characters characters

Alfie Kohn: 10 adevaruri despre educatie pe care e bine sa le tinem minte

Propus de: SuntParinte.ro   |   05 septembrie 2014    |   1848 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.


*Sursa foto: https://www.flickr.com/photos/50997200@N07/6059920301/



Suntem de acord cu aceste adevaruri, dar actionam in continuare, parinti si cadre didactice, ca si cum nu am fi. Pentru a intelege mai bine ce probleme exista in sistemul nostru de invatamant este nevoie sa tinem cont de 10 adevaruri care ii implica pe profesori, parinti si elevi si care sunt contradictiile carora le dau nastere.


Iata care sunt acestea, in viziunea lui Alfie Kohn, specialist in parenting:

1. O mare parte din materialul pe care il cerem elevilor sa il memoreze este rapid uitat.

In multe cazuri, copiii retin informatiile pana in ziua de examen sau in ziua in care vor fi ascultati.Daca acestora li s-ar cere dupa cateva luni sa reproduca ceea ce au invatat, o buna parte dintre ei nu si-ar aminti. Acest lucru se intampla pentru ca accentul se pune pe invatarea faptelor, a datelor, a definitiilor (sau a comentariilor literare) fara ca elevii sa inteleaga ce invata sau cum se leaga informatiile intre ele. De asemenea, majoritatea elevilor invata pentru a lua o nota buna, nu pentru a folosi informatiile invatate in proiecte personale sau in viata de zi cu zi.


2. A sti multe lucruri nu te face neaparat mai destept.

Chiar daca exista si elevi care au o memorie buna si vor reusi sa reproduca complet informatiile, acest lucru nu inseamna ca vor fi capabili sa faca si legatura intre ele, aparand asa numita “invatare mecanica”. De asemenea, deoarece programa scolara cuprinde atat de multa teorie care trebuie predata si retinuta de catre elevi, nu mai exista timp pentru ca elevilor sa le fie predate modalitati eficiente de invatare sau abilitati de gandire.


3. Elevii au tendinta de a invata doar ceea ce lor li se pare interesant.

Ani intregi de studii au aratat ca elevii nu sunt “masini de invatare”. Astfel, o actiune precum ascultarea sau citirea unui text, completarea unor campuri intr-o propozitie, nu va genera un rezultat numit “invatare”. Ceea ce conteaza este ce semnificatie atribuie materiei si care sunt scopurile si atitudinile lor fata de invatare.


4. Elevii sunt mai putin interesati atunci cand sunt fortati sa faca ceva si mult mai entuziasmati cand au si ei un cuvant de spus.

Oamenii reactioneaza negativ atunci cand sunt obligati sa faca ceva si reactioneaza pozitiv atunci cand pot alege. Sistemul de invatamant ar functiona mult mai bine daca elevii ar putea face alegeri in procesul de invatare.


5. A lua o nota buna la un test nu inseamna ca invatarea a avut loc.

Testele, indiferent de forma lor, au multe limitari, multe evaluand memoria mecanica a elevului si viteza de raspuns si prea putin dand ocazia copilului sa contribuie creativ la raspuns sau sa demonstreze ca a inteles materia. Astfel, ajungem la situatia in care o scoala poate obtine rezultate bune la teste, insa calitatea si nivelul la care se face predarea pot fi foarte scazute.


6. Elevii tind sa reuseasca in domenii in care se simt “confortabil” emotional.

Numeroase studii au vorbit despre faptul ca elevii invata mai bine atunci cand se simt in largul lor. Rezultatele scolare bune apar atunci cand copilul este adaptat emotional si social, dar foarte putine scoli incurajeaza cadrele didactice sa ii ajute pe copii din acest punct de vedere. In schimb, in prezent accentul este pus de multe cadre didactice pe disciplina si autoritate in fata elevilor.


7. Ne dorim ca elevii sa se dezvolte nu doar academic.

Majoritatea dintre noi suntem de acord cu aceasta idee, dar in practica, atat la scoala cat si acasa, le cerem copiilor sa isi imbunatateasca doar rezultatele scolare, prin teme pentru acasa sau pregatire suplimentara.

Ramane prea putin timp si energie pentru sprijinirea dezvoltarii copilului din punct de vedere fizic, emotional, social, moral sau artistic.


8. Doar pentru ca o lectie este mai grea, nu inseamna ca este mai buna.

Se stie ca sarcinile date elevilor nu trebuie sa fie prea usoare, pentru ca e contraproductiv, insa nu trebuie sa fie nici prea grele. Cadrele didactice trebuie sa gaseasca un echilibru intre provocare si angajament, rigurozitate si perseverenta in invatare.


9. Elevii nu sunt adulti in miniatura.

Auzim frecvent adulti care vor sa isi ajute copiii “sa se pregateasca pentru scoala” si care sunt de acord ca la gradinita ar trebui sa se puna accentul pe invatarea abilitatilor care se invata in clasa intai. Asemenea abordare face mai mult rau copiilor, care la varste mici pur si simplu au nevoie de alt fel de activitati. Pentru o dezvoltare optima, copiii mici au nevoie de oportunitati de joaca si explorare singuri, dar si in grup, nu de educatie traditionala in care li se cere sa stea in banca 40-50 minute si sa urmeze instructiuni.


10. Substanta conteaza mai mult decat etichetele.

Dincolo de denumiri care suna bine se pot ascunde idei prea putin productive. De exemplu, ”reforma educatiei” nu inseamna intotdeauna imbunatatire, ci de multe ori asimilarea unor idei noi fara a testa daca acestea vor avea rezultatele dorite sau daca se potrivesc contextului social si cultural in care vor fi aplicate.


Asadar, domeniul educational este plin de controverse, practici si politici care uneori pot face mai mult rau decat bine. E important sa cunoastem aceste adevaruri despre educatie pentru a crea un sistem performant care sa fie in primul rand in folosul elevilor.


Acum aveti ocazia sa-l revedeti pe Alfie Kohn, unul dintre cei mai cunoscuti speakeri internationali pe teme de parenting si educatie, intr-o noua conferinta “Parenting neconditionat”.

Citeste si Opt prejudecati populare despre scoala si invatare.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe