characters characters

10/12 - Masurare si masura
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
Este necesar ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul :

  • Sa ordoneze obiecte dupa lungimea, grosimea, masa sau volumul lor si sa ordoneze imagini, dupa derularea lor in timp.
    (Exemplu: Numeroteaza imaginile urmatoare in ordinea crescatoare a capacitatii lor:
  • Sa efectueze masuratori utilizand unitati de masura si instrumentele potrivite.
    (Exemplu: acasa, pentru a masura cantitatea de faina (in grame) dintr-o prajitura, foloseste cantarul de bucatarie, iar la piata, pentru a masura masa unui pepene (in kilograme) se foloseste balanta.)
  • Sa aprecieze dimensiunile, distanta, capacitatea, masa unor obiecte.
    (Exemplu: Cred ca pana la statia de autobuz sunt cam 300 m.);
  • Sa enumere multiplii si submultiplii unitatilor principale de masura si sa redea ordinul de marime al fiecaruia.
    (Exemplu:
    Submultiplii metrului: - decimetrul, 1m = 10 dm
    - centimetrul, 1m = 100 cm
    - milimetrul, 1 m = 1000mm
    Deci: 1m = 10dm = 100cm = 1 000mm);
  • Sa faca transformari ale unitatilor de masura prin inmultire si impartire cu 10, 100, 1000. (Exemplu: 5 km = ? msau 35 000 ml = ?dl 5 x 1000 = 5000(m) 35 000 : 100 = 350 (dl)
  • Sa plaseze in timp evenimente.
    (Exemplu:Astazi este 12 iulie. Peste o saptamana, adica vineri 19 iulie, voi pleca in tabara);
  • Sa utilizeze cunostinte despre masurarea timpului: citirea ceasului, reprezentarea pe ceas a orelor si minutelor, inregistrarea evenimentelor intr-un interval de timp.
    (Exemplu: scrie programul sau pentru o zi);
  • Sa afle perimetrele poligoanelor prin masurare si calcul.
    (Exemplu: Masoara, in milimetri, laturile poligonului urmator si calculaza perimetrul acesteia:

  • Sa recunoasca valoarea monedelor si a bancnotelor, sa faca schimburi echivalente cu sume de bani.
    (Exemplu:Pot plati 1 leu si 50 bani cu o bancnota de 1 leu si o moneda de 50 bani sau 3 monede de 50 bani);

  • Sa rezolve probleme folosind rezultatele masuratorilorefectuate si transformari ale unitatilor de masura.
    (Exemplu: Pentru a face dulceata de afine, mama a adaugat peste fructe 2 kg de zahar. Dupa inceperea fierberii a mai adaugat 450 g de zahar, apoi inca 550 g. Cate kilograme de zahar a folosit mama pentru a face dulceata?
    Rezolvare:
    Se efectueaza mai intai transformarile, pentru a se putea calcula in aceeasi unitate de masura:
    2 kg = 2 000 g
    Cantitatea de zahar folosita la dulceta este:
    2000 g + 450 g + 550 g = 3 000 g
    Cate kilograme s-au folosit? 3 000 g = 3 kg.)
    .

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa rezolve probleme combinate in care aplica metode diferite de rezolvare si unitati de masura.
    (Exemplu: La o petrecere, cantitatea de 6 l de suc a fost turnata in 26 de pahare de cate 200 ml si 300 ml. Cate pahare s-au folosit de fiecare fel?
    Rezolvare:
    Efectuam transformarile convenabile, pentru a lucra cu numere mai mici:
    6 l = 60 dl
    200 ml = 2 dl
    300 ml = 3 dl
    Folosim metoda falsei ipoteze: presupunem ca toate paharele sunt de 2 dl:
    Atunci cantitatea totala de suc (rezultata in urma presupunerii) va fi de: 26 x 2 = 52 dl
    Dar cantitatea reala de suc este de 60 dl, de unde rezulta o diferenta de 60 dl – 52 dl = 8 dl.
    Aceasta diferenta este rezutata de la diferenta de capacitate dintre un pahar mare si unul mic:
    3ml – 2ml = 1ml.
    Atunci, numarul paharelor de 3 ml va fi: 8 : 1 = 8, iar al celor de 2 ml va fi: 26 – 8 = 18.
    ).

Pentru a obtine performanta, se recomanda ca, la sfarsitul acestui capitol, copilul:

  • Sa rezolve probleme combinate in care aplica metode diferite de rezolvare si unitati de masura. (Exemplu: La o petrecere, cantitatea de 6 l de suc a fost turnata in 26 de pahare de cate 200 ml si 300 ml. Cate pahare s-au folosit de fiecare fel?
    Rezolvare:
    Efectuam transformarile convenabile, pentru a lucra cu numere mai mici:
    6 l = 60 dl
    200 ml = 2 dl
    300 ml = 3 dl
    Folosim metoda falsei ipoteze: presupunem ca toate paharele sunt de 2 dl:
    Atunci cantitatea totala de suc (rezultata in urma presupunerii) va fi de: 26 x 2 = 52 dl
    Dar cantitatea reala de suc este de 60 dl, de unde rezulta o diferenta de 60 dl – 52 dl = 8 dl.
    Aceasta diferenta este rezutata de la diferenta de capacitate dintre un pahar mare si unul mic:
    3ml – 2ml = 1ml.
    Atunci, numarul paharelor de 3 ml va fi: 8 : 1 = 8, iar al celor de 2 ml va fi: 26 – 8 = 18.).

Adauga tu primul comentariu:

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu