characters characters

Bucuria de a invata

De ce pierd copiii bucuria de a invata si cum o pot redobandi

Propus de: SuntParinte.ro   |   25 aprilie 2018    |   1074 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

bucuria de a invata
„Diferenta dintre adulti si copii nu este ignoranta celor mici sau lipsa lor de abilitati, ci enorma lor capacitate de a se bucura.”, arata Susan Engel, psiholog si cadru didactic.


Desi copiii sunt inzestrati in mod natural cu placerea de a invata, de a descoperi lucruri si a afla informatii, o data cu trecerea timpului, curioziatea si placerea lor scad considerabil. Acest fenomen are loc in primii ani de scoala. Putini sunt elevii care se declara complet multumiti si satisfacuti atunci cand merg la scoala, cu o placere imensa de a invata.

Citeste si alte articole despre motivatia de a invata:

Ce poti face cand copilul tau uraste scoala

Secretul succesului la scoala? Bucuria si alte emotii pozitive


De ce isi pierd copiii motivatia pentru invatare? Unii specialisti sustin ca de vina este intreg sistemul de invatamant prin simpla sa structura si nenumaratele cerinte pe care le are. Criteriile de performanta nu includ si bucuria sau placerea, ci doar un set de cunostinte sau abilitati, pe care copiii le pot forma fara a evolua cu adevarat emotional si intelectual.

Un studiu realizat pe copiii finlandezi in varsta de 7-8 ani, observati in activitatea lor de la scoala, concluzioneaza urmatoarele:

Bucuria invatarii vine din experienta succesului
Daca vrei sa motivezi un copil sa invete, este important sa aiba ocazia de a se bucura de succes la scurt timp dupa inceperea activitatii, fara sa fie nevoie sa depuna un efort foarte mare. De aceea, de exemplu, cand invata sa cante la pian, copiii invata prima data melodii foarte simple.

Joaca ofera posibilitatea de a trai bucuria de a invata in primii ani de scoala
Chiar daca nu produce multe din punctul de vedere al adultului, copilul isi structureaza mediul de joaca, gandeste inainte de a actiona in timpul jocului si se dezvolta atat social, cat si cognitiv si fizic. Beneficiile pe care le aduce joaca in dezvoltarea copilului sunt numeroase si bine documentate.

Bucuria de a invata presupune libertate
Libertatea in contextul scolar inseamna libertatea copilului de a alege, de la cele mai mici detalii (culoarea creioanelor cu care scriu, de exemplu) la cele mai importante (temele proiectelor pe care le vor face). Ideea de a oferi copilului libertate nu exclude existenta limitelor si regulilor.

Bucuria de a invata nu inseamna graba si termene limita
Presiunile excesive asupra copiilor de a se grabi pot reduce substantial bucuria invatarii. Pe cat posibil, este bine ca elevii sa primeasca timp suficient pentru a termina proiecte. De exemplu, o pictura nu este neaparat nevoie sa fie terminata intr-o singura ora de desen.

Bucuria de a invata apare cand sarcina este potrivita abilitatilor copilului
Echilibrul dintre abilitatile celui ce invata si cerintele sarcinii este crucial pentru a aparea bucuria de a invata. Cel ce invata trebuie sa vada sarcina ca fiind semnificativa pentru el fiindca angajamentul nu va aparea decat daca sarcina e considerata valoroasa. Un copil care se simte capabil va avea curaj sa infrunte provocarile si obstacolele ce ii pot aparea in cale.

Elevii cauta in permanenta bucuria de a invata
Nevoia de cunoastere si de autonomie este naturala. Copiii vor sa invete, sa se simta capabili si sa se poata descurca singuri. Este important ca adultii din jurul lor sa porneasca in activitatile de invatare de la aceste nevoi ale copilului, sa le aiba in vedere atunci cand interactioneaza cu acesta si sa nu sanctioneze comportamentele copilului care se nasc din teama de a gresi.

Bucuria de a invata este deseori o bucurie impartasita
Relatiile cu alti copii, interactiunea cu adultii care conduc procesul de invatare sunt surse de bucurie care pot stimula invatarea. Deseori insa, ele sunt subestimate cand vine vorba de factorii care pot imbunatati invatarea.

Bucuria de a invata presupune implicare activa
Pentru a se bucura de procesul invatarii, copiii au nevoie sa simta ca acesta le apartine. Cu alte cuvinte, au nevoie sa fie implicati activ, pe cat posibil in lectiile de la scoala. Cand predarea consta doar intr-un discurs pe care copiii trebuie sa il noteze, informatiile noi prezentate vor fi percepute ca fiind exterioare copilului, adica neconectate la nevoile lui.

Bucuria de a invata nu este o notiune demodata: poate fi masurata si la nivelul activitatii cererale. Studiile arata ca atunci cand suntem implicati in activitati plictisitoare, creierul invata sa reziste automat pentru a depune efort mintal. Astfel, nenumarati copii inteligenti ajung sa ia note mici la teste in care se evalueaza capacitatea de memorare, iar motivatia lor de a invata scade dramatic. O buna silutie este de a mentine creierul copiilor activ conectand orele de scoala si materia predata cu interesele pe care acestia le au.

*Sursa foto: Pixabay.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu