characters characters

9/15 - Numere si cifre de la 1 la 10
Grupa mare    Matematica

13 noiembrie 2013   
1. Intampina dificultati atunci cand numara ”inainte“ si „inapoi“, de la un punct al seriei (Exemplu: de la 5 la 9 sau de la 8 la 3).
Acest lucru se intampla cand numaratul este memorat mecanic. “Poezia”: 1, 2, 3, … nu mai poate fi spusa asa cum a fost invatata mecanic, iar copilul tau trebuie sa faca un efort de gandire si de consientizare a ordinii in care sunt asezate numerele.

Ce poti face ca parinte

  • Foloseste orice ocazie pentru a introduce numerele in conversatiile zilnice. Intreaba-l “Cate pasari ai colorat?”,Cate bomboane ai mancat?”, “Cati lei ai strans in pusculita?” etc.
  • Incurajeaza-l permanent sa numere obiectele din jurul (de exemplu: cati copii sunt in parc, cate pahare sunt pe masa, cate oua ati folosit pentru prajituri etc.).
  • Dupa ce si-a insusit numaratul in ordine, numarati pe sarite. Foloseste la inceput obiecte: jucarii, materiale din natura, pe care le asezati liniar orizontal sau vertical, apoi numarati fara suportul obiectelor. Poti numara alternativ impreuna cu copilul tau astfel: un numar spui tu, pe urmatorul el sau doua numere rostesti tu, urmatoarele doua numere, le spune el.
  • Invata-l jocuri de numeratie, insotite de miscare sau poezii si cantecele cu numere. Numaratul trebuie sa devina o obisnuinta, o prezenta zilnica in viata copilului. De aceea, trebuie sa o faci sa fie cat mai placuta, mai apropiata de joc, in forme cat mai diverse.

2. Recunoaste cu dificultate cifre din intervalul 5-10 (pe 5 il confunda cu 7 sau pe 6 cu 9).
Copilul tau intampina astfel de dificultati pentru ca nu si-a insusit pe deplin imaginea cifrei.

Ce poti face ca parinte

  • Ca parinte, poti sa-i asiguri contactul frecvent cu aceste simboluri matematice. Cumpara-i copilului tau carticele sau jocuri educative cu numere. Alege unele cu numere de la 1-10, atractive, suficient de mari, colorate, pentru a-i trezi interesul.
  • Lucrati impreuna fise de lucru in care se cere unirea cifrelor in ordine crescatoare, pentru a obtine un anumit desen.
  • Interesant pentru copil ar fi si prepararea unor biscuiti cu forme de cifre, scrierea cifrelor din frisca sau toping de ciocolata pe tarta preparata in casa.

3. Scrie unele cifre (3, 5, 7, 9) „in oglinda”, inversate.
La aceasta varsta, atat la copiii dreptaci, dar mai ales la copiii stangaci, scrierea cifrelor „in oglinda” este o etapa normala in invatarea acestora. Copilul tau se concentreaza mai mult pe a scrie cifra decat pe directia de scriere.

Ce poti face ca parinte

  • Poti exersa cu copilul tau scrierea cifrelor mai intai cu degetul in aer, pe nisip ori cu diferite instrumente de scris pe foaie velina sau dictando (spatii de 2-3cm).
  • Propune-i copilului sa realizeze carticele, in care sa foloseasca numere care reprezinta: varsta sa si a apropiatilor sai, numarul de personaje dintr-o poveste, numarul de jucarii sau de prieteni, numarul străzii pe care locuiti, numarul casei sau al apartamentului etc.

4. Descompune numerele cu dificultate (Exemplu: numarul 6, poate fi descompus in variate feluri: 5 si 1, 4 si 2, 3 si 3 etc).
Descompunerea numerelor se realizeaza intotdeauna cu ajutorul obiectelor si il va ajuta pe copilul tau mai tarziu in intelegerea si efectuarea adunarilor si scaderilor. Aceste tipuri de exercitii, de descompunere si compunere a unui numar, sunt o parte importanta in procesul de intelegere a conceptului de numar.

Ce poti face ca parinte

  • Poti exersa si tu cu el, jucandu-va astfel: Asezati 1-10 jucarii pe doua rafturi in cat mai multe feluri si descrieti actiunile pe care le faceti. Intrebati dupa fiecare exercitiu: “Cum mai poti sa faci?” si gasiti cat mai multe variante. Exemplu pentru cifra 5:
  •     pe primul raft 5 jucarii, pe celalalt nici una
  •     pe primul raft 4 jucarii, pe celalalt 1
  •     pe primul raft 3 jucarii, pe celalalt 2
  •     pe primul raft 2 jucarii, pe celalalt 3
  •     pe primul raft 1 jucarie, pe celalalt 4
  •     pe primul raft nicio jucarie, pe celalalt 5.

Exercitiul de descompunere trebuie urmat intotdeauna de cel de recompunere a numarului. Adica spune: 5 se formeaza din 3 si 2, copilul numara primele 3 jucarii, apoi continua numaratoarea cu celelalte 2 si ajunge astfel la numarul 5. Va puteti juca in acest fel cu biscuiti sau bomboane, cu scoici sau nuci, cu nasturi sau agrafe de birou.

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu