characters characters

Cum va fi aplicata legea impotriva bullying-ului/violentei psihologice la scoala

11 iunie 2020    |   1602 vizualizări

Varsta: 3 - 6 ani, 6 - 11 ani, 11 - 15 ani, 15 - 18 ani.

legea anti bullying/violenta psihologica la scoala
Ministerul Educatiei si Cercetarii si specialistii cooptati in grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit si combatut bullying-ul in spatiile destinate invatamantului. Normele au fost aprobate prin ordin de ministru si publicate in Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrand in vigoare odata cu publicarea acestuia.

Obiectivul normelor metodologice este sa faciliteze crearea unui climat sigur si pozitiv in unitatea de invatamant, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru invatare si asigurarea starii de bine a anteprescolarului/prescolarului/elevului in unitatea de invatamant.

De asemenea, normele metodologice ofera un instrument de lucru pentru profesionistii care lucreaza cu anteprescolarii/prescolarii/elevii din sistemul educational, familiile copiilor, autoritatile responsabile cu protectia copilului impotriva violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying si cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori si/sau copiilor cu un comportament agresiv. Promovarea activitatilor de prevenire si combatere a tuturor formelor de bullying si cyberbullying in sistemul educational preuniversitar este un alt obiectiv urmarit, dublat de identificarea, semnalarea si interventia, in echipa multidisciplinara, in situatiile de violenta psihologica-bullying si cyberbullying.

Astfel, pentru reducerea ratei de prevenire a violentei psihologice-bullying, in fiecare unitate de invatamant va fi infiintat un grup de actiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Intre acestia se vor regasi directorul unitatii de invatamant, profesorul consilier scolar, trei cadre didactice formate in problematica violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying, doi sau mai multi reprezentanti ai elevilor, un reprezentant al parintilor, reprezentanti ai autoritatii locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea si solutionarea faptelor de bullying comise intre elevi, prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice.

Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a introduce in Regulamentul de Ordine Interioara (ROI) obiectivul „scoala cu toleranta zero la violenta”. In plus, pentru a veni in sprijinul cadrelor didactice, in perioada urmatoare, Ministerul Educatiei si Cercetarii va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de invatamant, privind modul de interactiune si de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying.

Mai mult, implementarea planului anti-bullying, la nivelul fiecarei unitati scolare, presupune:

a) activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;

b) masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;

c) proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying;

d) responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;

e) organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying;

f) atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;

g) activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul anti-bullying si ale eficientei grupului de actiune.

h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullyingul.


Pentru a face cunoscute modalitatile de interventie in cazul de bullying, incepand cu anul scolar 2020-2021, unitatile de invatamant preuniversitar pot afisa infografice accesibile tuturor copiilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar si parintilor.


Interventia cadrelor didactice in situatiile de bullying din unitatile de invatamant este disponibila mai jos.
legea impotriva bullying-ului interventia cadrelor didactice


Legea de prevenire si combatere a bullying-ului, completata de normele metodologice, este rodul unei colaborari sustinute, timp de 3 ani, a tuturor stakeholderi-lor existenti in Romania, reprezentanti ai statului si ai societatii civile: Ministerul Educatiei si Cercetarii, Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii (ANDPDCA), Serviciul de Analiza şi Prevenire a Criminalitatii din Politia Capitalei, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Consiliul National al Elevilor, Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Parintilor Isteti, Itsy Bitsy si Simona Ciff.


Sursa: Edu.ro


*Sursa foto: Freepik.com

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu