characters characters

Proiect de educare a liceenilor despre „fake news” sau stirile false

25 aprilie 2018    |   584 vizualizări

Varsta: 15 - 18 ani.

media literacy
„Gaina care a nascut pui vii”, un proiect de media literacy initiat de Ana-Maria Diceanu, specialist in comunicarea de criza si jurnalistul Tudor Musat alaturi de scoala de Valori & WizeGen isi propune sa ajunga anul acesta la 1000 de elevi din toata tara pentru a-i ajuta sa descifreze corect mesajele din media de astazi.


Lidl Romania sustine scoala de Valori in acest proiect, prin programul sau de grant-uri „impreuna cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl Romania, va fi lansat anul acesta un ghid pentru profesori, astfel incat acestia sa poata continua educarea tinerilor in vederea intelegerii fenomenului de fake news si dezvoltarea unei gandiri critice care sa ii ajute la depistarea acestora. De asemenea, proiectul o sa se adreseze si profesorilor, scoala de Valori & WizeGen, organizand workshop-uri pentru acestia. Intalnirile o sa ofere profesorilor instrumentele necesare pentru ca acestia sa continue discutiile despre fake news si consumul responsabil de mass media la clasa.


„Tinerii si social media sunt ca Bonnie si Clyde, nedespartiti, dar letali in combinatie daca se pierd cu firea. in acest context mi se pare esential ca tinerii sa invete sa descifreze corect un mesaj, o informatie si sa inteleaga ca sunt responsabili atunci cand dau share. Vorbim cu elevii inclusiv despre puterea social media in fenomenul cyberbullying, atat de des intalnit in randul acestora”, a spus Ana-Maria Diceanu, specialist comunicare.

La intalnirile cu Ana-Maria Diceanu si Tudor Musat elevii invata cum sa citeasca stirile, cum sa depisteze stirile false, cum sa dea share unei informatii in mod responsabil si de asemenea, cum facem content in social media fara sa lezam pe nimeni.


Ce intrebari sa isi puna pentru a verifica veridicitatea informatiilor pe care le citesc, care este diferenta intre stire si advertorial, cum iau nastere stirile, care este diferenta intre mass-media si social media si ce inseamna sa fii responsabil in social media, sunt alte teme pe care cei doi le aduc in fata tinerilor.


“Cred ca jurnalistii responsabili ar trebui sa fie primii care sa faca transparent modul in care se selecteaza si se prezinta stirile, sa arate limitele unui act jurnalistic, atunci cand e cazul si sa-si indemne publicul sa se informeze din mai multe surse. Poate parea un sacrificiu comercial, dar pe termen lung va produce cititori si telespectatori avizati, carora le va fi mai usor sa descifreze hatisul informatiilor si sa ia decizii in cunostinta de cauza. Iar toate acestea cred ca trebuie sa se intample cat mai curand, fie ca vorbim de tineri de varsta liceului sau chiar a scolii generale – de aici demersul nostru,” spune Tudor Musat.


Programul se va desfasura anul acesta in liceele partenere Asociatiei scoala de Valori. 2 pana la 6 ateliere per liceu, centrate pe educatie experientiala, vor fi livrate elevilor intr-o maniera atractiva, practica si inspirationala. Programul nu implica vreun cost din partea participantilor. Elevii vor avea ocazia sa intre in contact cu cele mai actuale notiuni referitoare la media literacy, redactand revista/ziarul liceului prin intermediul know how-ul infuzat pe parcursul atelierelor de cei 2 traineri.


„Noile tehnologii (animatiile digitale, jocurile tot mai intuitive, realitatea augmentata, inteligenta artificiala, proiectoarele holografice etc) au creat noi limbaje de comunicare si un univers aparte. Platformele new media fac posibila comunicarea in online, construiesc reputatie si identitate virtuala, si tot mai multa transparenta si vizibilitate in viata noastra. Acum, adevarul poate fi alterat cu usurinta. Oricine poate filma sau fotografia un eveniment, poate scrie si posta anunturi despre orice si poate face ca lucrurile sa para altfel decat sunt in realitate. De aceea, este important sa devenim mai sceptici, mai deschisi la a analiza situatiile curente din mai multe perspective, si mai pregatiti in a ne dezvolta capacitatea de a intelege semnificatiile informatiilor la care ne auto-expunem. Acum, ca niciodata, este important sa ne dezvoltam abilitatea de a decoda vaste cantitati de date si a le traduce in concepte abstracte si a face conexiuni rapide. Este timpul sa invatam cum sa filtram informatia in functie de importanta sa si cum sa ne folosim la maxim resursele cognitive. Cu mic cu mare, este imperativ sa invatam cum sa recunoastem o stire reala, sa aflam ce este acela un advertorial sau ce este publicitatea. Consider ca acest proiect este obligatoriu pentru educatia fundamentala a oricarui roman, indiferent de varsta pe care o are.” spune Silvia Bogdan, Managing Partner @ WizeGen.

# # #

Despre scoala de Valori & WizeGen

Scoala de Valori este o organizatie nonguvernamentala moderna ce are ca viziune dezvoltarea unei societati bazate pe valori prin educatie inovativa. Punem sub semnul intrebarii granitele educatiei traditionale si cream oportunitatea persoanelor de a accesa informatii de valoare, experiente de formare a caracterului, de a interactiona cu modele pozitive si de a avea expunere internationala, cu scopul de a creste responsabilitatea personala si controlul fiecaruia asupra alegerilor personale (www.scoaladevalori.ro).


WizeGen este un business social specializat in crearea de ecosisteme de invatare in companii, care fac posibila colaborarea eficienta si inspirata intre Baby Boomers, Generatia X, Millenials si Generatia Z. Dezvoltam produse educationale integrate, care pregatesc organizatiile sa-si creeze strategii inteligente, metodologii de lucru versatile si procese sofisticate, dar usor de aplicat, perfect adaptate noilor generatii. Avand peste 8 ani de expertiza in proiecte educationale si de cercetare a tinerei generatii, in care am contribuit la evolutia a mai mult de 30.000 de adolescenti si studenti si a zeci de organizatii partenere, astazi oferim companiilor consultanta in regandirea modelului de business, din perspectiva armonizarii lucrului intre generatii. Asociatia scoala de Valori este membru fondator si actionar al WizeGen.


Noi, la scoala de Valori si WizeGen, cautam cele mai relevante insight-uri despre generatii, cu scopul de a crea contexte potrivite in care tinerii si adultii se bucura real de lucrul impreuna, fac schimb de valoare si isi dezvolta deliberat propriile procese de invatare pe parcursul intregii vieti.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu