characters characters

"Asta nu e o lectie. Mana sus cui nu i-a placut filmul" - altfel de educatie pentru liceeni

12 noiembrie 2009    |   531 vizualizări
 

Ambasada Frantei a avut initiativa organizarii unui curs de educatie cinematografica pentru liceenii romani, asa cum exista in Franta de 10 ani. Initial era nevoie pentru proiectul-pilot de trei licee. S-au inscris opt. Primul film din “programa” anului scolar 2009-2010 este “Monstrul”/ “The Host”, de Joon-ho Bong. Vor urma “La Cérémonie”, de Claude Chabrol (ianuarie-februarie 2010), si “Moartea domnului Lazarescu”, de Cristi Puiu (martie-aprilie 2010). Ieri, 60 si ceva de elevi ai Liceului Pedagogic din Alexandria au venit dupa ore la Institutul Francez din Bucuresti ca sa vada “Monstrul” si sa discute despre el cu regizoarea Iulia Rugina.
 
Elevii sunt din clasele a IX-a si a X-a. Le place filmul, vorbesc intre ei in timpul proiectiei si rad cand e cazul. Ca sa ii obisnuiasca pe tineri cu sala de cinema, Ambasada Frantei a pus o taxa de 5 lei la intrare. Cea care sta de vorba dupa proiectie cu elevii si ii ajuta sa inteleaga filmul este tanara regizoare Iulia Rugina. Au mai acceptat sa se implice in proiect: Mihai Chirilov, Catalin Cristutiu, Marian Crisan, Tudor Giurgiu, Tudor Jurgiu, Cristian Mungiu, Paul Negoescu, Cristi Puiu, Adrian Sitaru, Alexandru Solomon, Alex. Leo Serban si Ioana Uricaru.  

Discutia de o ora de dupa proiectie nu e totul. Ambasada a pus la dispozitia profesorilor material de studiu (dosare de analiza) cu punctele pe care e indicat sa le atinga in discutia cu elevii. Inaintea proiectiei, acestia sunt familiarizati cu elementele de baza ale limbajului cinematografic.

Li se explica, de pilda, de catre profesor care sunt incadraturile (gros-plan, plan mediu, plan general etc). Dupa ce elevii vad filmul, urmeaza trei ore in care il aprofundeaza. O ora dureaza discutia cu un cineast roman, celelalte doua consumandu-se la clasa. Atat profesorul, cat si cineastul care sustine discutia sunt liberi sa foloseasca dosarele de studiu ca punct de plecare al unei abordari proprii.

Aceste ore de educatie cinematografica desfasurate la noi sub titlul “Éducation à l'image” au in Franta o traditie de 10 ani, antrenand zeci de licee si mii de elevi. In fiecare “programa” anuala e inclus un film din cinematografia mondiala, unul din cinematografia franceza, iar al treilea din cinematografia locala.

“Sa nu credeti ca asta e o lectie. Mana sus cui nu i-a placut filmul”, a inceput Iulia Rugina discutia de dupa proiectie. Daca la inaugurarea proiectului, saptamana trecuta, elevilor de atunci nu le prea placuse “Monstrul”, elevilor din Alexandria le-a placut si chiar au fost dispusi sa-l discute.

“Lumea spune despre cei care lucreaza in domeniu ca se uita altfel la filme. Nu e adevarat”, i-a incurajat Iulia Rugina pe liceeni, antrenandu-i intr-o discutie care a plecat de la ce le-a placut si ce nu le-a placut in film, a continuat cu argumente, cu identificarea straturilor de sens ale filmului, caracterizarea personajelor prin amanunte definitorii, discutarea finalului, a tonului regizoral, a simpatiei resimtite de liceeni pentru eroi samd.  
 

 
 
Iulia Rugina vorbeste pe limba elevilor, iar acestia prind curaj. O eleva recunoaste ca nu se astepta ca filmul sa fie un horror care se termina cu binele invingand raul, “pentru ca asta se intampla in filmele de duzina.” Din cultura ei, stie ca “filmele coreene nu sunt facute dupa modelul american”. O alta isi “tradeaza” prietena si spune cu voce tare ca aceasta scrie un roman, “Vampirul indragostit”, inspirat probabil de seria “Twilight”.  
 
Profesorii au fost pregatiti de un specialist francez  
 
Reactia elevilor e peste asteptarile organizatorilor. Iulia Rugina era de acord la inceput ca “Monstrul” nu e un film usor. Dar tocmai asta e sarcina celui care modereaza discutia, de a-i face pe elevi sa inteleaga din aproape in aproape elementele care fac dintr-un film bun un film bun.  

“Ce am facut noi azi e un exercitiu pe care va recomand sa-l faceti de cate ori vedeti un film. Adica sa incercati sa va explicati de ce v-a placut sau de nu v-a placut filmul. Dar sa nu uitati ca un film trebuie, in primul rand, sa te emotioneze”, si-a incheiat Iulia Rugina pledoaria.  

Liceele inscrise in programul-pilot demarat in 4 noiembrie sunt: Scoala Centrala, Liceul “Jean Monnet” , Liceul francez “Anna de Noailles”, Colegiul National “Gheorghe Lazar”, Colegiul National “Mihai Eminescu”, Colegiul National “Spiru Haret” si Colegiul National “Tudor Vianu” - toate din Bucuresti, precum si Liceul Pedagogic “Mircea Scarlat” din Alexandria.  

Pregatirea profesorilor implicati a durat trei zile si a fost facuta de catre Nicolas Chaudagne, din partea ACRIF (Association de cinémas de recherche d'Ile-de-France).

Organizatorii programului sunt: Ambasada Frantei la Bucuresti - Services de coopération et d'action culturelle, ACRIF - Association de cinémas de recherche d'Ile-de-France, Ministerul Educatiei si Cercetarii (Romania), Centrul National al Cinematografiei (Romania), Societatea Culturala NexT, Cinema “Elvira Popescu” si cinematografele Studio, Union si Europa.

Sursa: www.hotnews.ro

 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu