim ca adolescentul sa descopere o alta modalitate de a rezolva o problema.

Emotii (Emotions)

Adreseaza intrebari copilului despre ceea ce simte in anumite situatii, cauta sa il orientezi spre intrebari care sa il ajute sa recunoasca si sa faca diferenta intre gradele diferite ale emotiilor (ex: bucurie-extaz, tristete-lipsa de speranta). De asemenea, in situatii de intensitate emotionala redusa, cand copilul este doar putin suparat sau doar putin nervos, ii poti schimba starea emotionala folosind umorul, invatandu-l sa faca haz de necaz si sa priveasca lucrurile mai relaxat.

Pune-le deoparte (Pushing away)

Pentru situatiile in care tristetea, furia sau alte emotii dificile nu dispar suficient de repede, uneori este necesara o „pauza”, astfel incat sa ne putem continua viata de zi cu zi. Aceasta tehnica nu presupune ca problema a fost rezolvata sau ca trebuie evitata cu orice pret, ci ne ofera doar ragazul necesar pentru a cauta o solutie si ne ocupa de responsabilitatile pe care le avem.

Invata-ti copilul de exemplu sa isi imagineze ca e constructor si intr-o situatie dificila, ridica un zid imaginar intre el si situatia dificila. Poti sugera si imaginarea unei cutii a supararilor in care copilul sa isi adune toate nemultumirile, frustrarile, nelinistile si fricile de fiecare data cand ii trec prin minte. Pentru copiiii mai mici, specialistii recomanda chiar construirea unei astfel de cutii, iar atunci cand copilul traieste emotii negative, cutia ii poate fi inmanata pentru a le plasa acolo. Emotiile negative pot lua forma unor confeti pe care le rastoarna in cutie sau niste cartonase cu fete triste.

Cand este momentul potrivit, copilul poate reveni la emotiile respective, le poate analiza, descrie si exprima si poate fi ajutat sa gaseasca o solutie.

Tehnici de autocontrol (Thoughts)

Copiiii pot invata sa isi controleze gandurile numarand pana la 10, pictand sau facand puzzle-uri. Poate fi o metoda eficienta in situatiile in care e nevoie sa isi pastreze controlul pe moment. De exemplu, atunci cand o persoana cu autoritate il enerveaza pe copil si exprimarea furiei ar avea consecinte negative.

Senzatii (Sensations)

A constientiza copiii cu privire la corpul lor ii poate ajuta sa faca fata mai bine situatiilor suparatoare. Acest lucru poate insemna a tine un obiect rece in mana atunci cand e nervos, a strange o minge in palma, a asculta muzica tare sau o muzica mai linistitoare, de meditatie si linistire.

Pentru fiecare dintre noi, anumite tehnici functioneaza mai bine si mai rapid. Il poti incuraja pe copil sa descopere ce tehnici il ajuta mai mult sisa le puna in aplicare atunci cand emotiile par sa il copleseasca. Copilul tau cum face fata stresului?

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

  • Lectiile anului 2023. Bilant de sfarsit de an
    Lectiile anului 2023. Bilant de sfarsit de an
    28 decembrie 2023   

    Fiecare sfarsit de an aduce prilejul de a reflecta la evenimentele, alegerile si rezultatele pe care le-am trait in ultimele 12 luni.

  • 12 trasaturi ale parintilor buni
    12 trasaturi ale parintilor buni
    14 decembrie 2023   

    Toti copiii au nevoie de acelasi lucru: grija, atentie si iubire neconditionata din partea parintilor.

  • Cum contribuie parintii la anxietatea copiilor
    Cum contribuie parintii la anxietatea copiilor
    12 decembrie 2023   

    In calitate de parinte joci un rol foarte important in conturarea sanatatii emotionale a copilului tau, de aceea e important sa acorzi o mai mare atentie, mesajelor pe care le transmiti la nivel constient, dar mai ales inconstient.

Mai multe