Atelier de scriere creativa- Bomboane speciale
Exercitiul nu s-a limitat doar la atat, ci, la grupele de copii mai mari, am apelat la doua tipuri diferite de text – reteta de bucatarie si povestea- pe care le-am folosit „incrucisat”: am scris o poveste dupa tiparul de text specific bucatariei. Astfel am obtinut retete simple pentru diferite sortimente de bomboane sau adevarate povesti, lungi si palpitante, asa cum cere acest gen de text.
Pentru ca totul sa fie mai provocator, chiar am creat, la final, intr-un adevarat laborator de dulciuri, toate bomboanele speciale pentru care s-au scris retetele- povesti (sau povestile-retete). Apoi le-am dat in dar.
Cum am procedat
Primul pas
Am pornit de la o comparatie intre cele doua tipuri de texte: povestea si reteta de bucatarie. Am stabilit trasaturile, formulele specifice, eventualele elemente comune.
Urma, apoi, sa scriem povestea bomboanelor tinand cont de elementele necesare intr-o reteta:
- Ingrediente
- Cantitati
- Mod de preparare
Al doilea pas: Ne-am apucat de povesti!
1. Intai am inventat sortimentele de bomboane:
- cu crema de bucurie
- cu aroma de timp liber
- cu praf de stele si lichior de trandafiri
- cu crema de recunostinta si fulgi de „multumesc”
si multe, multe altele
2. Apoi am creat o lista de ingrediente inexistente, dar atat de necesare bomboanelor speciale! Aici, creativitatea copiilor n-a avut granite. Asa am ajuns sa „descoperim” praful de multumire, gemul de stele coapte, serbetul din fulgi de nori, frisca de zapada, pulberea de lumina si multe, multe altele.
3. Pasul trei a fost sa inventam noi unitati de masura. Se stie ca reusita oricarei retete tine de exactitatea cantitatilor. Prea mult dintr-un ingredient, ori prea putin din altul poate compromite intregul preparat. Asa ca, precizia a fost necesara.
Printre unitatile de masura inventate pentru retetele bomboanelor speciale se numara:
- degetarul
- caciulita unui spiridus
- frunza de salcam
- palma unui copil
- paharelul piticului
- cupa unui ghiocel
4. Partea retetelor de bmboane pe care am dezvoltat-o cel mai mult a fost „Modul de preparare” . Aici, din nou, copiii au avut libertatea totala, iar creativitatea lor n-a avut limite. Incepand cu modul in care se procurau ingredientele, continuand cu peripetiile prin care trebuie sa treaca cel care vrea sa faca un anumit tip de bomboana, ori cu ajutoarele de care are nevoie de-a lungul prepararii, cu succesiunea de operatiuni pe care trebuie sa o urmeze intocmai, totul a fost „de poveste”.
De exemplu:
- Compozitia bomboanei cu crema de iubire se amesteca pana cand ti se pune un fluture pe nas
- Praful de stele se aduna doar la ora 2.45minute si 14 secunde (nu mai devreme, nu mai tarziu!)
- Compozitia bomboanei cu aroma de timp liber se tine la cuptorul sufletului, nici mult, nici putin, in timp ce canta greierii.
Povestile bomboanelor speciale au iesit una mai dulce decat cealalta, astfel incat ne e greu sa alegem una singura spre a exemplifica. Va trebui sa ne credeti pe cuvant!
Am dat ca exemplu, insa, o reteta simpla, a unei fetite de clasa a doua, semn ca exercitiul n-a fost deloc complicat.
Cat despre bomboane, ele au fost „preparate” din fasii lungi de carton, pe care l-am rulat in tehnica quilling. Am modelat fasiile de carton in diferite forme, apoi „am ornat” cu diferite elemente decorative obtinute cu ajutorul perforatoarelor. Bomboanele speciale, in cutiute frumos decoarte, impreuna cu povestea-reteta au fost date mamelor de 8 martie. |
Va invitam sa va lasati inspirati de cele de mai sus si sa creati propriile sortimente de bomboane si propriile povesti!
Raluca Ardelean Coordonez cercul de scriere creativa de la Palatul Copiilor din Timisora de 12 ani, unde lucrez cu copii de la clasa I pana la liceu. Nu fac altceva decat sa provoc copiii la joaca, sa le dau curaj sa se exprime si ii las sa spuna ce simt. Iar rezultatele sunt mai intotdeauna minunate. |
Comentează:3 comentarii
prof. inv primar Stanescu Maria Liana
Prof. Laura-Lia Bălaj