characters characters

Cladirile moderne ii tin pe copii la școala

10 mai 2010    |   410 vizualizări
Britanicii investesc miliarde de lire sterline in reconfigurarea scolilor, dupa ce cazul Kingsdale a pus bazele unei noi filosofii in sistemul de educatie. In timp ce politicienii si sindicatele din Romania se cearta pe salarii, britanicii au descoperit ca arhitectura si designul scolii sunt mai importante pentru un invatamant performant.

In 1998, scoala Kingsdale, din Londra, era una dintre cele mai slabe din intreaga Marea Britanie - peste 280 de excluderi (dintre care 30 erau permanente) si un procent de numai 15% din elevi cu note decente. Zece ani mai tarziu, 70% din elevi aveau note bune, iar exmatricularile disparusera.

Schimbarea nu s-a produs prin inlocuirea profesorilor sau introducerea unor metode noi de predare, ci prin construirea unui nou imobil. In 1999, firma De Rijke Marsh Morgan (dRMM) a castigat licitatia pentru reconstruirea scolii Kingsdale, cu un proiect de 30 de milioane de lire sterline care avea sa nasca o noua filosofie in domeniu.

Secretul Kingsdale
Arhitectii au apelat la experti din invatamant, au studiat istoria educatiei si asa au inteles ca nu poti obtine performante deosebite in scoli construite potrivit principiilor pedagogice valabile acum cateva decenii. Mai mult, designul si atmosfera formeaza atitudini si comportamente, fie ca e vorba de o scoala moderna sau o catedrala veche.

In final, proiectul lor a dus la un nou model de scoala, care a inspirat toate firmele angrenate ulterior in renovarea scolilor. Au conceput un fel de curte interioara, cu iarba in loc de podea si plafon din sticla, unde elevii pot socializa, pot lua masa si pot organiza tot felul de activitati.

Peste tot patrunde lumina naturala, fiindca asta ii ajuta pe elevi sa se concentreze, potrivit specialistilor. Clasele sunt asezate de o parte si de alta a atriumului si au pereti din sticla spre zona interioara, ceea ce permite o supraveghere pasiva, fara sa fie nevoie de camere video.

Pentru clase s-a renuntat la modelul victorian, cu siruri de bancute orientate spre latura unde se afla catedra, fiindca lectiile presupun interactiune permanenta.

De aceea s-a optat pentru modelul celular. In urma succesului Kingsdale, guvernantii au hotarat sa investeasca mai multe miliarde de lire sterline in reconstruirea tuturor scolilor secundare. Asa a aparut programul „Scoli pentru viitor".

Scoala fara usi
Arhitectul Philip Marsh, care a lucrat la Kingsdale, este incantat ca poate pune in practica una dintre cele mai provocatoare idei ale arhitecturii de acest gen: scoala unde clasele nu au usi. Firma dRMM a castigat licitatia pentru o scoala unde invata copii cu handicap auditiv, astfel incat va putea experimenta o noua formula arhitecturala.

Articol complet: www.adevarul.ro
 

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu