characters characters

10/12 - Masurare si masura
Clasa a IV-a    Matematica

22 noiembrie 2013   
Copilul intampina dificultati la transformarea unitatilor de masura: Cand inmulteste si cu cat? Cand imparte si la cat? Exemplu: 3 000 cm=? m 8 dam=? cm

Ce poti face ca parinte:

El trebuie sa stie ca o unitate mai mare se transforma in mai multe unitati mici.

  • Iata cateva activitati care il vor ajuta sa inteleaga acest lucru:
    Ia o sticla cu apa minerala din care ii torni apa intr-un pahar, lucru ce se repeta de mai multe ori in timpul zilei. Dintr-o unitate mare obtii multe unitati mici.
    Masoara-i inaltimea la tocul usii, la anumite intervale. Fixeaza intai 1 m, apoi ceea ce trece de 1 m. Exprima-i inaltimea astfel: 135 cm sau 1 m si 35 cm. Copilul vede ca 100 cm reprezinta 1 m→mai multe unitati mici intr-o unitate mare.  
  • Copilul se va descurca foarte bine la transformari daca memoreaza o scara a multiplilor si submultiplilor, aplicabila pentru lungimi, masa si capacitate. Pe scara blocului urca spre inaltimi mari si coboara spre inaltimi mici. Asemenea e si scara unitatilor de masura.

    Exemplu:
    Transformarea unitatilor de masura se realizeaza astfel:
    a) Din unitati mici prin impartire (la 10, 100, 1 000) in unitati mari:3 000 cm=30 m→impartire la 100 → cm este mai mic de 100 de ori decat metrul (treapta a doua sub metru).b) Din unitati mari prin inmultire (cu 10, 100, 1 000) in unitati mici:
    8 dam=8 000 cm→inmultire cu 1 000 dam este de de 1 000 ori mai mare decat cm (treapta a treia sub decametru).
  • Obisnuieste-l sa foloseasca zilnic multiplii si submultiplii unitatilor:
    Citeste etichete pentru mase (250g), pentru capacitati (30 ml) pentru comparare si o mai buna estimare a acestora.
    Poti da copilului sa cantareasca cu mana obiecte mai usoare si mai grele si apoi sa citeasca gramajele, sa transporte bagaje si sa aprecieze greutatea lor.
    Invata-l cum sa foloseasca vase gradate atunci cand prepari o reteta.Roaga-l sa memoreze doza zilnica de sirop, antibiotice lichide etc., exprimata in submultiplii ai litrului.
    In joaca, pentru estimarea duratelor poti cronometra (cu ceasul) cat timp ii ia spalatul dintilor, servirea micului dejun, drumul spre scoala.
    Puteti masura distanta de la baie la dormitorul lui, locul unde va fi asezat un tablou pe perete etc.
  • Raspuns la comentariu:

    Cunostintele de baza de care Ana are nevoie pentru a face transformari ale unitatilor de masura sunt cele despre inmultirea numerelor cu 10, 100, 1000, precum si cele despre impartirea la 10, 100, 1000.


    Copilul stie ca pentru a inmulti un numar cu 10 adauga un zero la dreapta numarului si astfel a gasit produsul , pentru a inmulti un numar cu 100 adauga doua zerouri, iar pentru a inmulti numarul cu 1000 va adauga trei zerouri.


    Ii explici ca pentru a transforma din unitati de masura mai mari in unitati mai mici va trebui sa inmulteasca cu 10 daca trece ”in jos” peste o trapta a scarii, cu 100 daca trece peste doua trepte ale scarii si cu 1000 daca trece in jos de trei trepte ale scarii:

transformari kilometri

  • Porniti de la simplu la complex.
    Incepeti cu transformari simple de tipul 2 m = ? dm.
    Copilul localizeaza unitatile respective pe scara si observa ca trebuie sa coboare o treapta pentru a face transformarea, ceea ce inseamna inmultire cu 10, deci asadar
    2m = 2 x 10 (dm) = 20 dm.
    Dupa aceea abordati transformari de tipul 2m = ? cm. De data aceasta vom cobori doua trepte, deci vom inmulti cu 10 x 10 (adica 100) pentru a face transformarea:|
    2 m= 2 x 10 x 10 (cm) = 2 x 100 (cm) = 200 cm
  • Analog se va proceda in etapa a doua, cand veti transforma unitati de masura mai mici in unitati de masura mai mari, folosind impartirea la 10, 100, 1000.

Comentează:
9 comentarii

  • Numele tau
    *Camp obligatoriu
  • Scrie aici comentariul tau!
    (maxim 1000 caractere)
  • Introdu codul de securitate alaturat

    Nu înţeleg codul
    *Camp obligatoriu
  • Fără foto
    Avram sara    04.05.2021 - 13:07
    E foarte bun nu am inteles pana acuma .
  • Fără foto
    bag pula    09.05.2020 - 19:38
    scara metrului este invers cand urci imparti si cand cobori inmultesti
  • Fără foto
    Cristina    26.04.2020 - 20:12
    Multiplii si submultiplii metrului
  • Fără foto
    Hincu    26.04.2020 - 20:11
    Cristina
  • Fără foto
    Robert    30.12.2018 - 15:55
    Prima imagine este greșită deoarece când urcam împărțim si când coboram dintr-o unitate mai mare înmultim.
  • Fără foto
    Flori    20.05.2017 - 16:38
    Nu stiu sa explic copilului meu când se împarte la 10,100 ,1000 ma ajutați va rog.la unități de măsură.
  • Fără foto
    Alka non    20.09.2015 - 16:53
    Da este si la celalalte unitati de masura?
  • Sunt Parinte
    Sunt Parinte    17.09.2015 - 16:25
    @andrada maria mirica: Am completat articolul cu recomandări suplimentare pentru a explica mai uşor transformările din kilometri în metri etc. Sperăm să fie de folos :)
  • Fără foto
    andrada maria mirica    15.09.2015 - 21:31
    buna ziua ! dar am o problema mica, nu sunt parinte, dar am grija foarte des de verisoara mea, si Ana < asta fiind numele ei> nu poate intelege cu cat se imparte fiecare, adica: km cu cat se imparte ca sa ajunga de exemplu la m si cu cat se inmulteste m sa ajunga la km, oricat as explica, nu reuseste sa inteleaga, din desenele pe care i le fac pricepe foarte putin, dar in rest nu, ati putea sa ma ajutati cu o schita? multumesc oricum