characters characters

3/19 - Propozitia
Clasa a IV-a    Romana

20 decembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa defineasca notiunile de propozitie, propozitie simpla/dezvoltata, propozitie afirmativa/negativa.
    (Exemplu 1: cu ajutorul intrebarilor orientative, defineste propozitia ca fiind o comunicare cu un singur predicat; Exemplu 2: defineste propozitia simpla ca fiind propozitia alcatuita doar din subiect si predicat, iar propozitia dezvoltata avand in alcatuire, pe langa subiect si predicat, una sau mai multe parti secundare de propozitie; Exemplu 3: identifica propozitiile afirmative sau negative dupa forma predicatului, cele ce includ in predicat cuvantul „nu” fiind propozitiile negative);
  • Sa recunoasca, pe exemple concrete, tipurile de propozitii invatate: simple sau dezvoltate, enuntiative, interogative sau exclamative, afirmative sau negative.
    (Exemplu: spune ca propozitia Bunicul nu merge cu autobuzul este o propozitie dezvoltata, enuntiativa, negativa);
  • Sa formuleze propozitii enuntiative, afirmative si negative.
    (Exemplu:. Pinocchio spune deseori minciuni. – propozitie enuntiativa afirmativa; Pinocchio nu spune intotdeauna adevarul. – propozitie enuntiativa negativa);
  • Sa transforme propozitiile simple in propozitii dezvoltate si propozitiile negative in propozitii afirmative.
    (Exemplu: transforma propozitia. Maria nu citeste. ( propozitie simpla, negativa) in Maria citeste o carte interesanta despre animale salbatice. ( propozitie dezvoltata, afirmativa);
  • Sa formuleze oral sau in scris propozitii interogative, enuntiative si exclamative pe baza unui text citi.
    (Exemplu: in cazul unui text narativ de mica intindere din universul copilariei);
  • Sa formuleze ideile principale ale fragmentelor unui text sub forma de propozitii enuntiative sau interogative.
    (Exemplu: in textul La Medeleni ,de Ionel Teodoreanu ideea principala extrasa din primul fragment o poate formula astfel: „Danut este trist.” sau astfel: „Care este starea de spirit a lui Danut?”);
  • Sa initieze si sa mentina dialoguri pe diverse teme (Exemplu: inceputul scolii, vacanta de vara, activitati extrascolare, jocuri preferate) respectand anumite conditii (Exemplu: foloseseste numai propozitii dezvoltate, sau foloseste alternari de propozitii afirmative si propozitii negative, sau fiecare propozitie enuntiativa este urmata de o propozitie exclamativa etc);
  • Sa utilizeze, la scrierea dupa dictare, semnele de punctuatie corespunzatoare intonatiei propozitiilor.
    (Exemplu: punct, semnul intrebarii, semnul exclamarii, virgula, doua puncte, punctele de suspensie);

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa redacteze compuneri gramaticale in care propozitiile sa fie alcatuite respectand anumite conditii.
    (Exemplu: Alcatuieste o compunere despre vacata mare in care toate propozitiile sa fie dezvoltate afirmative enuntiative si exclamative);
  • Sa alcatuiasca propozitii dupa scheme date.
    (Exemplu: Alcatuieste propozitii dupa schema urmatoare: S+ p.s.+ P + p.s. (Mata blanda zgarie rau.).

Comentează:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu