characters characters

3/15 - Pozitii spatiale
Grupa mica    Matematica

11 noiembrie 2013   
1. Confunda pozitia ”in fata”/”in spate” cu ”langa”. (Exemplu: daca i se cere sa aseze masinuta in fata dulapului, o asaza langa dulap, alaturi, fara a fi atent la care este fata dulapului si care este spatele.)

De abia la aceasta varsta, copilul tau incepe sa inteleaga relatiile spatiale dintre obiectele din mediul inconjurator. El nu realizeaza deocamdata care ar fi „fata” sau ”spatele” unui dulap cu laturi asemanatoare, ale unei cutii sau ale unei mese, asa cum ii este foarte clar ce inseamna ”in fata” sau ”in spatele” copilului, ”in fata” sau ”in spatele” masinii.


Ce poti face ca parinte:

  • Il poti ajuta sa descopere mai bine spatiul inconjurator implicandu-l in diverse activitati din casa: sa aseze obiecte in biblioteca, in camara sau in curte, sa aduca obiecte din baie, din dormitor sau din dulap, dupa ce i se spune pozitia acestuia. A face ordine in camera sa si a aseza jucariile la locul lor nu vor fi insa la fel de interesante ca asezarea unui pachet de malai in dulapul din camara sau aducerea farasului/maturii din spatele casei. Activitatile ”de oameni mari”, cu ”lucruri de oameni mari” sunt mai atractive pentru cel mic. Implica-l cu incredere si ajuta-l sa invete din fiecare experienta pe care o traieste, descriind fiecare actiune.
  • Cere-i copilului sa-ti spuna care este pozitia diverselor obiecte sau persoane, atunci cand va plimbati, va jucati in parc, cand priviti fotografii mai vechi sau cand asteptati in masina, la semafor.



2. In viata cotidiana, foloseste cu greutate cuvinte care arata pozitia obiectelor. (Exemplu: in loc sa spuna ca a gasit fularul ”sub masa” sau papusa ”in spatele patului”, spune ca a gasit fularul ”la masa” sau arata cu degetul locul unde l-a gasit spunand ”aici” sau ”acolo”.)

Intelegerea relatiilor si a pozitiilor spatiale se realizeaza treptat pe masura ce sunt vazute si spuse. Prin folosirea repetata, in situatii diverse, a cuvintelor care arata pozitiile spatiale: pe-sub, sus-jos, in fata-in spate, in, langa, copilul tau isi va lamuri ce inseamna acestea. Pozitiile spatiale pot fi invatate doar in mod intuitiv, cu imaginea in fata. Cuvantul: ”pe”, ”sub”, ”jos”, ”langa” nu poate fi inteles decat atunci cand copilul tau vede in mod concret ce inseamna ”pe scaun”, ”sub pat”, ”langa dulap”.


Ce poti face ca parinte:

  • Poti incepe cu jocuri simple de pozitionare a jucariei pe care o prefera copilul tau, in camera. Exemplu: Il rogi sa aseze ursuletul pe scaun, apoi sub scaun, pe masa, apoi sub masa, pe pat si sub dulap si repeti de cateva ori asezarea pe si sub, pana ce copilul va intelege sensul lor, asezand efectiv si vazand ca cele doua pozitii pe si sub sunt opuse. La fel vei proceda cu celelalte perechi opuse: sus-jos, in fata-in spate.
  • Foloseste orice ocazie pentru a-l incuraja pe copilul tau sa spuna locul lucrurilor in spatiul inconjurator. Citirea povestilor din carti cu imagini poate fi un bun prilej de a exersa folosirea cuvintelor ce arata pozitia lucrurilor.
  • Jocurile de miscare sunt foarte indragite la aceasta varsta. Fie ca va jucati in casa sau afara, exprimarea pozitiei spatiale pe care o ocupa copilul sau jucaria sa, in raport cu alte obiecte din mediul apropiat sunt cele mai bune exercitii de invatare a acestor concepte. Uneori poate e obositor sa vorbesti atat, dar gandeste-te cate lucruri are de descoperit copilul tau. O lume intreaga!

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu