characters characters

Tehnici de incepere a lectiilor

Propus de: SuntParinte.ro   |   09 septembrie 2019    |   7506 vizualizări

Varsta: 6 - 11 ani, 11 - 15 ani.

tehnici de incepere a lectiilor
Multi profesori stiu ca felul in care incepe ora poate dicta destul de mult felul in care va decurge si se va incheia. Tehnicile prin care cadrele didactice incep lectiile pot influenta cat de atenti cat de cooperanti si cat de implicati vor fi acestia in ora.

O metoda clasica prin care cadrele didactice incep orele este de a anunta obiectivele lectiei: „Astazi vom invata despre...”. Desi este o modalitate logica de a incepe ora, exista si alte tehnici care pot fi eficiente. Iata cateva dintre acestea.

Poti descarca infograficul de mai sus in format pdf de aici.

Ideile urmatoare sunt potrivite in clasa, dar pot fi adaptate si acasa, cand vrei sa trezesti curiozitatea copilului pentru un anumit subiect.

Citeste si:

Tehnici de incheiere a lectiei

Metode de predare care mentin atentia copiilor


Intrebarile pregatitoare

Ne referim nu la intrebarile despre lectiile anterioare, la care copiii stiu (sau ar trebui sa stie) deja raspunsurile, ci la intrebari la care acestia nu cunosc raspunsurile. Intrebarile la care copiii inca nu stiu raspunsurile au mai multe avantaje:

  • permit elevilor sa isi faca o idee despre materialul pe care il vor invata
  • ajuta la reducerea supra-increderii (efectul Dunning-Kruger) pe care unii copii o au fiindca ei considera ca stiu deja totul.
  • creeaza un sentiment de curiozitate si implicare prin captarea atentiei elevilor.

Cand elevilor li se adreseaza intrebari la care nu stiu raspunsurile, vor incerca sa le gaseasca si vor fi mai deschisi catre informatiile (lectia in sine) care ii duc la aceste raspunsuri.

Desi pare o strategie nu foarte productiva, studiile arata ca elevii retin mai bine cu 50% informatiile predate prin materiale video in urma unor intrebari pregatitoare decat daca lectia incepe fara astfel de intrebari.

Un obiect/mai multe obiecte care au legatura cu subiectul lectiei

La clasele mai mici, cadrele didactice pot incepe ora aducand un obiect legat de subiectul lectiei. Este o idee potrivita pentru orele de stiintele naturii si matematica, istorie sau chiar limba romana (daca obiectul are legatura cu subiectul unei carti, de exemplu). Profesorul poate imparti obiectele copiilor si ii poate intreba ce cred ca sunt sau pentru ce sunt utile sau poate atrage atentia copiilor asupra obiectului adus si ii poate intreba ce cred ca este sau de ce l-a adus. Urmeaza apoi introducerea in lectie (explicatia legaturii dintre obiect si lectia pe care o vor invata).

Participarea la o dezbatere sau la un sondaj

Potrivita mai ales pentru clasele mai mari (gimnaziu sau liceu) si pentru orele care incurajeaza gandirea critica (stiinte sociale, educatie civica, istorie, dar si limba romana sau limbi straine), aceasta tehnica ii implica direct si rapid pe copii intr-o problema care urmeaza sa fie discutata in lectie. Este o modalitate frumoasa de a-i face pe copii sa simta ca parerile lor conteaza, dar si de a-i ajuta sa formuleze verbal argumente si contraargumente. Este bine ca profesorul sa aiba controlul asupra discutiei si sa o incheie cu o concluzie relevanta pentru lectia care urmeaza.

Exercitiu colectiv de scriere

O alta metoda prin care pot fi incepute lectiile este ca profesorul sa scrie pe o foaie de hartie o intrebare, iar elevii sa raspunda pe rand la ea, pe aceeasi foaie. Poate fi aplicata si invers: profesorul scrie un subiect sau o notiune pe foaie, iar elevii scriu intrebarile pe care le au despre acesta sau ideile care le trec prin minte referitoare la acestea. Este important ca intrebarea sa fie una deschisa, la care nu se raspunde doar cu DA sau NU (sau, daca profesorul vrea sa faca un sondaj rapid de opinie, poate adresa si o astfel de intrebare). Exemple de intrebari deschise: Care este figura ta de stil preferata? Daca ai fi un scriitor, ce gen literar ai scrie? Care este poezia ta preferata de Eminescu? Care crezi ca este cel mai important principiu pentru un sistem democratic? etc.


Apeland la tehnologie si internet

Profesorii pot incepe ora cu un fragment de lectie online, cu un material video, cu o postare de pe Twitter, Instagram sau Facebook, de la care copiii sa inceapa o dezbatere.

Jocurile de memorie

Recapitularea rapida a lectiei anterioare poate fi o metoda eficienta de incepere a lectiei daca testarea nu este intotdeauna notata sau sanctionata. In caz contrar, stresul repetat al situatiei de evaluare poate duce la scaderea motivatiei copiilor de a se implica in continuare in lectie. Poate fi vorba de teste scurte, teste cu raspunsuri multiple sau pur si simplu a raspunde la intrebari. Este important ca elevii sa primeasca feedback imediat, iar raspunsurile gresite sa nu fie sanctionate, ci corectate si explicate.

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Luminita Murariu
    Luminita Murariu    15.09.2019 - 10:09
    Un material succint care poate eficientiza activitatea la clasă. Frumos gândit pentru elevi de toate vârstele. felicitări!

Citeste si alte articole din aceasta tema

Mai multe